2020-03-10, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
En sak som måste förklaras angående smittspridningen är det här med exponentiell tillväxt. I princip så krävs det att man idag klarar av en utbildning med ett matematikinnehåll motsvarande civilingenjör eller liknande för att man ska kunna förstå den ketchupeffekt som exponentiell tillväxt ger upphov till.

Det beror på att det svenska utbildningsväsendet har fördärvats i takt med att den svenska folkstammen rasligen degenererat, och de flesta universitets och högskoleutbildade är numera inte mer kapabla till att förstå exponentiell tillväxt än en vanlig menlös dumsvensson som knappt kan räkna på fingrarna.

Låt mig ge ett exempel: om det tar tre dagar för antalet smittade att fördubblas, hur många smittade har vi om en månad (30 dagar)?

30 dagar betyder 10 cykler om tre dagar, och antalet smittade om en månad är då 2 upphöjt till 10 gånger fler än vad det är idag. 2^10 = 1024. Har vi några hundra smittade i Sverige idag, så kommer vi att ha några hundra tusen smittade i Sverige om en månad.

Hur lång tid tills alla i Sverige är smittade med denna takt? Vi har 10 miljoner folkbokförda i Sverige plus 1 miljon illegala. Startar vi med 200 smittade, så har vi 13 miljoner smittade om 16 cykler eller 48 dagar. Det kommer alltså att ta lite mer än en månad innan varenda svensk har blivit smittad utifrån denna enkla modell. Från ingenting alls till PANG BOM.

Men det är så det fungerar med exponentiell tillväxt. Idag är det "lalalalaala det är ingentiiing det rör inte miiig" och om en dryg månad är det "uuuurk jag döööör syrgaaas nuuuu". Det allra roligaste är att information från Kina indikerar att genomgången sjukdom inte ger skydd mot reinfektion, så det är inte alls omöjligt att vi får en miljon döda i Sverige genom infektion och reinfektion innan lokala karantäns och saneringsinitiativ lyckas få stopp på smittspridningen. Underskatta inte inkompetensen, fegheten och okunnigheten hos din medsvensk!

Ja man undrar verkligen hur folk tänker. Det finns säkert 1000 inlägg på denna tråd som säger ungefär att vi har ju bara X fall så varför skall man oroa sig. Ingen verkar tänka längre än näsan räcker och ingen verkar fatta hur enormt fort det går när det börjar sprida sig.
Sverige är dessutom ett land som säkert har väldigt hög spridningsfaktor.
Klimatet gynnar virus, mycket kollektivtrafik, alla förvärvsarbetar, många barn på dagis. Sedan ett folk som är väldigt ovana med att hantera farliga situationer och tycker det är pinsamt att skydda sig. Många litar blint på myndigheterna trots att de gång på gång visar prov på massivt oförstånd och ibland ren illvilja.
Citera
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guillounism
Det som förbryllar är diskrepansen mellan hur olika länder agerar. Som vi vet har Kina, Iran och Italien agerat mycket kraftfullt men även mindre länder som har betydligt färre fall av Corona än oss har vidtagit mycket stränga åtgärder tidigt, t.ex. Tjeckien med endast 40 rapporterade fall fram till idag:

https://www.nytimes.com/reuters/2020/03/10/world/europe/10reuters-health-coronavirus-czech.html

Israelerna å sin sida väljer att sätta exakt alla som kommer till landet utifrån i karantän i fjorton dagar för att skydda sig:

https://www.jpost.com/Breaking-News/51st-Israeli-diagnosed-with-coronavirus-620424

Har svenska myndigheter över huvud taget ens vidtagit några egentliga åtgärder? Vågar man lite på våra myndigheter?
Allt utvärderas, diskuteras för att sedan kanske överväga om vi behöver en ny utvärdering innan vi kan komma med en utvärdering som kan leda till något konkret. Det går extremt låååååååååångsamt.

Andra länder har presidenter och andra former av konstellationer som styr vilket gör att beslut och annat kan tas lite snabbare.

Sen har vi en regering som är ett ihop-plock av folk som enbart agerar i syfte att kunna sitta på titlar och frysa ute SD. Ingen har ambitioner att förbättra något annat än sin egen lön.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av prrrr
Jag har varit i Österrike (alperna, dvs en drabbad zon) i helgen och har nu idag insjuknat i hög feber. Ringer till 1177 som säger att provtagning INTE är nödvändigt. Detta känns inte seriöst och jag vill gärna ta det vidare – men vet inte hur?
1) Hur fn kunde du åka till Alperna NU?!?
2) Rör upp himmel och jord för att bli provtagen, ring infektionskliniker direkt. Ring även angränsande län.
Citera
Medlem
Värmland inför karantän för vårdpersonal
i läkartidning.se
Citera
2020-03-10, 14:57
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Var det nu det skulle peaka?

Ja. Vi kommer inte få så många fler fall nu då de deklarerat att man bara skall testa de som är svårast sjuka.
Citera
Medlem
Jag genomlider grov utbrändhet nu pga stor belastning inom arbete och familj. Jag är såpass påverkad att jag ofta blir sjuk, helt utmattad dagarna långa.

Är jag då, per definition att stryka med, även i riskzonen tror ni?
Citera
Medlem
Citat:
Jag har inga luftvägssymtom, och dom sa bara åt mig att vila och dricka mycket vatten. Stannar hemma på eget beslut, så klart.

Mycket bra! Om alla jävlar kunde göra precis såhär, så skulle ju den här skiten vara borta ur landet på Max 2 månader.
Tyvärr är landet fyllt av imbecilla idioter
Citera
Medlem
FHM går ut och vill nu att att man ska börja ta prover på sjukhusen. Uppenbarligen har sjukvården redan förstått allvaret eftersom dom redan börjat screena folk
FHM tvåa på bollen som vanligt
Citera
2020-03-10, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vidrikfittanen
Varför uttalar sig inte Greta om detta? Det minskar ju flygandet nåt enormt.
Varför skulle hon? Att folk blir sjuka är ju knappast hennes vilja. Finns inte då mycket att säga. Att göra det vore dumt
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Mycket bra! Om alla jävlar kunde göra precis såhär, så skulle ju den här skiten vara borta ur landet på Max 2 månader.
Tyvärr är landet fyllt av imbecilla idioter

Förutom att du var dum nog att åka på semester mitt i detta utbrott
Citera
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Och exakt DÄR tappade även Sverige kontrollen!!!

Sverige har aldrig haft kontrollen.
Citera
2020-03-10, 14:59
Medlem
Citat:
Jag har varit i Österrike (alperna, dvs en drabbad zon) i helgen och har nu idag insjuknat i hög feber. Ringer till 1177 som säger att provtagning INTE är nödvändigt. Detta känns inte seriöst och jag vill gärna ta det vidare – men vet inte hur?

Var noga med att följa myndigheternas uppmaningar hur som helst:

Citat:
Folkhälsomyndigheten uppmanar nu människor med symtom, även milda, att begränsa sociala kontakter för att inte smitta andra. Det gäller både i arbetslivet och i privatlivet.

Extra viktigt är det att människor som arbetar inom äldreomsorg och vård av äldre inte går till jobbet om de får symtom på luftvägsinfektion. Anhöriga bör även undvika onödiga besök på sjukhus och äldreboenden och aldrig genomföra besök om man har luftvägssymtom..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in