2020-03-11, 16:55
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
Sverige är ett konstigt land.

Blir du påkommen med att röka en joint i en park så blir du frihetsberövad, tvingad att klä av dig naken, tvingad att lämna urin/blodprov, du blir förhörd, och dem kan även ta dna-prov på dig och om dom vill så genomför dom en husrannsakan i din bostad, otroligt kostsamma och intigritetskränkande påföljder när man tänker efter. Utöver detta får du en stämpel på dig som sitter i under 5 års tid och denna stämpel gör det svårt att ta/behålla körkort/söka jobb mm + att du blir uthängd för grannar och bekanta på sidor som lexbase/mr koll.

Men om det visar sig att man bär på en samhällsfarlig virus-smitta, ja då rekomenderas man att vara hemma 2 veckor.

Och jobbar du på sjukhus och blivit exponerad för detta farliga virus, ja då förväntas du jobba vidare tills symptom visas.

Man hade kunnat hoppats att Sverige hade bekämpat virusutbrottet lika hårt som man bekämpar "ringa nakotikabrott" dvs förvandlas till rena nazister så fort nån röker lite maja.

...
Sverige är expert på att sila mygg och svälja kameler - antagligen är man lyckligt omedveten om det ...
Moralistisk symbolpolitik som ger pinnar i statistiken.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av lawless19
Vad är symptomen då? Verkar jag helt ha missat. Trodde det var som en allvarlig förkylning, hög feber.
Feber, hosta, huvudvärk är vad jag har hört. Särskilt hostan eftersom det sätter sig i luftvägar o lungor.
Citera
Medlem
Cuckslayers avatar
Hur fan är det ens möjligt att Sverige har fler fall än Storbritannien, som testar konstant?

Hur jävla illa skött är det här egentligen? Detta kommer att bli den största skandalen i svensk historia.
Citera
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Fast det är ju helt meningslöst att ta ett enda fall som ett skräckexempel. Den snubben kan också ha haft helt andra medicinska problem.

De absolut flesta som dör är de vanliga som dör av virus - de gamla och sjuka.

Han var helt frisk.

Det är ju det som är poängen - som läkarna i "frontlinjerna" också vittnat om från Wuhan och nu även Italien. Bilden media målar upp där bara äldre och sjuka drabbas är felaktig. Över 20% av de med behov av respirator i Italien är personer under 50.

Smittan sprids så fort att även någon ynka procent blir som en lavin för sjukvården.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Jag vill bara späda på problemet, är det någon som tänkt på att vi har en fördröjningseffekt på 2-14 dagar, säg 8 som ett rimligt genomsnitt ( inkubationstiden). De effekter vi ser idag, är genererade för 8 dagar sedan, så man skulle kunna säga att när rikspuckot Tegnell sa att "det vänder i helgen", 7-8/3, åkte till Somalia och var nöjd med sig själv, så hade vi redan dagens läge.

Att FHM inte har mer analys och förståelse är för mig en gåta, men också en bekräftelse på att det är inte de skarpaste knivarna i lådan som "hamnar" i Statliga Verk/Myndigheter.......

Min poäng: Situationen idag, har vi ingen aning om, hur många ligger i inkubationsläge? Det visar sig den närmsta tiden framöver, jag blir inte förvånad om det dels accelererar kraftigt, och dels att vår svetsloppa då, isf., rycker ut och säger att "vi såg det inte komma"........

Nja tror även du har fel. Först får man viruset, det det går 4-5 dar. Sen får du feber 2-5 dar sen avtar det och sen slår febern till igen efter 5-8 dar och du får covid-19 efter tre veckor ungefär. Detta har folk här på Flashback räknat på tidigt och räknar med att Tengell feltolkningar kommer visa sig den 15:e mars när horder av sjuka kommer indroppandes i covid-19 och behöver akutvård runt om i hela landet. Vi står alltså några veckor bort från en systemkollaps av aldrig skådat slag i landet.
Citera
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regicide86
😂

Jag vet inte om man ska skratta eller gråta längre. 14.00 sa han att det inte var på tapeten att ställa in sammankomster, men nu så!

Hoppas han ändrar sig med skolorna också. Måste vara mycket bättre att förebygga det oundvikliga än att alla ändå stannar hemma men med större problematik.
Han sade de facto att det var just det som de arbetade med.... De sitter inte på något facit, just nu kanske 7000 svenskar har sin inkubationstid.... Eller 100? Om ca en vecka vet vi vilka som blivit smittade idag.

Jag undrar hur tele2 arena, globen, mässor osv ska kunna betala sina hyror nu när inkomster faller bort.... Försäkringsbolag har ofta epedemier, samhällsbeslut osv som force maejure i sitt avtal.... 😱
Citera
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johan.sthlm
Köpte snabbmat i helgen och i idag, fy satan vilken bra service och bemötande!!!
Nu jävlar är det panik, börjar eka tomt på offentliga restauranger.

Snart kommer varsel börja hagla tillsammans med fler smittade och avlidna

Räkna med djup depression i ekonomin framöver
Blir en liten behövlig dipp nu, men börsen är fortfarande på tok för högt värderad och måste ner mycket mer innan det blir köpläge för mig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Intressant, har du någon länk till WHO:s vad jag förmodar presskonferens? I övrigt också intressant när det gäller ekonomin. När vi redan är på väg in i en lågkonjunktur är det här i princip det värsta som kunde hända. Lägg till kronans fall senaste året, nollränta, ny flyktingvåg och en fortsatt usel bostadspolitik. Kan bli intressant detta.

Ja.
Mycket intressantare än sjukdomen i sig som är vad den är.
Det är de samhällsekonomiska konsekvenserna som är det allvarliga hotet.
Att några äldre kommer att dö kan vi inte göra något åt annat än att tycka det är tragiskt.
Citera
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Det är väl inte märkligare än att alla inte har preppat för ond bråd död och jordens undergång om du frågar hälften här inne.

Att stå utomhus i någon sorts klunga (oklart hur många på hur stor yta) är sannolikt väldigt ofarligt förutsatt man inte går och petar varandra i ansiktet.

Och hur tror du folk tar sig dit?
Citera
2020-03-11, 16:56
Medlem
SnilleFixs avatar
Jag säger som Christer Pettersson "Det är kört"
https://youtu.be/cTsRoYAzVe0?t=174 Det kommer gå åt helvete nu
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Israel kräver 2 veckor karantän av alla internationella resenärer.

Smart drag!

https://simpleflying.com/israel-entry-restrictions-flights-suspended/
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Det är kört.
Sälj den innan bilen får corona.

Tror du han köpte en Toyota Corona?

Nåja, bilar lär nog inte vara de största smittspridarna, men folk kommer snart börja bli ekonomiskt paranoida också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in