Citat:
Ursprungligen postat av
EmotionalIntegrity
Så nu är vi en bit in i detta. Kanske är vi bara i början, men man börjar ju förstå att detta inte är något som världen glömt om 2 veckor.
Intressant att man kan dela in oss i 3 olika grupper - dom som ser på det hela balanserat, dom som förnekar och dom som förstorar.
Jag tror denna tråd främst innehåller folk som förstorar - domedagsprofeter eller bara förstorar. Det finns inget rätt eller fel. Jag har försökt att se på detta balanserat.
Men. Jag tror skiten har träffat fläkten. Viruset kommer spridas. Oron kommer spridas. Jag tror man kommer se tillbaka på detta sen och jämföra dödstalen med andra sjukdomar och förstå att det fick oanade proportioner sett till antalet dödsfall. Det är inget mördarvirus. Men det är farligt för många riskgrupper.
Jag tror oron, rädslor, börsfall, konkurser och stängda gränser blir det som vi kommer minnas mycket sen, utöver dom som går bort.
Detta visar på hur skört vårt samhälle är. Det är nog sällan människan har levt utan krig, epidemier och hemskheter så länge som vi gjort - det hör till jordelivet.
Jag tror på att försöka bromsa genom att stänga gränser, det kommer i alla fall somsagt bromsa detta så sjukvården kan ta sig an det något bättre. Men skiten har träffat fläkten, både vad gäller virus och oro.
Ja, i denna tråd huserar främst de som förstorar. Något som gör all diskussion något enkelspårig.
Som jag ser det var det ganska kört när man i Sverige hade 10 fall och man från regeringshåll inte kraftigt begränsar flyget. Just flyget är det första man hade behövt stoppa om man vill få bukt med den här typen av saker, men med över 100 fall nu så är det för sent för sådana saker. Man måste tänka på att mörkertalet, de som bara upplever något av en förkylning osv, lär vara tämligen gigantiskt. De nuvarande 160 rör sig snarare om minst 1600 personer. "Problemet" är bara att dessa andra inte är särskilt sjuka, vissa kanske bara har något som upplevs som en icke-problematisk förkylning. Något som gör mörkertalet till tämligen gigantiskt (för få till ingen uppsöker sjukvård om de inte på riktigt är sjuka).
Jag tror inte likt dig att "skiten träffat fläkten", ett sk "SHTF"-scenario för för genast tankarna till att det är dags att sätta sig i en bunker. Detta virus kommer aldrig bli något där den enda rationella lösningen är att sätta sig i en bunker, så dödligt är det trots allt inte. Något de flesta mer rationella människor verkar förstå.
Istället tror jag att folk helt enkelt kommer inse att detta inte kommer gå att stoppa och att det därefter kommer bli ett allt krympande problem; folk kommer vara vaksamma och tvätta händerna mer än normalt men that's it. Ingen typ av "skiten träffat fläkten".