2020-03-10, 11:21
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Smittskyddsläkare i Västra Götaland säger detta till gp.se:
– Men man ska undvika att träffa andra människor, i så hög utsträckning som möjligt, säger Peter Ulleryd, biträdande smittskyddsläkare i Västra Götalandsregionen.
– Alldeles oavsett om man har influensa, förkylning eller diverse andra luftvirus, covid-19 inkluderat, så ska man undvika att smitta känsliga patienter, säger Peter Ulleryd, biträdande smittskyddsläkare i Västra Götalandsregionen.
– Med känsliga patienter handlar det här framför allt om äldre eller personer med andra svåra sjukdomar, där det kanske är extra påtagligt för hjärt- och lungsjuka. Den typen av personer ska man alltid undvika att träffa om man har symptom på luftvägsinfektion.

Det fetade ovan borde man gå ut med från FHM, men det gör man inte. Varför inte?

Ja, om man har förkylningssymptom ska man undvika att träffa andra och stanna hemma från jobb. Han säger inte att friska människor ska undvika att träffa andra människor.
Citera
2020-03-10, 11:22
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Ja, hela italien är inte i karantän, folk får fortfarande åka till jobbet som vanligt, men de vill inte att folk går på restaurang, events och sånt på kvällarna för att minska smittspridningen.
Alla event ska tydligen vara inställda, sedan tror jag att jag läste att restauranger stänger 18:00.... Men jag är inte helt säker.
Citera
2020-03-10, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Och kinas fall minskar, känns som att vi har koll på detta nu, och Sverige kommer kanske gå ut ur det här utan för mycket negativ ekonomi pga att vi aldrig stängde hela landet som andra
Sverige fick rekordmånga nya fall igår (kanske p g a söndagen).
Så jag personligen skulle säga att det är förtidigt att uttala sig för Sveriges del(?).
Citera
2020-03-10, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Det har jag också undrat och var CFR på 0.01% för influensan kommer ifrån. Iof. så är den annorlunda år för år så det kanske är data från en mild influensa. Det blir förvirrande och man vet inte vad man ska tro till slut. Nu är ju Covid-19 en alldeles ny sjukdom och vi vet att folk dör eftersom den kan slå snabbt och pressa sjukvården svårt. Hur som helst verkar covid-19 ha en CFR på 0,7% - 4% beroende på var och hur smittan sprids och det är ändå bra mycket mer än influensan.

Bloomberg har en bra sammanställning
https://www.bloomberg.com/opinion/articles/2020-03-05/how-bad-is-the-coronavirus-let-s-compare-with-sars-ebola-flu

Deras källor är WHO, CDC, MRC GIDA

Approximate case-fatality rate (CFR)

Ebola: 50.0%
MERS: 34.4%
Smallpox: 30.0%
SARS: 9.6%
Covid-19 (so far) 3.4%
Covid-19 (estimate 1.0%
Measles: 0.2%
Flu: 0.1

Approximate reproduction number (R0)
Measles: 15.0
Smallpox: 4.8
SARS: 3.0
Covid-19: 2.8
Flu: 0.8

Lite från Wikipedia

Basic reproduction number
https://en.wikipedia.org/wiki/Basic_reproduction_number

List of human disease case fatality rates
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_human_disease_case_fatality_rates

Är inte R0 2,8 baserat på mätningar gjorda i Kina?
Är den spridningen densamma i ett öppet samhälle i västvärlden.

Tänkte mest på att när Kina stänger ner då stängs verkligen allt ned på riktigt. Flygplatsen i Wuhan hade till och med såna där öken bollkvistar som rullar förbi när det är öde! planen står uppradade och samlar damm . Är det så i Italien också? Är flygplatserna stängda?
Citera
2020-03-10, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Nej, jag förespråkar inte massiv spridning, däremot förespråkar jag en vetenskaplig och sansad diskussion om oliks åtgärders effekter på smittspridningen.

Ja, ju färre som behöver vård samtidigt desto bättre.

Just nu ligger vi väldigt bra till i Sverige, och ingenting just nu talar för att situationen kommer att bli ogreppbar.

Men du för ju ingen sansad vetenskaplig disskussion när du å ena sidan säger att du förespråkar minskad spridning och sen å andra sidan säger att det inte har någon effekt att folk jobbar hemifrån eftersom det finns folk som inte jobbar hemifrån.
Självklart minskar deet spridningen ju fler som jobbar hemifrån, att mottsätta sig det är att jobba FÖR spridning.
Att ex applicera din egen logik på vanliga rutiner som att sköta hygien och tvätta händer så skulle inte det heller ha någon effekt eftersom det finns andra som inte sköter sin hygien.
Citera
2020-03-10, 11:24
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Alla event ska tydligen vara inställda, sedan tror jag att jag läste att restauranger stänger 18:00.... Men jag är inte helt säker.

Exakt. Alarmisterna i den här tråden tror dock att alla människor i Italien sitter instängda i sina hem och ingen är på gatorna.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Snittet är 200 döda årligen i Sverige varje år.
Det borde således vara _____ om dödligheten sägs vara 0,1% av mänskligheten.

Dvs 10.000/200 = 50
10.000.000/50 = 200.000 smittade varje år i Sverige ?

Men det står ju inte i citatet att 0,1 % av jordens befolkning dör. Det står av andelen smittade. Och andelen i världen är ju inte heller relevant då får du kolla på andelen i Sverige om du vill ”räkna baklänges”. Men varför inte kolla upp riktig statistik och forskning om influensan i Sverige istället för att sitta och räkna fel?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vidrikfittanen
Om nån månad kommer vi skratta gott åt Krösa-Majorna i denna tråd som sitter i mammas källare och bunkrar konservburkar, vägrar gå till skolan och tror att Digerdöden 2.0 är här. Sett för mycket Zombie-filmer.

Jisses.
Se du presskonferens från Danmark nu. Skrattar inte så mycket!
Citera
2020-03-10, 11:25
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Jo, kommuniceras kommer det kanske göra, men det kommer inte dras av statistiken, det var så jag menade.

Hej, av din posthistorik pekar allt på att viruset INTE är luftburet utan smittar via "stänk". De stora frågan är sen hygienen typ hosta i hand, ta i ett handtag -under hur lång tid och hur stor massa av virus finns det då risk att ta i detta handtag för smitta till annan person.

Jag läser 3 i familjen, hur höga hygienkrav har ni haft vid toabesök, smäller du på klorin på porslinet efter varje besök eller är det bara sedvanlig handtvätt, och spritar ni då eller bara vanlig tvål.

Det mystiska är ju Örebrofallet med hemvändande från USA som inte kände något alls, fick sen ett samtal från smittskydd i USA om möjlig smitta, gick och testade sig och visade positiv-andra 2 familjemedlemmar som varit hemma gjorde samma test-de visade dagen efter även dom positiva.
Vi har alltså en smittspridning som behöver en förklaring eftersom person 1 inte hostat anhöriga i ansiktet utan det pekar ju på en kontaktöverföring av något slag, att då jämföra med dig då du varit hemma några veckor och inte smittat din familj.

Fick du möjligtvis reda på om din Corona var av L eller S-typ, tror detta ev kan spela in här, eftersom merparten av Italien-resenärerna som kommer hem har L-versionen, ev kanske du har S ?
Blodgruppen kan också spela in här, 0-gruppen anses ha högre tröskelvärden mot virus, och c:a 15% av svenskarna har en defekt gen som också ger större motståndskraft mot virus, en kombo av detta borde ge högre tolerans, vilket då också borde ge 2 helt olika smittdata om man jämför dig med studenten i Jönköping via blodgrupp och dna-bakgrund.

Verkar alltså finnas "små faktorer" som ger stora skillnader både i smittspridning och hur man klarar virusangreppet efter insjuknande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Men den som smittade dig som blir friskförklarad på Fredag borde då tämligen ha varit positiv innan det dök upp officiella fall i Sverige? Såvida du inte blev smittad av Jönköpingstjejen då. Men hon smittade ju officiellt ingen.
Har Sverige mörkat i Februari fallen från Kina?

Hur skall jag veta det? Hen var en av de första som testade poositivt, det vet jag. De smittspårade och de var i kontakt med mig men jag var varesig sjuk eller hade varit utomlands i berörda regioner. Jag tror du försöker hitta något som inte riktigt finns, likt många andra här. Hela förfarandet har varit väldigt strömlinjeformat och direkt, så fort jag blev sjuk eller kände symtom och var i kontakt med smittskydd fick jag en skyndsam, säkert framtagen testtid. Jag har liksom inget att anmärka på alls, överhuvud taget, och jag tror du försöker lägga en tidslinje nu som inte går ihop riktigt, för du förstår inte hur de smittspårar.

Smittspårar går uppenbarligen inte ut på att du tar Person X som är positiv och söker upp ALLA kontakter denna haft och masstestar. Jag fick svara på frågor , väldigt detaljerat, gällande tider osv. Jag fick bra cred för att jag tidigt isolerat mig så att säga för att det kanske var något när jag började bli dålig. Det innebär ju att man inte ringer kassörskan på ICA jag träffade för två veckor sedan även om min "vän" var bekräftad då, för det är orimligt att jag smittat personen.

Oavsett vad - Min enda fundering kring det här är hur de här hemma inte testar positivt eller faktiskt inte är sjuka. Yngsta barnet har varit till och från förkylt ett tag, men inga andra problem.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
3 nya "italienare" i Skåne alltså. Det är relativt lugnt i Skåne. Igår hade de noll nya fall.

Hur är det med testkapaciteten i Skåne? Är den till fyllest?

100/dygn för tillfället enligt region Skåne
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vidrikfittanen
Om nån månad kommer vi skratta gott åt Krösa-Majorna i denna tråd som sitter i mammas källare och bunkrar konservburkar, vägrar gå till skolan och tror att Digerdöden 2.0 är här. Sett för mycket Zombie-filmer.

Jisses.

Ja alltså, all denna panik säger mer om internet och tiden vi lever i än viruset i sig. Jävlar vad löjliga folk är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in