2020-03-10, 11:18
Medlem
Smittskyddsläkare i Västra Götaland säger detta till gp.se:
– Men man ska undvika att träffa andra människor, i så hög utsträckning som möjligt, säger Peter Ulleryd, biträdande smittskyddsläkare i Västra Götalandsregionen.
– Alldeles oavsett om man har influensa, förkylning eller diverse andra luftvirus, covid-19 inkluderat, så ska man undvika att smitta känsliga patienter, säger Peter Ulleryd, biträdande smittskyddsläkare i Västra Götalandsregionen.
– Med känsliga patienter handlar det här framför allt om äldre eller personer med andra svåra sjukdomar, där det kanske är extra påtagligt för hjärt- och lungsjuka. Den typen av personer ska man alltid undvika att träffa om man har symptom på luftvägsinfektion.

Det fetade ovan borde man gå ut med från FHM, men det gör man inte. Varför inte?
Citera
2020-03-10, 11:19
Medlem
ningudos avatar
ngn som vet när region sthlm uppdaterar sina siffror?
Citera
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vidrikfittanen
Vad menas egentligen med att Italien är i karantän? Det går ju flyg till och från Italien hela tiden, precis som vanligt.

Ja, hela italien är inte i karantän, folk får fortfarande åka till jobbet som vanligt, men de vill inte att folk går på restaurang, events och sånt på kvällarna för att minska smittspridningen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beklagligt
Hoppas innerligt att du blir frisk snart, oavsett vad det är. Uppdatera oss!

Ingen symtom nu. Det som är klurigt nu är ju att som sagt, jag är mer eller mindre klar vad det verkar . Men just nu har ju fortfarande ingen i familjen testat positivt eller har symtom. Deras karantän går ut samtidigt som min så att säga, även om jag testar skjuts deras slut fram eller hur man skall säga - vi är alla i samma karantänsfack och det tickar ned först från att jag är

1. Testar negativt
2. Symtomfri.

Så det kan ju bli väldigt lång karantän när de (vi räknar med det) testar positivt....
Citera
2020-03-10, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Jag är livrädd alltså..
De verkar helt klart skärrade. Otäckt
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vidrikfittanen
Vad menas egentligen med att Italien är i karantän? Det går ju flyg till och från Italien hela tiden, precis som vanligt.

Man får inte resa ut om man inte har särskilda skäl, alla med biljetter får resa, men du får inte nyboka om det inte finns särskilda skäl, nödvändiga resor, ungefär så.
Citera
Avslutad
Kom ihåg att idag är peaken nådd enligt tegnell, det vänder neråt nu.

Fasiken vilken jävla jubel idiot, han måste ha fått order av ledningen om att tona ner.

Kanske därför han drog till afrika när han insåg hur han gjort sig själv till åtlöje...
Citera
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Och kinas fall minskar, känns som att vi har koll på detta nu, och Sverige kommer kanske gå ut ur det här utan för mycket negativ ekonomi pga att vi aldrig stängde hela landet som andra

Antalet kritiska fall har minskat på en månad från c:a 12 000 per dag till 6000 per dag, så det går ner kraftigt också.

https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-cases/
Citera
2020-03-10, 11:21
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uteliggarn
120 akutläkare samlas till möte – mötet blir av trots coronaviruset. SR

"Det finns ingen smittrisk i samhället enligt Folkhälsomyndigheten", säger Arin Malkomina, ordförande för Svensk förening för akutsjukvård Swesem.

De 120 akutläkarna kör ett möte om viruset i egen regi.
De litar inte heller på FHM som jag tolkar det.
Var/hur har du fått för dig att konferensen/mötet handlar om viruset?
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Våra myndigheter verkar ju ta chill.

corona Bob är i Afrika o Löfven saknar både kulor o stake. Så vad förväntas?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ningudo
ngn som vet när region sthlm uppdaterar sina siffror?

Brukar vara runt 13 om jag inte minns fel, men vi får väl se
Citera
Medlem
vidrikfittanens avatar
Om nån månad kommer vi skratta gott åt Krösa-Majorna i denna tråd som sitter i mammas källare och bunkrar konservburkar, vägrar gå till skolan och tror att Digerdöden 2.0 är här. Sett för mycket Zombie-filmer.

Jisses.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in