2020-03-10, 11:08
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Fast det som hände i Italien var extremt och det var inte "först några enstaka milda fall" utan det blev verkligen en explosion under några dagar. Det började med Patient 1 som var kritiskt sjuk och när man sedan började leta efter fall så hittade man extremt många, extremt fort. Italien levde i en falsk trygghet när man stängde för flygplan från Kina, folk gick runt småförkylda utan vetskap att dom hade Corona och smittade ner folk på sjukhus, ålderdomshem, pubar osv osv.

Vi ser PRECIS samma utveckling i Stockholm. Hörs om en vecka!
Citera
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om du jobbar hemifrån minskar det risken för att just du smittas, men de som inte jobbar hemifrån riskerar att smittas och att sprida smitta. Så ur ett samhällsperspektiv gör det varken till eller ifrån, och vi kan knappast göra som i Kina, stänga ner hela landet.

Men jag förstår hur du menar, dock tror vi olika om nytta och effekt.
Men för helvete, vilken sofism. Givetvis finns det även smittade som inte vet om det än som inte smittar om de jobbar hemma. Och de som inte blir smittade om de jobbar hemma kommer heller inte att smitta vidare till andra. Folk som jobbar hemma rör sig heller inte lika mycket i offentliga miljöer vilket skulle minska smittrisken.

Att uppmuntra folk att jobba hemma är en sak av många som skulle MINSKA SPRIDNINGEN. Rent allmänt ska folk uppmuntras att göra så lite som möjligt, och röra sig så lite som möjligt, i offentliga miljöer.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Vad pratar du ens om? Kolla de två sista graferna så inser du snarat att viruset inte är så farligt som du tror. Siffrorna är kraftigt dopade av Kinas dåliga sjukvård.

Hur farligt det är vet vi inte än, detta är pågående, finns inget facit ännu, dumskalle!
Citera
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Jag skrev fel...13 dog och de är ju unga,

0,38%

Finns förklaringar till varför sjukvårdspersonal stryker med och det är 1) Extrem utmattning från det tidiga stadiet när det var kaos i Hubei. 2) Dom blir utsatta för extrema virusmängder. 3) Vi vet inte ålder på alla 13, vi vet att några har varit unga och dödligheten är inte 0% för unga även om den är extremt liten.
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robocrap
Men ditt kioskmongo!

13 har dött! Läs artikeln för i helvete!

Ja och vi vet att det är livsfarligt för vissa!

Likaså som vanlig influensa är livsfarlig för vissa personer.

Det är så man skapar panik, man låter idioter ”läsa” artiklar utan att förstå dom och sedan sprida budskapet vidare.
Citera
2020-03-10, 11:09
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattskurk
Tja, rökning är väl inte direkt hälsosamt..
Har hittat roliga studier typ IQ & rökning, där man visat markant ökning hos de som tar en cigg.
&
Svensk IQ sjunker ju nu vs. Kina som har högst IQ + stor andel rökare.. (studier på highschool/college -ungdom & typ SAT tests med/utan cigg innan de börjar => cigg + test = bättre resultat)
Finns studier Cigg/"nikotin-vitamin" vs. demens/alzheimer/parkinson etc. etc...
Summarum:
Ingen aning varför rökare har så stor fördel i coronastudierna:
-cilier? (ökad/minskad mängd & aktivitet)
-bakterologisk/virus effekt? (nikotin - toxic)
-ökad slem hos rökare? (torrhosta är ju typ symptom Nr. 1..)
etc. etc..
Men att tobak/rökning inverkar positivt framgår med all önskad tydlighet (statistisk signifikant).

Själv rökare och har funderat på det där med slem, intressant, särskilt med tanke på flygning och torr luft --> torkar ut andningsorganen --> mottagligare för patogener.

Sällan sjuk, man undrar såklart om det finns ett samband.

Än så länge inte åkt på Covid-19, trots att det enligt vissa här i tråden florerar okontrollerat i Sverige, ett mysterium.

Finns det studier som visar att rökare drabbas mer sällan av virus?
Citera
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Vi har fåglar som skiter överallt på balkongerna, så den idén ger jag inte mycket för.

Men det är också en viktig fråga - vi vet sen tidigare att virus finns i avföringen på smittade. Hur hindrar vi detta från att komma ut i vårt grundvatten?

Man får börja koka vattnet så äre lugnt
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
"Lägesrapport tisdagen den 10 mars

Det senaste dygnet har ytterligare tre personer konstaterats smittade av det nya coronaviruset som orsakar covid-19. Samtliga fall kan kopplas till norra Italien och hålls nu isolerade för att undvika vidare smittspridning. "

http://www.mynewsdesk.com/se/region_skane/pressreleases/pressbulletin-om-covid-19-10-mars-2980402?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign =Subscription&utm_content=current_news
3 nya "italienare" i Skåne alltså. Det är relativt lugnt i Skåne. Igår hade de noll nya fall.

Hur är det med testkapaciteten i Skåne? Är den till fyllest?
Citera
2020-03-10, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
(Fetade) En sanning med modifikation.

Du kan isolera 500 elever, men gör ingen skillnad om det går 1 lös smittad person som interagerar med 500 människor på stan, en superspridare.

R minskar inte automatiskt om du isolerar 500 skolbarn, särskilt inte om ingen bär på smitta.

Och bär någon elev på smittan kan det kompenseras av någon som inte är isolerad, enligt ovanstående.

Smittar du inte på skola så smittar du på fotbollen eller på de Trögfattades förenings årsmöte.

Så nej, R värdet halveras inte med någon slags enkel matematik.

Jo det blir så. Tänk att att alla lever "trögre" liv i sina interaktioner. Interaktioner händer, men mer sällan. Istället för 2 lös smittade personer som interagerar med 500 människor på stan har vi 1 som gör det. R0 halveras. Ett annat sätt att se det på är att perioden en person är smittbärare halveras. Matematiken blir den samma.
Citera
2020-03-10, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Det är precis så här jag tänker, samma siffra. 1000 är kritiskt för mig. För det betyder att det kan finnas 2000-3000 fall i samhället som inte rapporterats. Så mörkertalet anses vara att för varje upptäckt fall finns det 2 oupptäckta. Har också sett högre siffror på oupptäckta, upp till fyra faktiskt.

Någon som vet om coronaviruset smittar genom ventilationen mellan lägenheter i ett hyreshus? Smittsamt att gå i trapphuset? Personligen tror jag att viruset kan smitta på dom två sätten, men jag vet inte.

Jag har ju turen att bo på en isoleradplats det är ingen som jag inte vill som kommer hit, och har ytor där jag odlar grönsaker på sommaren och frukt och bärbuskar m,m

Jag känner mest att är det över 1000 fall så har Sverige ingen kontroll och om man tar Kina som exempel så är de inne på 4de månaden nu innan de började gå ner, så vi kan alltså vänta oss att detta kommer inte vända förens i Juli någongång OM vi tar till extreme åtgärder.
Citera
2020-03-10, 11:11
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awoke11
Vi ser PRECIS samma utveckling i Stockholm. Hörs om en vecka!

Nja, det skulle jag inte påstå. Det är uppenbart att Sverige har fångat upp väldigt många sjuka och det är positivt. Rutinerna fungerar uppenbarligen väl och det är nog snarare därför vi ser så många fall.
Citera
2020-03-10, 11:11
Medlem
Uteliggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Har du en länk så man kan läsa?

sorry, här kommer den https://sverigesradio.se/artikel/7424548
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto