2020-03-10, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9och0
Du har rätt i att siffran inte stämmer men kan inte du och alla andra idioter ta och lära er att tänka till innan ni ger er på att räkna. Tror du att ALLA på hela jorden och alla i Sverige blir sjuka i influensan varje år?

0,01%-0,06% är det som gäller för säsongsinfluensan. Ca 200 dör årligen i Sverige.

Jämför med Corona som ingen haft iom att det är ett novelt virus men misstänker att du säkerligen är immun mot det.

Helhetsbilden är att många säger att Corona är som influensan!

Då kan man räkna på två sätt:
Alt1 gå bakåt i tiden (x-antal år?.. 35 år kanske som mediantalet för snittåldern -naturlig dödlighet från ålder) för alla som dött i influensan och alla som kommer dö av det men det blir omöjligt att finna all statistik på dessa. Säkert stora mängder som avfärdas som hjärtfel eller naturlig död.

Alt2 man räknar bara årets fall och jämför med dessa: 200 döda.

Blir komplicerat att jämföra Corona mot influensa
Citera
Medlem
3 nya fall i Skåne idag. Då är vi uppe i 264 smittade just nu. Frågan vi bör ställa oss är hur många har tillfrisknat och bär dessa "friska" fortfarande på viruset. Skall dom fortfarande isoleras och hur länge? 14 dagar verkar vara för liten marginal?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robocrap
Vem fan påstår att någon pissar bort de som dör?

Jag är själv riktigt rädd för detta virus eftersom min fru jobbar inom äldrevården och vill inte att hon sprider detta vidare.

Tänk er för innan ni skriver är min poäng!!

Du behöver väl fan inte vara otrevlig. Jag hade ju länkat till artikeln och en felskrivning av mig var ju snabbt upptäckt. Det är ju inte hållbart att bli galen så fort någon skrivit fel, herregud.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Jo det blir så. Tänk att att alla lever "trögre" liv i sina interaktioner. Interaktioner händer, men mer sällan. Istället för 2 lös smittade personer som interagerar med 500 människor på stan har vi 1 som gör det. R0 halveras. Ett annat sätt att se det på är att perioden en person är smittbärare halveras. Matematiken blir den samma.

Sök jobb på Folkhälsomyndigheten vettja.

Utan att veta så är jag övertygad om att mitt resonemang håller och att man resonerar likartat på Folkhälsomyndigheten, att man rekommenderar skolor att inte stänga intecknar jag som stöd för min tro.
Citera
2020-03-10, 11:16
Medlem
Xehkes avatar
En positiv nyhet från Italien är att Patient 1 som var kritiskt sjuk nu andas av sig själv och är på bättringsvägen, han är utskriven från intensivvårdsavdelningen och vårdas på infektionskliniken nu.

http://www.ansa.it/canale_saluteebenessere/notizie/sanita/2020/03/07/coronavirus_313678b5-4728-4a12-91e9-95fa0aa27654.html
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Det är smittspårning såtillvida att de visste om att vi varit i kontakt, men jag var då inte sjuk alls.
Min teori är att de smittspårar men testar inte folk som är helt frista och symtomfria, vilket är fullt rimligt. Skulle man testa ALLA med någon form av förkylning eller minsta feber skulle verkligen vården braka ihop.
Men den som smittade dig som blir friskförklarad på Fredag borde då tämligen ha varit positiv innan det dök upp officiella fall i Sverige? Såvida du inte blev smittad av Jönköpingstjejen då. Men hon smittade ju officiellt ingen.
Har Sverige mörkat i Februari fallen från Kina?
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Nu gick vi Mail från headquarters att vi kan börja ha möten på kontoret i Skåne samt att de som varit i karantän efter resa till kina och Italien kommer tillbaka till jobbet, fan vad skönt. Äntligen går det tillbaka till det normala.
Citera
Medlem
vidrikfittanens avatar
Vad menas egentligen med att Italien är i karantän? Det går ju flyg till och från Italien hela tiden, precis som vanligt.
Citera
Medlem
Einsturzendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Blodgrupp oklar. Född på 80tslet.

Är väl som vem som helst, normalt frisk, knappt lönnfrt men tränar en del för att det är kul

Ok, tack :-) krya på dig!
Citera
2020-03-10, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tantradys
Hela jävla Italien är ju i karantän!
Våra myndigheter verkar ju ta chill.
Citera
2020-03-10, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Direktsändning Danmark presskonf nu. Bla har de utökat riskländerna tex till Österrike.Har man varit i Kina, Italien, Österrike karantän i 14 dagar. Alla! Skillnad mot Sverige!
Ska hålla avstånd till folk ute.
156 smittade i Danmark nu.

Jag är livrädd alltså..
Citera
2020-03-10, 11:18
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
En positiv nyhet från Italien är att Patient 1 som var kritiskt sjuk nu andas av sig själv och är på bättringsvägen, han är utskriven från intensivvårdsavdelningen och vårdas på infektionskliniken nu.

http://www.ansa.it/canale_saluteebenessere/notizie/sanita/2020/03/07/coronavirus_313678b5-4728-4a12-91e9-95fa0aa27654.html

Och kinas fall minskar, känns som att vi har koll på detta nu, och Sverige kommer kanske gå ut ur det här utan för mycket negativ ekonomi pga att vi aldrig stängde hela landet som andra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in