Citat:
Ursprungligen postat av
naturalist1
Gällande teorin:
Får man se och veta vilka frågor man svarade fel på?
Provet görs med papper och penna?
Får man svar direkt efter provets slut om man blivit godkänd?
Hur pass svårt är provet egentligen?
När man läser att det finns intensivutb. där deltagarna därefter klarar provet blir jag förvånad när jag läser boken jägarskolan. Boken ligger på ca 600 sidor + 100 sidor utdrag från lagen rörande jakt.
Jag tar det som att de som håller dessa intensivutb. vet i princip vilka frågor som kommer på provet och deltagarna får memorera in det väsentliga.
Jag fick inte se det men hade säkert fått det om jag velat. Jag blev så glad så jag struntade i felen.
Vi satt i ett vanligt skolsal och gjorde proven, gick sen fram till en gubbe som rättade proven vartefter vi blev klara och fick svar direkt.
En kille som inte klarade provet fick senare sitta för sig själv och göra provet utan att en provledare var med, provledaren höll på med annat med dom som var klara med teorin och nu skulle skjuta..
Han hade lätt kunnat sitta med mobilen om han velat, men detta är så klart olika. Antar att det inte är så det ska gå till.
JAG tyckte proven var svåra men då hade jag ingen erfarenhet av jakt eller vapen sen innan.
Jag vet inte hur intensivutbildning går till men skulle kunna gissa att det är för människor med läshuvud/folk som pluggat mycket på egen hand/människor som har jaktvana men inte fått det på papper ännu.