Citat:
Ursprungligen postat av
Gul-groda
1: Rationellt tänkande är det enda sättet att komma fram till vad som är sant och inte.
2: Intuition och känsla är bara rent gissande, oftast baserat på önsketänkande.
Hur vet du att din utomkroppsliga upplevelse inte var en illusion?
Medvetandet är bara elektrokemiska impulser i hjärnan, nervceller som utbyter information med varandra. Skadar du dessa nervceller så skadar du dit medvetande, desto fler nervceller en organism har desto mer avancerat medvetande har den.
Som sagt, träden är våra släktingar. Att vi utvecklade ett medvetande och inte de beror bara på en rad tillfälligheter. Dina förfäder tillräckligt många generationer bakåt i tiden saknade medvetande.
1: Rationellt tänkande, d.v.s logik, är INTE sanningens enda verktyg.. Ett exempel: när du upplever så tänker du inte rationellt - du bara upplever. Rationalitet kan leda en TILL sanningen men den är inte allt.
2: Har du någon gång, rent intuitivt, vetat något? Svaret är - ja. Det har vi alla. Intuition är vetande.
Förut tänkte jag också att utomkroppsliga upplevelser var inbillningar av en stressad hjärna, men efter att ha upplevt det så vet jag numera vad det handlar om. När man är "ute" så VET man att man ÄR. Vissheten i och om ens varande och existens är, spektakulär, i brist på bättre ord. För upplevelsen går inte att förverkliga med ord. Den behövs upplevas för att förstås. Läs det jag tidigare skrev om skillnaden på materia och kropp.
ATT - man vet, är en egenskap i utanförtillståndet. Man vet och är otroligt lugn och känner av en känlsa av - potential. Man vet vad som är och inte samt minns.
Elektrokemiska impulser etc är inte medvetande, de är materiell mekanik. De finns överallt i världen men är inte medvetna. En speciell sammasättning av desamma åstadkommer inte heller det. Det är fortfarande omedveten materia. Medvetande däremot är någonting helt annat. Men medvetandet opererar via kroppen så skadar man den så störs medvetandets kapacitet.
Det sistnämnda kommenterar jag genom att säga att det påståendet är inget DU vet, det har du läst dig till. För några 100år sedan skrattades det åt människor som sa att det fanns osynliga bakterier i luften. Numera vet vi att det finns mycket i utrymmet runtikring oss som vi inte kan se, med våra ögon. Men kan vi se dem genom andlig upplevelse?
Om 100år kommer man skratta åt vår okunskap idag om mycket, eller?