2020-03-09, 15:27
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Släpp SE annars kommer diskussionen om SE aldrig att stanna av.
Klarare bevis för någons oskuld går inte att hitta.
Genom observationen av Jeppsson har SE det bästa beviset för att han är oskyldig.
Han har ett vattentätt alibi, helt enkelt bättre än någon annan.

Man kan hävda att vem som helst mördade Palme och försöka att leda det i bevis.
Får teorin tillräckligt stort medialt utrymme kommer tusentals att nappa. Jag skulle kunna skriva en bok om att någon av sönerna gjort det, och utifrån konstiga associationskedjor skulle jag kunna argumentera.
Man kan göra så med vem som helst, Ingvar Carlsson är nästan lite lik fantombilden, Kjell Olof Feldt kan vara skuggan.

Man kan tycka att gm sprang som Nils Poppe gjorde i en scen i ”flottans käcka gossar” 1952 och driva ett spår utifrån det. Hans dotter passerade mordplatsen 2 min före mordet så visst finns det finns det kopplingar.
Motivbilden hittar man lätt om man får rota runt lite i privatlivet.
Det är bara att spinna på, precis som TP och Claes Hedberg, och till slut har hypotesen fångat sin publik.
Mot allt sunt förnuft förstås.
I tråden har runt 50 personer namngivits som mördare. Utan minsta tillstymmelse till bevis.

Jag har länge ansett att mördaren är okänd. Vars namn aldrig nämnts i tråden.

Det enda som kan lösa mordet är bevis som inte kan ifrågasättas. Tyvärr ger inte KP idag uttryck för den uppfattningen enligt mig.
Citera
2020-03-09, 15:33
Medlem
Just läst Anders Jallais senaste bok Spinndoktorn.
Den teori som läggs fram där är ju iallafall inte orealistisk.
Citera
2020-03-09, 15:39
Medlem
Att PU genom KP framåt sommaren kommer att offentliggöra vem/viilka som de finner mest sannolik(a)för mordet på Palme kan vi ju dock på relativt vettiga grunder anta.

Så vad tror folk?
Det finns flera i tråden som egentligen inte gör något annat än försöker skjuta varenda teori i sank.
Det skulle vara speciellt intressant att höra vad dessa tror i ämnet GM.
Citera
2020-03-09, 15:43
Medlem
p.norths avatar
Så många w. t + vanligt folk.
Svarten hade blivit igenkänd på en gång.
Springar nisse var ändå lite okänd i jämförelse.
Vem skötte gatuspaningen via bilen den kvällen?
Citera
2020-03-09, 16:02
Medlem
Om GM fortfarande lever så måste KP ha rätt i att anklaga honom.

När det gällde CP så kunde alla acceptera honom som syndabock eftersom han var så svårt belastad och kommit för lindrigt undan för dråp. CP hade en slags "skuld" mot samhället i och med en så omfattande brottslighet vilket samtidigt vittnar om en rättsröta. Det är svårt att sia om "lösningen" eftersom den sannolikt kommer att förvåna. Kanske kommer de mest förvånade att återfinnas högt upp i samhället men bortom sin pensionering.

"Hoppas att alla kommer att förstå"...
Kan tolkas såsom att händelserna på brottsplatsen är helt annorlunda än vad som är den allmänna uppfattningen. Mordvapnet/vapnen är inte vad vi tror och GM är mer än en person. Fler vapen kan ha använts. Kulorna som dödade har stannat i kroppen för att göra maximal skada. Kulorna som hittades blev planterade efter att en historia om mordet sammanställts hos polisledningen, vittnen har tvingats ljuga i 34 år. Det kan vara så att trycket från vittnena till slut har slagit igenom och fått åklagarmyndigheten på bättre tankar än att mörklägga.

Men trycket från nya aktörer i samhället som inte var med och stod bakom mordet kan ha blivit för stort. Regeringen är instabil och det är för riskabelt att M, SD och KD bildar regering och avslöjar mordet. Detta skulle kunna ske bakvägen tex genom att Public service har knutits närmare staten. Allt detta då SD har gått om Moderaterna och kan bli statsminister.
Citera
2020-03-09, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Så många w. t + vanligt folk.
Svarten hade blivit igenkänd på en gång.
Springar nisse var ändå lite okänd i jämförelse.
Vem skötte gatuspaningen via bilen den kvällen?

Någon måste ju ha känt igen Svarten annars hade inte polisen förhört hans läkare 9 ggr.
Citera
2020-03-09, 16:32
Medlem
Bjornhagens avatar
”Det skulle skaka Sverige i dess grundvalar om sanningen om mordet på Olof Palme kom fram.” ska Hans Holmer sagt i en DN-intervju 1986.

Är detta sant? Eller är det bara en av alla tidnings- och webbside ankor?

Har någon en länk till Hans Holmers uttalade i DN?
Citera
2020-03-09, 16:52
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Utan att känna till interna regler för hur säkerhetstjänster tillämpar tillvägagångssätt vid riktade mord så stämmer de premisser du anger väl överens med SVT's youtube publicerad "Sydafrikaspåret" (se nedan). Allt det jag läst om i TRC hearing så verkar det också vara rimligt att LP inte ingick i målbilden. Sydafrika var känslig för internationell kritik.

Under de premisser du anger blir det därför intressant med en outsourcad resurs som SAIMR där alla "länkar/band" till den sydafrikanska regimen har klippts och där en tidigare "legosoldat", som inte iakttar samma ROE som en disciplinerad säkerhetsoperatör i statlig tjänst,också skjuter mot LP.

Åklagaren KP kan med ny information från Sydafrika ha goda möjligheter att placera ansvar hos SAIMR utan att för den skull juridiskt kunna nå ända fram med fällande dom mot en GM. Utan att ljuga men också utan att delge/kunna delge allmänheten den fullständiga sanningen. Spännande tider, inte sant?

enligt tipsare från PU skall lösningen varit känd en längre tid men blivit stoppat gång på gång från tillkännagivande.
-Kanske mörklades det ytterligare idag när Lövén inte åkte till SA idag.
-själv tror jag att SE-hysterin beror på att "man" vetatat att PU vetat, och SE var ett sista desperat försök att riva upp damm innan mäster-krister fäller sin dom.
-Kanske var KPs ovanliga tillkännagivande på TV ett frusterat försök att byta igenom hinder efter hinder efter hinder mot publicering...genom att ta hela svenska folket som gisslan
Citera
2020-03-09, 17:19
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Jag kan börja.

Utifrån vad jag kan utröna så TROR jag att CA i ensamt majestät gjorde det.

Okej, min take. Har inte varit inne så länge här, men fördjupat mig på annat sätt utifrån offentliggjorda förhör (mest) och böcker (mindre).

Tror på ensam GM, av anledningen att jag inte ser det som höjden av professionellt agerande vid MP, därtill hade en större konspiration haft svårt att tiga, då varje person med kännedom hade ökat sannolikheten för tips. Konspirationsteorier är kul att skriva om, och allt verkar logiskt med en sådan (motiv etc), så jag förstår att det är mycket prat om dem.

Ingen klockren GM finns, så här handlar det att använda det vi har till förfogande. VG och CP tror jag inte är sannolika, CP har haft en massiv polisiär och åklagarapparat emot sig - utan att kunna bli fälld. "Galna Österrikaren" föll bort tidigt, och VG borde gjort detsamma. Fantombilderna kan vi med största sannolikhet också glömma (den blonda, absolut, den mörka förmodligen). SE är det närmaste jag kommer som sannolik just nu - men har kraftiga ifs and buts här: Jag saknar rätt persona, saknar någon form av prick i brottsregister, saknar logiken att han under 20 minuters galen mordflykt kommer på briljanta idén att agera vittne - och har mod att ta den stora risken att exponera sig direkt efter mordet. Mycket talar emot, men vi har vad vi har. Runner up är CA som har betydligt mer lämplig persona, men som vi inte har en aning om han är nära MP.

En annan lösning kan mycket väl vara en GM vi inte har en aning om, som kanske inte ens nämnts, utan legat som standby i polisens noteringar - som av någon anledning blivit hett och huvudspår. Det är så galet mycket information vi saknar, så allt kan egentligen hända.
Citera
2020-03-09, 17:26
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Egentligen orkar jag inte diskutera SE längre. Det finns massor av saker som talar för att han inte var GM precis som du säger. Kortleken är bara ett exempel bland många.

Att JA talade med SE på mordplatsen 1,5-2 minut efter mordet ser jag som avgörande bevisning. Den går inte att komma runt såvida man inte börjar anklaga JA för att medvetet ljuga i rätten.

Eller börja ägna sig åt italiensk bokföring.

JA behöver inte ljuga. Det kan vara så enkelt som att hans minne ändrats med åren pga all mediabevakning. Man kan till slut knappt skilja på vad man själv sett i verkligheten och vad man sett i media.

Ny information i tingsrätten tar jag med flera nypor salt. På tre år händer konstiga saker med minnen. Särskilt om man påminns om det varje dqg
Citera
2020-03-09, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jo visst, vi kan alltid ifrågasätta allting. Att just JA minns fel finns det ingenting som talar för.

Jo: just det faktum att han berättar detta först tre år senare, och inte i de tidiga förhören.

Citat:
Det blir till sist meningslöst att diskutera SE om precis alla saker som pekar mot honom som GM ska underkännas för att man "tycker" att SE mördade Palme.

I så fall vill jag få presenterat för mig alla BEVIS som säger att SE mördade Palme. Hittills har absolut ingenting presenterats i den vägen. Bevisbördan ligger ju hos er som påstår att SE är GM.

Jag har aldrig här eller någon annanstans påstått att SE är GM. Här diskuterar vi indicier och argument, för och emot. Fram till dess att vi fått se verkliga bevis, som en revolver, DNA etc., så finns det inga "case closed".

Citat:
Det blir ingen mening att diskutera om man hela tiden säger att alla minns fel (exempelvis JA och Skandiavakten), att SE kunde se LJ i mörkret bakom baracken, att SE kunde skjuta med Magnumrevolver trots sin svåra reumatism, att JA pratade med SE på mordplatsen direkt efter mordet, att det är fysiskt omöjligt att ta sig från Grand till Skandia och ut på gatan samtidigt med paret Palme, att SE kom in från middagen 20.10 och inte 21.00 som TP påstår, att inget mordplatsvittne sa att GM hade handväska, glasögon och keps, att inget vittne pekade ut SE som GM när TP/Filter påstår att SE återvände till mordplatsen "och spelade vittne", att vapenhandlarens dotter kraftfullt dementerar påståendet att SE lånat en revolver etc.

Det går inte heller att diskutera om man utgår från att alla vittnen minns rätt, eftersom nästan alla vittnen motsäger varandra på en eller annan punkt. Därför måste man värdera vilka vittnesuppgifter som är mer eller mindre troliga. De som togs upp den 1 mars är, enligt min uppfattning, mer intressanta än det som sades i rätten 1989.

Citat:
Ska jag fortsätta? Till sist blir det här så massivt att endast faktaresistenta personer kan envisas med att peka ut SE som gärningsman.

Men visa mig gärna dina bevis så är jag beredd att ompröva min ståndpunkt.

Annars är det Case Closed.

Som sagt, det är tvärtom. Innan det kommit fram övertygande bevismaterial mot en GM så är flera andra GM möjliga, SE är en av dem, kanske inte den mest troliga som jag ser det, men kan inte helt uteslutas förrän KP berättat vad han har.
Citera
2020-03-09, 17:32
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
LJ, räcker inte det?

Att han såg LJ? Nja. Säg att SE sprang in på Luntmakargatan och in bakvägen. Då kan han ha sett LJ där han säger han såg honom, precis när han går in genom bakdörren.

Säg att SE gjorde en runda och sen dök upp igen på mordplatsen, då kan han se och höra LJ bli förhörd.

Jag tror inte att SE är GM. Men jag tänker inte avskriva honom på så svaga grunder
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in