2020-03-09, 11:55
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHatarInvandrare
I dag hälsar Löfvén på sina negerpolare i Sydafrika. Lösa rykten gör gällande att sista bevisgenomgångar ska göras i dag och i morgon inför presentationen av lösningen på mordet.
För fem år sedan intygade Löfven att CP var mördaren. Eftersom han litade på LP. Frågan är vem som litar på SL som ett sanningsvittne idag? Oavsett vad det än gäller angående MOP.
Citera
2020-03-09, 11:58
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHatarInvandrare
I dag hälsar Löfvén på sina negerpolare i Sydafrika. Lösa rykten gör gällande att sista bevisgenomgångar ska göras i dag och i morgon inför presentationen av lösningen på mordet.

Ibland är det bra att läsa tidningen.

https://www.expressen.se/nyheter/stefan-lofven-staller-in-resa-till-sydafrika/
Citera
2020-03-09, 12:21
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det är märkligt hur iden med Stig Engström som gärningsman slagit rot. Hela indiciekedjan är mer än lovligt svag och Tomas Petersson presenterar rena felaktigheter, som ex tidpunkten för SEs till ”Skandia” sedan han druckit middag. Begriper inte varför Camilla Kvarfort och Lasse Lampers konfronterade honom om detta när han gästade ”Veckans brott”.

Jag kan inte annat än hålla med dig på samtliga punkter. Som jag skrev i ett inlägg häromdagen verkar inte TP vara mycket till grävande journalist. Jag känner flera seriösa grävare som aldrig skulle publicera sånt här.

Min gissning är att TP däremot är en grym marknadsförare inom media. Han får andra journalister att uppmärksamma hans bok gång på gång. I botten finns ju Filter som åtnjuter högt förtroende i journalistkretsar.

När det nu visar sig att Filter/TP gått på en mina blir det kraftigt minus för dem. Det vill de undvika till varje pris och därför kämpas det in i det sista.

TP bäddade för att de förmodligen har fel när han häromveckan erkände att det inte var bekräftat av PU att det var SE-teorin som gällde. TP sade sig då vara nöjd med vilken lösning som helst.

När det gäller "Veckans brott" tror jag det var så enkelt att de behövde en ny infallsvinkel med anledning av årsdagen och då valde detta. Tidigare har Gunnar Wall medverkat med sitt mötesscenario som du vet.
Citera
2020-03-09, 12:23
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Bara för att spä på ytterligare. Om SE hade problem med att spela kort pga
reumatism, hur kunde han då avfyra en magnumrevolver i snabb takt?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/P9za9R/vapensamlarens-dotter-skandiamannen-kunde-knappt-halla-i-korten

Ja, jag såg det. TP/Filter har missat eller feltolkat mängder av fakta rörande SE. Exemplet med kortleken är inget annat än löjeväckande. Inte ens en sådan enkel sak har de kollat.

I övrigt hänvisar jag till mina och andras inlägg i frågan. Tröttsamt och tjatigt att folk är så faktaresistenta.
Citera
2020-03-09, 12:26
Medlem
mvagrippas avatar
[quote=Sumer|70604685]
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
"– Man kommer peka på att de ansvariga fanns i Sydafrika, och man namnger en grupp sydafrikanska agenter som sannolikt utförde mordet.–

Han pekar också på statsminister Stefan Löfvens inbokade resa till Sydafrika den 8-10 mars. Bland annat kommer Löfven då möta den sydafrikanske presidenten Cyril Ramaphosa.

– Det är mitt eget resonemang att det kan finnas ett samband. Att syftet kan vara att samordna hur man ska presentera det med den sydafrikanska regeringen."

Stefan Löfven ställer in resa till Sydafrika – på grund av corona

Krishanteringsrådet har hållit möte om coronaviruset – och efteråt kallade Stefan Löfven till presskonferens.
Där meddelade statsministern att han ställer in sin och utrikeshandelsminister Anna Hallbergs resa till Sydafrika.

https://www.expressen.se/nyheter/stefan-lofven-staller-in-resa-till-sydafrika/

Om, jag betonar om. västlig u/säktjänst ligger bakom eller initierat MOP så blir skottet mot Lisbeth Palme ytterst tveksamt. Att nån av dem skulle godkänna ett mord även på LP vore unikt. Exempelvis Mossad är mycket noga med vilka mål som väljs ut och därmed skulle skott mot LP helt gå emot gängse normer om hon inte omfattades av målbilden. Och OM LP var del av målbilden skulle det vara ännu mer historiskt signifikant än att Olof Palme skulle dödas ,som i sig vore historiskt.

U och Säk-tjänster har omvittnat stränga regler , principer och normer för hur målen ska tas ut och höga krav på operationell damage control. Skottet mot LP måste räknas in om man sätter vapnet i handen på en representant för västlig och i vissa fall även östlig hemlig tjänst
Citera
2020-03-09, 12:30
Medlem
mvagrippas avatar
Tänkvärda ord av en som inte imponerats av Hassar , Ebbar och andra skönandar.

Det finns ett grundläggande perspektivfel som omärkligt smygit sig in i synen på Palmemordet. Tekniskt, juridiskt har det handlat om ett mord och ett mordförsök, men i det allmänna medvetandet har skotten på Sveavägen varit mordet på Olof Palme. I själva verket var det frågan om något som skulle blivit mordet på makarna Palme, men där ett av skotten av en ren slump missade sitt mål. Vilken bild av mördaren hade istället tonat fram om också det andra skottet träffat? Kanske är det i själva verket så att detta andra skott säger mycket mer om mördaren än det dödande skottet mot Olof Palme. Varför skulle en "Palmehatare" ha önskat att mörda Lisbeth Palme som före mordet var förhållandevis anonym och inte var någon måltavla i hatkampanjerna mot Olof Palmes person? Den bild som framträder i vittnenas berättelser visar istället en lugnt och metodiskt genomförd avrättning där skottet mot Lisbeth syftar till att röja ur vägen det enda vittne som skulle kunna se gärningsmannen på nära håll. Detta förklarar också varför gärningsmannen stannar kvar ett ögonblick, tillräckligt länge för att överväga och sedan avstå från ett tredje skott. Också detta uteblivna tredje skott säger egentligen mycket om mördaren - knappast var det en person som vid själva mordtillfället styrdes av sina känslor utan snarare en som hade dem under fullständig kontroll."

Wilhelm Agrell - Nationen söker en mördare
Citera
2020-03-09, 12:31
Medlem
Vi vet ju att bara ca:3% av alla förhör som ingår i FU är släppta ? Är det någon som kan sätta procentsatsen på förhören kring mordplatsen som är offentliga?

Det borde ju vara ganska högt. D.v.s. vi vet om dom flesta vittnesmålen. Alla mordplatsvittnerna ingick väl då CP drogs inför domstolen. Fattar ni vad jag menar?...
Senast redigerad av chicko1963 2020-03-09 kl. 12:36.
Citera
2020-03-09, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Den enkla regeln att följa fakta dit dom pekar utan skygglappar har genom åren visat sig svår för allehanda utredare , både polisiära och civila. Återvänder lite till knakspans göranden och ickegöranden under mordkvällen.

Margareta Eklund var den polis som tog beslutet att avsluta bevakningen 2230. Hon angav att anledningen var att Sigge Cedergren nu kommit hem och därmed kunde man avsluta. Ett minst sagt märkligt resonemang då det är omvittnat att många pundare handlade av SC i hemmet. Likaså finns vittnesmål att han skulle vara kvar på Oxen vid den här tidpunkten.

Nu ska man nog inte vara för snabb att döma ME för detta då det är fullt troligt att hon kan handlat under order. Men hennes chef som inte jobbade den natten, dalmasen Helge Eriksson,bara skakade på huvudet i vanmakt ang åtgärden att anbryta Siggespaningen. Detta dokumenterat kompetenta och engagerade polisbefäl blockerades från PU av Hans Holmer. De hade båda varit med i narkotikakommissionen och Holmer uppskattade inte att Helge eriksson mellan varven hade civilkurage nog att ha en åsikt, även när den gick stick i stäv med HHs.

En märklig omständighet är att ME inte berättar om sitt narkotikaspanande intill mordplatsen för juristkommissionen , vilket är en både intressant och relevant information.
Hon berättar där om hennes jobb i PU första mars att hennes närmaste överordnade heter Björn Jansson. Skulle vara intressant att veta om han var hennes chef även Mordkvällen.
Fakta är besvärande för alla som svävar ut i rosa moln kring mordet. Samtidigt som fakta och bevis är det enda som håller i längden.

Man ska inte gå över bäcken för att hämta vatten.

KP hävdar att man nu utgått från personer som man vet befann sig på mordplatsen och i dess närhet. Och tolkat den informationen med friska ögon. Där vi i tråden enbart en fragmentarisk kunskap om de vittnesmål som existerar.

Jag upprepar.

Enligt Holmers bok ''Olof Palme är Skjuten'' så hade det 2 månader efter mordet genomförts drygt 700 vittnesmål avseende mordplatsen. Och drygt 7000 i andra ärenden. KP har idag en närmast oändlig källa att ösa ur. Plus att man förhört personer som tidigare inte blivit förhörda. Där de kända förhören idag är sönderanalyserade i tråden.

Dag Andersson påstod på 30-årsdagen att narkotikaspaningen var undersökt och avförd från utredningen. Utan att presentera grunderna för densamma. Samtidigt som ingen idag påstår att han var en stolle som utredare. Eller att det var någonting fel med att han ville utreda WT-bärarna.

Hur man än resonerar så är KP konsekvensen av alla tidigare företrädare. Som den CP-skadade Kerstin Skarp. Som av en ren slump var svägerska till den CP-skadade Jan Guillou. Han som tidigare gick KGBs ärenden. Sverige var inte större på den tiden. Det räckte med ett par personer i ledande ställning för att presentera ''sanningen.'' Precis som i PU på Holmers tid.

Idag är det andra personer som presenterar den. Som TP och Filter i maskopi med media. Där MSM och SVT hakar på som sanningssägare. Precis som man gjorde när man presenterade SE som ett ''sanningsvittne'' strax efter mordet. Och filmade honom när han sprang in på Tunnelgatan. Precis som att det skulle bevisa något.

Idag ligger bevisbördan enbart på KP. Eftersom han säger att han har lösningen. Inte på mig eller dig eller någon annan i tråden. Omvänd bevisföring gäller inte Sverige.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-03-09 kl. 12:39.
Citera
2020-03-09, 12:38
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja, jag såg det. TP/Filter har missat eller feltolkat mängder av fakta rörande SE. Exemplet med kortleken är inget annat än löjeväckande. Inte ens en sådan enkel sak har de kollat.

I övrigt hänvisar jag till mina och andras inlägg i frågan. Tröttsamt och tjatigt att folk är så faktaresistenta.

Så fakta är att SE aldrig kunna ens hålla i en kortlek? Likförbannat jobbade han med sina händer dagligen.

Smärtan och svagheten pga reumatism kommer och går. Ibland kunde han kanske ha problem så han knappt kunde hålla kortleken, ibland var det säkert ganska bra. Han medicineras ju.

Jag tror inte SE är skyldig, men hittills har vi inget entydigt bevis på att han inte är GM.
Citera
2020-03-09, 12:43
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Så fakta är att SE aldrig kunna ens hålla i en kortlek? Likförbannat jobbade han med sina händer dagligen.

Smärtan och svagheten pga reumatism kommer och går. Ibland kunde han kanske ha problem så han knappt kunde hålla kortleken, ibland var det säkert ganska bra. Han medicineras ju.

Jag tror inte SE är skyldig, men hittills har vi inget entydigt bevis på att han inte är GM.

Egentligen orkar jag inte diskutera SE längre. Det finns massor av saker som talar för att han inte var GM precis som du säger. Kortleken är bara ett exempel bland många.

Att JA talade med SE på mordplatsen 1,5-2 minut efter mordet ser jag som avgörande bevisning. Den går inte att komma runt såvida man inte börjar anklaga JA för att medvetet ljuga i rätten.

Eller börja ägna sig åt italiensk bokföring.
Citera
2020-03-09, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough

Det var vapensamlarens dotter som vittnade om att han var så svag i händerna att han knappt kunde hålla i en kortlek. Ingen annan. Länkar finns tråden.

Alla som måste bortse ifrån, eller förvanska, vittnesmål för att ''bevisa'' sina teser är inte trovärdiga. Eftersom man anser sig stå över de som bevisligen träffat SE ett otal gånger under en längre tid. Jag förstår inte varifrån ni hämtar er brist på okunskap. Utan att träffat honom under samma tid. Precis som TP med entourage.

Önsketänkande i brist på bevis?

Som typograf jobbade han med händerna dagligen. Precis som att det skulle vara en indikation på att en penna är detsamma som att behärska en kortlek eller ett grovkalibrigt vapen.

Allvarligt talat. Inser du inte att jämförelsen haltar? Ett antal personer i denna tråden har vittnat om hur besvärlig rekylen är från en revolver. Utan att vara svaga via reumatism.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-03-09 kl. 13:08.
Citera
2020-03-09, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Egentligen orkar jag inte diskutera SE längre. Det finns massor av saker som talar för att han inte var GM precis som du säger. Kortleken är bara ett exempel bland många.

Att JA talade med SE på mordplatsen 1,5-2 minut efter mordet ser jag som avgörande bevisning. Den går inte att komma runt såvida man inte börjar anklaga JA för att medvetet ljuga i rätten.

Eller börja ägna sig åt italiensk bokföring.

Jag tror ingen vill anklaga JA för att ljuga, men det handlar om ett vittnesmål som avlades tre år efter mordet, och som inte stöds av de tidiga förhören. Jag skulle därför vara försiktig med att hojta "case closed" baserat bara på den uppgiften. Han kan ha blandat ihop olika minnen och intryck - precis så som LB kan ha gjort när hon pekade ut CP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in