2020-03-09, 13:08
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det är märkligt hur iden med Stig Engström som gärningsman slagit rot. Hela indiciekedjan är mer än lovligt svag och Tomas Petersson presenterar rena felaktigheter, som ex tidpunkten för SEs till ”Skandia” sedan han druckit middag. Begriper inte varför Camilla Kvarfort och Lasse Lampers konfronterade honom om detta när han gästade ”Veckans brott”.
Många som tror på SE-teorin tror nog på den indirekt, dvs de tror på Filter och TP eftersom det är svårt att tänka sig att de skulle ljuga om alltihop. Folk laborerar med teorin hit och dit och tar hjälp av gissningar och skarvar på fakta för att få det att gå ihop, eftersom de utgår ifrån att det är sant.

Som Hitler sa: "Folkets stora massa faller lättare offer för en stor lögn än för en liten."

Om media ska få ut något av att konfrontera TP och kräva saklighet och tydliga förklaringar krävs att de dels är noggrant pålästa och dels tillåts prata med honom ganska länge, de måste även förklara för tittarna/läsarna en massa detaljer så det blir begripligt.
Citera
2020-03-09, 13:14
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zag
Jag tror ingen vill anklaga JA för att ljuga, men det handlar om ett vittnesmål som avlades tre år efter mordet, och som inte stöds av de tidiga förhören. Jag skulle därför vara försiktig med att hojta "case closed" baserat bara på den uppgiften. Han kan ha blandat ihop olika minnen och intryck - precis så som LB kan ha gjort när hon pekade ut CP.

Jo visst, vi kan alltid ifrågasätta allting. Att just JA minns fel finns det ingenting som talar för.

Det blir till sist meningslöst att diskutera SE om precis alla saker som pekar mot honom som GM ska underkännas för att man "tycker" att SE mördade Palme.

I så fall vill jag få presenterat för mig alla BEVIS som säger att SE mördade Palme. Hittills har absolut ingenting presenterats i den vägen. Bevisbördan ligger ju hos er som påstår att SE är GM.

Det blir ingen mening att diskutera om man hela tiden säger att alla minns fel (exempelvis JA och Skandiavakten), att SE kunde se LJ i mörkret bakom baracken, att SE kunde skjuta med Magnumrevolver trots sin svåra reumatism, att JA pratade med SE på mordplatsen direkt efter mordet, att det är fysiskt omöjligt att ta sig från Grand till Skandia och ut på gatan samtidigt med paret Palme, att SE kom in från middagen 20.10 och inte 21.00 som TP påstår, att inget mordplatsvittne sa att GM hade handväska, glasögon och keps, att inget vittne pekade ut SE som GM när TP/Filter påstår att SE återvände till mordplatsen "och spelade vittne", att vapenhandlarens dotter kraftfullt dementerar påståendet att SE lånat en revolver etc.

Ska jag fortsätta? Till sist blir det här så massivt att endast faktaresistenta personer kan envisas med att peka ut SE som gärningsman.

Men visa mig gärna dina bevis så är jag beredd att ompröva min ståndpunkt.

Annars är det Case Closed.
Citera
2020-03-09, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Om, jag betonar om. västlig u/säktjänst ligger bakom eller initierat MOP så blir skottet mot Lisbeth Palme ytterst tveksamt. Att nån av dem skulle godkänna ett mord även på LP vore unikt. Exempelvis Mossad är mycket noga med vilka mål som väljs ut och därmed skulle skott mot LP helt gå emot gängse normer om hon inte omfattades av målbilden. Och OM LP var del av målbilden skulle det vara ännu mer historiskt signifikant än att Olof Palme skulle dödas ,som i sig vore historiskt.

U och Säk-tjänster har omvittnat stränga regler , principer och normer för hur målen ska tas ut och höga krav på operationell damage control. Skottet mot LP måste räknas in om man sätter vapnet i handen på en representant för västlig och i vissa fall även östlig hemlig tjänst

Utan att känna till interna regler för hur säkerhetstjänster tillämpar tillvägagångssätt vid riktade mord så stämmer de premisser du anger väl överens med SVT's youtube publicerad "Sydafrikaspåret" (se nedan). Allt det jag läst om i TRC hearing så verkar det också vara rimligt att LP inte ingick i målbilden. Sydafrika var känslig för internationell kritik.

Citat:
Ursprungligen postat av iamnotsure
Sydafrikaspåret , 30 minuter från 1996 SVT :
https://www.youtube.com/watch?v=NRy3LmITxeU

Under de premisser du anger blir det därför intressant med en outsourcad resurs som SAIMR där alla "länkar/band" till den sydafrikanska regimen har klippts och där en tidigare "legosoldat", som inte iakttar samma ROE som en disciplinerad säkerhetsoperatör i statlig tjänst,också skjuter mot LP.

Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
En teori om ett samarbete mellan delar av SSI, RPS/säk och sydafrikansk säkerhetstjänst militär/polisiär för understöd och i SAIMR's "regi" kan bli hur spekulativ som helst på mordplatsen.

Åklagaren KP kan med ny information från Sydafrika ha goda möjligheter att placera ansvar hos SAIMR utan att för den skull juridiskt kunna nå ända fram med fällande dom mot en GM. Utan att ljuga men också utan att delge/kunna delge allmänheten den fullständiga sanningen. Spännande tider, inte sant?
Senast redigerad av Utredaren 2020-03-09 kl. 13:38.
Citera
2020-03-09, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jo visst, vi kan alltid ifrågasätta allting. Att just JA minns fel finns det ingenting som talar för.

Det blir till sist meningslöst att diskutera SE om precis alla saker som pekar mot honom som GM ska underkännas för att man "tycker" att SE mördade Palme.

I så fall vill jag få presenterat för mig alla BEVIS som säger att SE mördade Palme. Hittills har absolut ingenting presenterats i den vägen. Bevisbördan ligger ju hos er som påstår att SE är GM.

Det blir ingen mening att diskutera om man hela tiden säger att alla minns fel (exempelvis JA och Skandiavakten), att SE kunde se LJ i mörkret bakom baracken, att SE kunde skjuta med Magnumrevolver trots sin svåra reumatism, att JA pratade med SE på mordplatsen direkt efter mordet, att det är fysiskt omöjligt att ta sig från Grand till Skandia och ut på gatan samtidigt med paret Palme, att SE kom in från middagen 20.10 och inte 21.00 som TP påstår, att inget mordplatsvittne sa att GM hade handväska, glasögon och keps, att inget vittne pekade ut SE som GM när TP/Filter påstår att SE återvände till mordplatsen "och spelade vittne", att vapenhandlarens dotter kraftfullt dementerar påståendet att SE lånat en revolver etc.

Ska jag fortsätta? Till sist blir det här så massivt att endast faktaresistenta personer kan envisas med att peka ut SE som gärningsman.

Men visa mig gärna dina bevis så är jag beredd att ompröva min ståndpunkt.

Annars är det Case Closed.

Håller med om att det är case closed. Ljungqvist bekräftar Anderssons historia i Tingsrätten. Det är ju en sak om en av dem lyckas inbilla sig att de har talat med skandiamannen men att både skulle göra det är för långsökt.

Petersson är åklagare. Han inser att han inte kan komma släpandes med Skandiamannen som mördare om det är två vittnen som styrker Skandiamannens berättelse. Det måste vara någon annan han siktat in sig på.
Citera
2020-03-09, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Så fakta är att SE aldrig kunna ens hålla i en kortlek? Likförbannat jobbade han med sina händer dagligen.

Smärtan och svagheten pga reumatism kommer och går. Ibland kunde han kanske ha problem så han knappt kunde hålla kortleken, ibland var det säkert ganska bra. Han medicineras ju.

Jag tror inte SE är skyldig, men hittills har vi inget entydigt bevis på att han inte är GM.
LJ, räcker inte det?
Citera
2020-03-09, 14:35
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Håller med om att det är case closed. Ljungqvist bekräftar Anderssons historia i Tingsrätten. Det är ju en sak om en av dem lyckas inbilla sig att de har talat med skandiamannen men att både skulle göra det är för långsökt.

Petersson är åklagare. Han inser att han inte kan komma släpandes med Skandiamannen som mördare om det är två vittnen som styrker Skandiamannens berättelse. Det måste vara någon annan han siktat in sig på.

Ja det har du alldeles rätt i. Vi har ju två vittnen som med säkerhet säger att de sett SE på mordplatsen efter mordet. LL säger till och med att han såg SE med handväska, keps och allt springa in efter poliserna i gränden.

Att både JA/LL ljög eller missförstod eller mindes fel är helt enkelt inte möjligt.

Det råder inte omvänd bevisföring i det här landet. Det är inte vi som ska bevisa att SE inte mördade Palme. Det är de som påstår att SE sköt Palme som måste stödja sitt påstående med bevis. Och några sådana har vi - naturligtvis - inte sett röken av.

Att det ska vara så fantastiskt svårt att inse fakta. Case closed.
Citera
2020-03-09, 14:37
Medlem
godhetsapostelns avatar
Det finns inget entydigt svar att jag inte är gärningsmannen. Så där kan vi inte hålla på. Det finns heller ingenting som indikerar att jag är gärningsmannen.
Det finns ingenting som indikerar att SE är gärningsmannen. Varenda liten detalj måste skriva om till ett osannolikt scenario.

Jag har stor erfarenhet av narcissistisk personlighetsstörning. Att tp drar slutsatsen att han har rätt bara för att PU kontaktar honom och undrar om han har någon grund för sina påståenden är så djävla huvudlöst och ett skolexempel på just narcissistisk personlighetsstörning.
Citera
2020-03-09, 14:49
Medlem
argusmaximuss avatar
Skrev frågan förut, och sökt utan att hitta något: vet vi om vittnenas promillehalt kartlagts? AB sägs ju varit alkoholpåverkad, och av en del reducerats som vittne. Vet vi hur det var med övriga? AH var på bio, LJ hade tagit liten mängd portvin, chaufförerna med stor sannolikhet nyktra.

Detta kan ju påverka vittnesmålen, klockan var ju trots allt sent en lönefredag.

Annan grej: hur långt hade exvis taxichaufförernas pass varit? Trötthet är ju som alkohol - perceptionshämmande.

Kort sagt - finns ett a- och b-lag hos vittnena?

Att avstånd, ljusförhållande påverkat vittnesmålen vet vi ju redan.
Citera
2020-03-09, 14:51
Medlem
Basfaktas avatar
Jag tog och tittade lite närmare på det gamla Sydafrika-spåret med anledning av Borgnäs utspel.

Jag vet att det inte finns ett smack som bevisar att sydafrikanerna mördade Palme, men jag ville ändå informera mig lite mer. Hade lite dålig koll.

En sak som jag inte kände till var att den svenske Sydafrika-agenten Bertil W befann sig i Sydafrika i februari 1986. Enligt GRK.

En annan sak jag inte kände till var att sydafrikanen NB (med flera tidigare alias, bland annat Nicho Esslin) hade varit i Sthlm flera gånger och kunde lite svenska. Detta enligt poliskommissarien Jan Åke Källberg som arbetade för Sanningskommissionen i Sydafrika när det begav sig. Källberg citeras i en artikel i Hallands Nyheter 2010.

Detta är säkert kända fakta i tråden redan. Men för mig var det nyheter.
Citera
2020-03-09, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja det har du alldeles rätt i. Vi har ju två vittnen som med säkerhet säger att de sett SE på mordplatsen efter mordet. LL säger till och med att han såg SE med handväska, keps och allt springa in efter poliserna i gränden.

Att både JA/LL ljög eller missförstod eller mindes fel är helt enkelt inte möjligt.

Det råder inte omvänd bevisföring i det här landet. Det är inte vi som ska bevisa att SE inte mördade Palme. Det är de som påstår att SE sköt Palme som måste stödja sitt påstående med bevis. Och några sådana har vi - naturligtvis - inte sett röken av.

Att det ska vara så fantastiskt svårt att inse fakta. Case closed.
Släpp SE annars kommer diskussionen om SE aldrig att stanna av.
Klarare bevis för någons oskuld går inte att hitta.
Genom observationen av Jeppsson har SE det bästa beviset för att han är oskyldig.
Han har ett vattentätt alibi, helt enkelt bättre än någon annan.

Man kan hävda att vem som helst mördade Palme och försöka att leda det i bevis.
Får teorin tillräckligt stort medialt utrymme kommer tusentals att nappa. Jag skulle kunna skriva en bok om att någon av sönerna gjort det, och utifrån konstiga associationskedjor skulle jag kunna argumentera.
Man kan göra så med vem som helst, Ingvar Carlsson är nästan lite lik fantombilden, Kjell Olof Feldt kan vara skuggan.

Man kan tycka att gm sprang som Nils Poppe gjorde i en scen i ”flottans käcka gossar” 1952 och driva ett spår utifrån det. Hans dotter passerade mordplatsen 2 min före mordet så visst finns det finns det kopplingar.
Motivbilden hittar man lätt om man får rota runt lite i privatlivet.
Det är bara att spinna på, precis som TP och Claes Hedberg, och till slut har hypotesen fångat sin publik.
Mot allt sunt förnuft förstås.
Citera
2020-03-09, 14:59
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Släpp SE annars kommer diskussionen om SE aldrig att stanna av.
Klarare bevis för någons oskuld går inte att hitta.
Genom observationen av Jeppsson har SE det bästa beviset för att han är oskyldig.
Han har ett vattentätt alibi, helt enkelt bättre än någon annan.

Man kan hävda att vem som helst mördade Palme och försöka att leda det i bevis.
Får teorin tillräckligt stort medialt utrymme kommer tusentals att nappa. Jag skulle kunna skriva en bok om att någon av sönerna gjort det, och utifrån konstiga associationskedjor skulle jag kunna argumentera.
Man kan göra så med vem som helst, Ingvar Carlsson är nästan lite lik fantombilden, Kjell Olof Feldt kan vara skuggan.

Man kan tycka att gm sprang som Nils Poppe gjorde i en scen i ”flottans käcka gossar” 1952 och driva ett spår utifrån det. Hans dotter passerade mordplatsen 2 min före mordet så visst finns det finns det kopplingar.
Motivbilden hittar man lätt om man får rota runt lite i privatlivet.
Det är bara att spinna på, precis som TP och Claes Hedberg, och till slut har hypotesen fångat sin publik.
Mot allt sunt förnuft förstås.

Ha ha, ja jag håller med dig. Har själv varit inne på exakt samma tankegång. Vi kan ju påstå att vemsomhelst var GM och kasta fram en massa luftiga grejer som vi tjatar om tills folk blir blåa i ansiktet. TP är en grym marknadsförare bland journalisterna, det ska han ha erkännande för.

Men hans teori är bortom allt rimligt tvivel fullständigt osannolik. Vi har ju gång på gång listat alla saker som starkt talar emot SE-idén. Och nu fick vi två vittnesmål i tingsrätten som berättar att SE var på mordplatsen 1,5-2 minuter efter mordet. Case closed.
Citera
2020-03-09, 15:20
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Jag kan intyga att det var precis det de påstod. Fabuleringsförmågan är det inget fel på.
Ja, något missförstånd rör det sig inte om.

https://youtu.be/7pBfzof4GEE
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in