Citat:
Ursprungligen postat av
Gahan
Vad grundar de detta på?
Tex hur ser du att sverige begränsar smittan och stor sannolikhet bedömmer du att det är vi lyckas kontrollera en fri spridning så att vår sjukvård kan behandla de sjuka?
Ser du att personer som inte tillhör riskgrupper har ett ansvar att inte sprida smittan för att hjälpa de som är i riskgrupperna?
Skulle vara väldigt intressant att höra hur du resonerar.
Vet inte vad det är du tycker är intressant men visst jag nappar. Än så länge verkar vi ha relativt god koll på smittspridning i Sverige, lär bli mer tydligt dock när man utökar testkriterierna. Har inte mycket till övers för svensk sjukvård i allmänhet men man kan definitivt vara på värre ställen under en sån här epidemi. Tror inte att några länder i världen är väl förberedda på detta och det kommer visa sig efterhand vilken strategi som fungerar bäst. Tycker att det vore på tiden att begränsa folksamlingar inomhus d.v.s. Mello var jävligt korkat. Biografer, konsertsalar, teatrar, klubbar borde pausa ett tag. Är man i riskgrupp är det nog sunt att undvika kollektivtrafiken så gott det går. Tycker man brister i information till allmänheten vad gäller personligt ansvar för att begränsa smitta. Folk som står och hostar rakt ut på bussen eller går till jobbet med feber har jag inte mycket till övers för just nu. Man bör sluta resa ett tag. Det borde vara en uppmaning från myndigheter att begränsa utlandsresande under en period.
Sannolikheten att man helt kan undvika fri smittspridning i Sverige i något slags längre perspektiv tror jag är mycket låg. Bedömer det inte som osannolikt att vi kommer få restriktioner i vår rörelsefrihet om siffrorna fortsätter ticka upp i hög takt. Jag tror dock att vården förbereder mer än gemene man förstår. Självklart skulle man inte kunna hantera 20+% av befolkningen sjuka samtidigt men det kan inget sjukvårdssystem någonstans. Det är inget att skälla på Sverige för. Står inte tomma IVA-platser och väntar på pandemier i något land i världen.
Men att göra sitt för att begränsa smittspridning innebär inte gå omkring med andningsmask, köp upp lager med munskydd och handsprit eller klä dig i skyddsoverall för att gå till ICA etc. De insatser som faktiskt gör skillnad är betydligt mer sansade än så. Tvätta händerna, gå inte till jobbet sjuk, hosta och nys inte rakt ut, pilla dig inte i ansiktet, besök inte äldre eller sjuka när du känner dig krasslig, torka av dörrhandtag ibland, skippa att skaka hand, äckla inte ner offentliga toaletter. Själv handlar jag åt mina morföräldrar med hjärtsvikt och astma just nu så de inte ska behöva gå till affären och träffa massa folk som kladdar på allt. Det finns en mellanväg.