2020-03-09, 11:05
Medlem
TheKnowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Med hjälp av militär??

Japp, läs denna artikel:
Citat:
Under hela nästa vecka genomförs en nationell trafikinsatsvecka. Huvudsakligt fokus ligger på nykterhet bakom ratten. I ett pressmeddelande uppger polisen att man som trafikant inte skall bli förvånad om man dessutom stoppas av militärpolis under den pågående insatsen.

https://www.lindenytt.com/nyheter/bli-inte-forvanad-om-du-stoppas-av-militarpolis-i-nasta-vecka/
Citera
2020-03-09, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
H Ö R - U P P!!!

Kom ihåg vart ni läste detta först! Det kommer bli stora svarta rubriker i kvällstidningarna.

En anställt, som varit på arbetsplatsen i veckor utan att ngn agerat har Corona. Denna person arbetar på en myndighet som har en jättestor samhällsfunktion. Mer än så kan jag inte avslöja i dagsläget.

Det låter inte lovande.
Citera
2020-03-09, 11:06
Medlem
löls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fukcnugget
Det är fortfarande inte en vanlig influensa din dumma jävel.

Tack.. puss
Citera
2020-03-09, 11:07
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
H Ö R - U P P!!!

Kom ihåg vart ni läste detta först! Det kommer bli stora svarta rubriker i kvällstidningarna.

En anställt, som varit på arbetsplatsen i veckor utan att ngn agerat har Corona. Denna person arbetar på en myndighet som har en jättestor samhällsfunktion. Mer än så kan jag inte avslöja i dagsläget.

Ja jag kommer även ihåg att jag läste här inne att en kompis till en kompis till en storasyster hade ett barn som dött av Corona. Så nej, det stämmer inte det du skriver.
Citera
2020-03-09, 11:09
Medlem
Citat:
H Ö R - U P P!!!

Tegnell?
Citera
2020-03-09, 11:10
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
De som skriver om och om igen att det är inget värre än vanlig influensa, är ni helt blåsta eller?

Tror ni ärligt att nationer som Kina, Italien osv skulle stänga av regioner av landet om det bara vore som vanlig influensa?

Eller är det någon övertro på Anders Tegnell för att han skrivit följande handling om pandemier som är något som en genomsnittlig person kan sno i hop på en kafferast https://kkrva.se/wp-content/uploads/Artiklar/075/kkrvaht_5_2007_6.pdf gör honom till någon expert på ämnet?

Att idioten sen är så självgod att han väljer att göra förutsägelser i media som visar sig vara helt fel är något fantastiskt.

Det är mycket möjligt att man insett att det är ofrånkomligt att det går undvika eller ens bli av med denna sjukdom under överskådlig framtid nu när den är här, men sättet det hanteras på är under all kritik.
Man är så rädd att orsaka panik hos folk att man väljer att missleda och nedtona vilket bara leder till misstro och detta orsakar större problem än att vara öppen och tydlig.

Tegnell, vilket geni

Citat:
"Hotets verklighet har accentuerats under de senaste årtiondena, då SARS, mjältbrand och fågelinfluensa har visat sig vara mycket påtagliga hot, som inte bara kan hota människors hälsa utan även hela länders ekonomi."

Där har vi det, varför Tengell agerar som han gör...

Citat:
"Vi har stora lager av läkemedel och håller på att sluta avtal om vacciner"

Anders "Pandemrix" Tegnell. Det enda som fungerar är vaccin enligt Corona Bob.
Citera
2020-03-09, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Vad grundar de detta på?
Tex hur ser du att sverige begränsar smittan och stor sannolikhet bedömmer du att det är vi lyckas kontrollera en fri spridning så att vår sjukvård kan behandla de sjuka?
Ser du att personer som inte tillhör riskgrupper har ett ansvar att inte sprida smittan för att hjälpa de som är i riskgrupperna?

Skulle vara väldigt intressant att höra hur du resonerar.

Vet inte vad det är du tycker är intressant men visst jag nappar. Än så länge verkar vi ha relativt god koll på smittspridning i Sverige, lär bli mer tydligt dock när man utökar testkriterierna. Har inte mycket till övers för svensk sjukvård i allmänhet men man kan definitivt vara på värre ställen under en sån här epidemi. Tror inte att några länder i världen är väl förberedda på detta och det kommer visa sig efterhand vilken strategi som fungerar bäst. Tycker att det vore på tiden att begränsa folksamlingar inomhus d.v.s. Mello var jävligt korkat. Biografer, konsertsalar, teatrar, klubbar borde pausa ett tag. Är man i riskgrupp är det nog sunt att undvika kollektivtrafiken så gott det går. Tycker man brister i information till allmänheten vad gäller personligt ansvar för att begränsa smitta. Folk som står och hostar rakt ut på bussen eller går till jobbet med feber har jag inte mycket till övers för just nu. Man bör sluta resa ett tag. Det borde vara en uppmaning från myndigheter att begränsa utlandsresande under en period.
Sannolikheten att man helt kan undvika fri smittspridning i Sverige i något slags längre perspektiv tror jag är mycket låg. Bedömer det inte som osannolikt att vi kommer få restriktioner i vår rörelsefrihet om siffrorna fortsätter ticka upp i hög takt. Jag tror dock att vården förbereder mer än gemene man förstår. Självklart skulle man inte kunna hantera 20+% av befolkningen sjuka samtidigt men det kan inget sjukvårdssystem någonstans. Det är inget att skälla på Sverige för. Står inte tomma IVA-platser och väntar på pandemier i något land i världen.

Men att göra sitt för att begränsa smittspridning innebär inte gå omkring med andningsmask, köp upp lager med munskydd och handsprit eller klä dig i skyddsoverall för att gå till ICA etc. De insatser som faktiskt gör skillnad är betydligt mer sansade än så. Tvätta händerna, gå inte till jobbet sjuk, hosta och nys inte rakt ut, pilla dig inte i ansiktet, besök inte äldre eller sjuka när du känner dig krasslig, torka av dörrhandtag ibland, skippa att skaka hand, äckla inte ner offentliga toaletter. Själv handlar jag åt mina morföräldrar med hjärtsvikt och astma just nu så de inte ska behöva gå till affären och träffa massa folk som kladdar på allt. Det finns en mellanväg.
Citera
2020-03-09, 11:11
Medlem
Citat:
H Ö R - U P P!!!

Alla vet redan att det är Migrationsverket, det är ingen nyhet.

Varför skulle det bli svarta rubriker? Det visar bara ÅTERIGEN på hur typiskt det är, folk blir i vissa fall knappt sjuka. De allra flesta känner dig lite risiga någon dag.

Jag tycker detta är oerhört intressant, för att förmodligen kommer denna Corona version bli en del av våran naturliga fauna och bara komma o gå som om inget händer.
Citera
2020-03-09, 11:12
Avslutad
Citat:
H Ö R - U P P!!!

Troligt då det är naiva okunniga dårar som styr Sverige. Ridå.
Citera
2020-03-09, 11:13
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Alla vet redan att det är Migrationsverket, det är ingen nyhet.

Varför skulle det bli svarta rubriker? Det visar bara ÅTERIGEN på hur typiskt det är, folk blir i vissa fall knappt sjuka. De allra flesta känner dig lite risiga någon dag.

Jag tycker detta är oerhört intressant, för att förmodligen kommer denna Corona version bli en del av våran naturliga fauna och bara komma o gå som om inget händer.

Fel myndighet...
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Vietnam begränsar inresa för svenskar:

Vietnam has suspended its visa-waiver programme for citizens from Denmark, Norway, Finland, Sweden, the United Kingdom, France, Germany, and Spain, in an effort to prevent the spread of coronavirus within its borders.

- Guardians liveblog nyss.
Citera
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
H Ö R - U P P!!!

Karsten Thurfjell lät märkligt pressad i sin påa alldeles nyss. Sveriges radio är en vild gissning.
Senast redigerad av Passepartout 2020-03-09 kl. 11:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in