2020-03-09, 11:14
Medlem
HejaFinlands avatar
Är det sant att det är flygningar från Sverige till Norra Italien gast Italien själva satt området i karantän?

https://samnytt.se/sex-flyg-i-veckan-fran-coronasmittans-centrum-tillats-landa-pa-skavsta/

Har den där Tegnell fått sparken ännu?
Citera
2020-03-09, 11:14
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coba
Ok. Jag förstår dock inte jämförelsen riktigt?
Fem döda är inom rimlighetens möjligheter. Jag säger inte att det kommer ske, bara att det är inte en orimlig siffra.

Men fem är en j-a skillnad på de tio-, hundratusental och miljoner döda som skulle ha inträffat redan nu enligt vissa.
Har följt tråden ganska noga och mig veterligen har det funnits en som skulle kunna motsvara din beskrivning. De flesta som i tidigt skede skrev och fortfarande skriver när det gäller statistik och liknande har påstått att det bara är en tidsfråga innan detta virus etablerar sig i Sverige.
De flesta är mest förbannade på den naiva synen som FHM har.

Fördelen med viruset jämfört med andra problematiska byråkratier och pappersvändare som får fallskärm när de misskött sig är att ingen kan köpa sig fri, ingen kan smita från konsekvenser av sitt agerande ( eftersom alla har någon form av familjemedlemmar som är sårbara)genom att säga att "vi har varit naiva" i fall smittspridningen tar fart på allvar.
Citera
2020-03-09, 11:15
Medlem
Robocraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Karsten Thurfjell lätt märkligt pressad i sin påa alldeles nyss. Sveriges radio är en vild gissning.

Sveriges Radio?

Kunde ju inte hänt ett bättre gäng..
Citera
2020-03-09, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Vietnam begränsar inresa för svenskar:

Vietnam has suspended its visa-waiver programme for citizens from Denmark, Norway, Finland, Sweden, the United Kingdom, France, Germany, and Spain, in an effort to prevent the spread of coronavirus within its borders.

- Guardians liveblog nyss.

Vettigt beslut
Citera
Medlem
"Lägesrapport måndagen den 9 mars

Inga nya fall av personer som smittats med covid-19 har konstaterats i Skåne under det senaste dygnet" http://www.mynewsdesk.com/se/region_skane/pressreleases/pressbulletin-om-covid-19-9-mars-2979973?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign =Subscription&utm_content=current_news

Vecka 8 va sportlovsveckan i Skåne
Citera
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Sant. Felaktiga förutspåelser hittar vi dock även hos förnekaren Anders Tegnell, varpå han bara kommer med en lösryckt ny förutspåelse. Min poäng är bara att när man saknar en fast och ärlig ledning frodas ytterligheterna. Och i den situation vi befinner oss i idag tror jag det gör större skada att sprida ett vårdslöst lugn. Det är ju bra om folk i så stor utsträckning som möjligt förbereder sig och lär sig vad smittan egentligen handlar om. Ju mer folk som trallar på som vanligt, ju mer smitta riskerar vi att få.

Men jag fattar poängen. Balans är bäst, men svårt att uppnå har det visat sig.
Jo, precis.
Personligen tror jag inte Tegnell eller FHM egentligen "tror" fel.
I Sverige tillsätts de flesta toppjobb på myndigheter av politikerna och jag tror FHM har fått i uppdrag att försöka hålla befolkningen lugn. (ekonomin. Ju mer folk som är hemma, ju större skada)

Jag tycker personligen de kunnat gjort ett mycket bättre jobb och litat på sin befolkning. Jag tror det inte varit något större problem att trycka mer på vikten av förberedelse och lämpligt beteende utan att det hade uppstått panik.
Citera
2020-03-09, 11:17
Medlem
Isoleringen av regionen i Italien verkar inte fungera enligt Sky news. Tåg från regionen anländer till exempel fortfarande till Rom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Det står 50% av kritiskt sjuka.
Inte 50% av de som behöver intensivvård.
Inte alla som behöver intensivvård räknas som kritiskt sjuka.
De två kineserna i Rom till exempel, fick intensivvård i flera veckor men var kritiska i några dagar.
Båda tillfrisknade sedan.
Om du ber om en länk så kan du väl läsa den?
"mortality over 50%" står det.
Citera
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Flertalet bekräftade fall av Covid-19 idag i Asaluyeh - Bushehr/Iran.
Arbetspalsen stänger ner totalt nu meddelar Asluyeh.
Asaluyeh är Irans största gas exportör. Detta kommer göra börsen/marknaden oroliga.

Oljepriset rasar: https://oilprice.com/oil-price-charts
Citera
2020-03-09, 11:18
Medlem
Bouchets avatar
Försäkringskassans hemsida ligger nere av överbelastning.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
H Ö R - U P P!!!

Kom ihåg vart ni läste detta först! Det kommer bli stora svarta rubriker i kvällstidningarna.

En anställt, som varit på arbetsplatsen i veckor utan att ngn agerat har Corona. Denna person arbetar på en myndighet som har en jättestor samhällsfunktion. Mer än så kan jag inte avslöja i dagsläget.
Old news?

Det var en anställd på MSB som rapporterades smittad förra veckan.
Citera
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Ja jag kommer även ihåg att jag läste här inne att en kompis till en kompis till en storasyster hade ett barn som dött av Corona. Så nej, det stämmer inte det du skriver.

Jag vet att det stämmer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in