2020-03-08, 23:59
Medlem
Joakwims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
Hur många bekräftat smittade tror ni Sverige har innan nästa helg är över???
700 kanske?

EDIT: Jag tar hänsyn till att man inte testar tillräckligt mycket i ovanstående skattning!
Senast redigerad av Joakwim 2020-03-09 kl. 00:02.
Citera
2020-03-08, 23:59
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rimpoa
Kan tänka mig att det finns möjlighet att bedriva sjukvård i de gamla lokalerna, viss vård bedrivs fortfarande i den gamla byggnaden?

Alla lokaler på KS och ALB har förts över till olika vård enheter. Många gamla patientrum har blivit läkarrum. finns inte ett rum på KS och ALB som står tomt.
Lite komiskt med vad man tänkte från början.
Tanken var ju att gamla KS huvudbyggnad skulle bli bostäder.
Detta kanske visar vilket behov det finns gällande sjukvårdsplatser i Stockholm.
Citera
2020-03-09, 00:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Eftersom att de flesta smittade i Sverige inte tycks bli allvarligt sjuka och dö så kan man tänka sig att det handlar om den mildare typen, S. Smittade går under radarn i högre grad, dock kan det vara så att milda symptom gör det svårare(mindre mängd virus utsöndras) för smittöverföring, således smittas färre, och de som trots allt får kraftiga symptom, och ganska snart efter smittotillfället håller dig hemma på grund av sjukdom, alternativt söker vård, fångas upp och smittkedjan bryts.

Jag kan tänka mig att vi peakar vilken dag som helst, under förutsättning att vi inte för in smittade ifrån utlandet, för då kan vi få en andra våg, dock är det snart sommar och varmt, högre luftfuktighet, och då kommer det att bidra till en dämpning.

Just nu tror jag fortsatt på max 200-300 konstaterade fall, men kan såklart ha fel.

Betryggande att du har koll på läget.

Menar du att Sverige fått hit den mildare varianten från italien??? Den varianten i italien har ju på kort tid orsakat att över 500 pers ligger på sjukhus i serious/critical condition och sen dog ju mer än 130 pers det senaste dygnet just i italien.

Finns nog en bra anledning till att man satt norra italien med 16 miljoner invånare i karantän.

Det är som en vanlig förkylnlng...vi säger det
Citera
2020-03-09, 00:01
Medlem
Som det ser ut idag vet vi att smittspårningen hittar andrahands-smittade fall - men vi vet inte ifall den hittar alla.

Metoden hittar som det ser ut nu ca 0-2 smittade fall per importerat fall - men verkligheten kan vara något helt annat.

Smittspårning fungerar uppenbarligen men vi kan inte säga att smittspårning hittar alla smittade.

Sannolikheten att vi hittat alla andrahands-smittade fall via smittspårning är tyvärr extremt liten.
Citera
2020-03-09, 00:01
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joakwim
700 kanske?

Tror det kommer öka med mellan 25-35% per dag om vi har otur. Så lär väl vara det om runt 1,5-2 veckor.
Citera
2020-03-09, 00:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 13579111317
En dubbling efter 2.7 dagar, så jag gissar på ungefär 203*2*2 = 800 nästa lördag.
Tack vare melodifestivalen kan detta vara i underkant.

Låter rimligt.
Själv tror jag på tusen till nästa söndag
Citera
2020-03-09, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joakwim
700 kanske?

490

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1xF24UVMhERFf65kArtSPK02R5Q2d3PfWLsuu_yuN_e0/edit?usp=sharing
Citera
2020-03-09, 00:03
Medlem
13579111317s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gottisa
Ja vi kan också vara 100% säkra på att någonstans mellan 200 och 10 Miljoner människor kommer bli smittade och antalet döda kommer vara mellan 0 och 10 miljoner i landet. Ger inte så mycket om man tar in alla scenarier.

Det blir inte intressant att ta upp förrän man gör som VemVetEgentligen gjort i filen han laddade upp kommer med något mer specifikt.

Fast det är samma typ av gissningar. Vi vet inte den slutliga mortaliteten, och vi har inga grunder att basera ett antagande om spridningen på, om det blir 5, 20 eller 90%. Dessutom är en fördubbling på 5.5 dagar i underkant om man har en okontrollerad spridning.
Citera
2020-03-09, 00:03
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
C-Vitamin kommer hjälpa dig om du samtidigt lider av skörbjugg!

Fast jag leder inte av skörbjugg tyvärr. Så varför skall jag käka en massa C-vitamin?
Citera
2020-03-09, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Känner du till någon mer info? Typ en sammanställning över ämnen som dödar virus förutom klorin?

Alkohol är bra liksom väteperoxid. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/32035997

Viruset är som sagt inte speciellt svårt att ta kål på tack vare lipidhöljet.

Varför inte desinficera händerna med T-röd? Det smakar ju apa om man stoppar fingrarna i munnen sen så man lär sig snabbt låta bli.
Citera
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Doktor Yang, Läkare i New York rapporterar just nu på twitter om en patient, man, 30 år med plötsligt, snabbt utvecklande andningsfel, hög feber...allt på bara 5 dagar.
Doktor Yang har aldrig sett något linkande.
Troligtvis Covid-19
Felix Yang (@FYang_EP) | Twitter
[Sök domän twitter.com/FYang_EP] https://twitter.com/FYang_EP
The latest Tweets from Felix Yang (@FYang_EP). Heart Rhythm Doctor; Associate Director of Cardiac Electrophysiology, Maimonides Medical Center. Brooklyn, NY
Citera
Medlem
Joakwims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Tror det kommer öka med mellan 25-35% per dag om vi har otur. Så lär väl vara det om runt 1,5-2 veckor.
Om det ökar med 25% varje dag så är det ca 950 fall om 7 dagar, räknar med 200 smittade idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in