2020-03-08, 23:52
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det var ju informativt värre, men blev inte klokare av vilka skillnader i det som görs mellan länderna och vad Sverige gör som är sämst i världen.

Jag har ju förklarat det för dig två gånger nu?
Citera
2020-03-08, 23:52
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Inte ännu, men vi kommer garanterat hamna där om man inte vidtar åtgärder. Kom ihåg att mellan 15-20% av de insjuknade behöver någon form av läkarvård. 5% kräver intensivvård. Fungerar möjligen med 200 smittade som vi har nu, men med tusentals smittade blir det värre. Troligen har Italien kört i taket här och det kan säkert till viss del förklara varför över 130 personer dog där , bara idag....

När något ökar snabbt brukar det kallas just för ”viralt”. Av någon anledning...

https://youtu.be/BR2JtsVumFA
Citera
2020-03-08, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gottisa
Bara för att den var 25% ökning i bekräftade fall idag betyder inte det att den skulle öka med 25% varje dag i flera veckor utan karantänen. Även om det skulle göra det skulle antalet bekräftade fall inte kunna göra det med tanke på att det förmodligen inte skulle gå att göra det antalet tester.

Så mycket vi inte vet, något som "experter" i media borde vara ärliga med istället för att försköna läget. De ska naturligtvis inte skrämma upp folk men vara mer öppna för att diskutera eventuella scenarior och hur stor de ser anser att sannolikheten för de scenarierna är. Finns inget som gör att mitt förtroende försvinner så snabbt som när en expert säger att de är säkra på något när det uppenbart inte går att vara säker. Accepterar att vanliga "Svensson" säger det. Kollar man på forskare inom andra områden så hör du aldrig någon säga något sådant, utan istället formulerar sig i termer som, den info vi har tyder på X men det finns också chans för Y eller T..

Sorry för eventuell OT i responsen. :P

Tyvarr så er det jo sånn media tjener penger da :/

Clicks --> Adsense --> Profit
To get clicks? ---> Masse news som er heeeelt på kanten

Riktig skit, vil ha pure facts, ikke alt det andre
Citera
Medlem
Remuluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kralnor
Verkligen bra. Rationell, objektiv och ingående.

"Of those with additional medical information available, 15,536 said they had no underlying health conditions. The fatality rate among that group was 0.9 percent."

0.9 % bland personer utan underliggande hälsoproblem. Och då lär dessutom majoriteten av dessa 0.9 % vara äldre.

Dra inte förhastade slutsatser, för det nämns inte i texten.

Att de inte specifikt nämner det kan bero på att du mycket väl kan ha dragit en helt felaktig slutsats, då de med inga underliggande sjukdomar snarare är yngre personer.

Majoriteten av äldre personer har det, och tillhör därmed inte den gruppen, varför det mycket väl kan vara precis tvärtom, att det är dödligheten i den yngre gruppen.

Det sistnämnda påstår jag inte, men tråkigt att folk hela tiden drar snabba slutsatser, som tyvärr väldigt ofta visar sig vara helt felaktiga.
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Och du tror inte planering för en pandemi med de åtgärder som står till förfogande pågår nu i Sverige?
Vi peakar på Lördag, eller Tisdag var det ja. Ingen smittspridning förekommer, bla bla är inte att säga till folket att vi planerar för en pandemi.

Det kanske planeras, du verkar ju veta.
Citera
2020-03-08, 23:54
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Eftersom att de flesta smittade i Sverige inte tycks bli allvarligt sjuka och dö så kan man tänka sig att det handlar om den mildare typen, S. Smittade går under radarn i högre grad, dock kan det vara så att milda symptom gör det svårare(mindre mängd virus utsöndras) för smittöverföring, således smittas färre, och de som trots allt får kraftiga symptom, och ganska snart efter smittotillfället håller dig hemma på grund av sjukdom, alternativt söker vård, fångas upp och smittkedjan bryts.

Jag kan tänka mig att vi peakar vilken dag som helst, under förutsättning att vi inte för in smittade ifrån utlandet, för då kan vi få en andra våg, dock är det snart sommar och varmt, högre luftfuktighet, och då kommer det att bidra till en dämpning.

Just nu tror jag fortsatt på max 200-300 konstaterade fall, men kan såklart ha fel.

Du kommer ha tokfel. Vi är ju redan över 200. 300 kommer det vara senast i övermorgon.
Citera
2020-03-08, 23:55
Medlem
halvfestligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Känner du till någon mer info? Typ en sammanställning över ämnen som dödar virus förutom klorin?

Här finns en genomgång (samt info om de två olika varianterna av viruset.)

https://youtu.be/7YI2tOoVVpk
Citera
2020-03-08, 23:55
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Hemska tanke, folk köper på sig mat så att de kan klarar sig någon vecka utan att svälta. Hur är det ett problem?

Jag tror att du kraftigt övervärderar hur stor oron är, både här i tråden och utanför. Det finns ingen panik, och det kommer inte att finnas någon panik. Alla åtgärder för att begränsa den icke existerande paniken är helt bortkastade, och i de flesta fall dessutom kontraproduktiva.

Långt över en månad skrev jag vilket är något helt annat än en vecka som du säkert förstår.

Jag har inte påstått att det råder någon panik ...
Citera
2020-03-08, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 13579111317
Det är inte raketforskning. Om COVID-19 får allmän spridning i Sverige och vi räknar men 20-70% spridning och 1-4% mortalitet så kommer vi räkna med mellan c:a 20 000 och 300 000 döda, i Sverige.

Ja vi kan också vara 100% säkra på att någonstans mellan 200 och 10 Miljoner människor kommer bli smittade och antalet döda kommer vara mellan 0 och 10 miljoner i landet. Ger inte så mycket om man tar in alla scenarier.

Det blir inte intressant att ta upp förrän man gör som VemVetEgentligen gjort i filen han laddade upp kommer med något mer specifikt.
Citera
2020-03-08, 23:57
Medlem
MorT2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikitha
Alltså hinta var? Vilka områden?

En skola i innerstaden i Stockholm...
Detta är den info de gått ut med till hela skolan...

"Idag har vi fått information om att det finns tre elever på skolan som just nu testar sig för coronaviruset. Vi har inga bekräftade fall. Direktkontakt med skolan finns och vi följer utvecklingen. Vi inväntar svar från Stockholms Stad kring hur vi ska hantera eventuella bekräftade fall."
Citera
2020-03-08, 23:58
Medlem
13579111317s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
Hur många bekräftat smittade tror ni Sverige har innan nästa helg är över???

En dubbling efter 2.7 dagar, så jag gissar på ungefär 203*2*2 = 800 nästa lördag.
Tack vare melodifestivalen kan detta vara i underkant.
Citera
2020-03-08, 23:59
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gottisa
Ja vi kan också vara 100% säkra på att någonstans mellan 200 och 10 Miljoner människor kommer bli smittade och antalet döda kommer vara mellan 0 och 10 miljoner i landet. Ger inte så mycket om man tar in alla scenarier.

Det blir inte intressant att ta upp förrän man gör som VemVetEgentligen gjort i filen han laddade upp kommer med något mer specifikt.

Bättre att säga en potentiell spridning på 20-90% än att hävda att risken för spridning till Sverige är väldigt låg och att spridningen av viruset skulle stanna i Kina. Håller du inte med?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in