2020-03-07, 00:04
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Inom Hemvärnet finns CBRN förband, kan verka i CBRN miljö, och det handlar inte om att Hemvärnet vill eller inte, tillhör Försvarsmakten och kan således beordras enligt plikt.

Ja hela deras styrka på 30 000 lär väl behövas för att det nersmittade Stockholm inte ska bli laglöst.
Citera
Medlem
alla är medvetna om att corona inte är världens undergång, en vanlig influensa är garanterat hårdare. men liksom med influensa är det farligt om du redan är sjuk.
risken att vi alla smittas är gigantisk men de flsta kommer inte att dö av det, det vi kan göra är att hålla gamla,sjuka,svaga, unga personer utanför det hela så gott det går för dom kommer garanterat att dö. när det kommer vaccin om några år kan vi bete oss som det är en vanlig influensa.

alltid kul att se hur medierna piskar upp en shit storm utan dess like för lite cash.
Citera
Medlem
CHALLETVAERVIGGs avatar
Kinesiska läkare säger att coronavirus "som en kombination av SARS och AIDS" kan orsaka irreversibel lungskada

Fyfan låter INTE bra!

https://amp.news.com.au/lifestyle/health/health-problems/chinese-doctors-say-coronavirus-like-a-combination-of-sars-and-aids-can-cause-irreversible-lung-dama ge/news-story/f58f19c5eeae99b845c54e2d2b9305ca?__twitter_impress ion=true
Citera
2020-03-07, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bosh11
Jag har alltid fått höra att varmare väder medför att folk vistas mer utomhus, dvs trängs mindre inomhus i t ex tunnelbana, bussar, är inomhus mera i skolor, köpcentrum mm. Och att det är därför smittspridningen minskar i o m värme?

Det har sagts förut men

Varmare och högre luftfuktighet: dropparna som bildas vid hosta och nysningar når inte lika långt då de blir tyngre
Högre luftfuktighet: mindre mottagliga slemhinnor
UV-ljus på sommaren samt att vi vistas mer utomhus: ingen bra för viruset
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PurpleGermany
LYSSNA PÅ MIG!

Hur ska vi se till att det skapas mini-utbildningar där vem som helst kan utbilda sig till att sköta om de smittade?

Eskalerar det här medans svenska vården står på knäna så lär vi behöva fler läkare...…………..

Bra plan, erkänn?

Hur gör vi?

Grym ide att sysselsätta alla arbetslösa. 😃
Citera
Medlem
28dagar-senares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
16 grader i Teheran imorrn. Betydligt kallare när viruset började spridas. Ungefär samma temperaturer i Wuhan.
Australien har 66 fall, och de har haft flygkontakt från Kina. När det gäller Thailands och Vietnams siffror är det dock så att diktaturer och militärjuntor inte är kända för transparens.. tyvärr. Speciellt inte om de är extremt beroende av sin turism.

Glöm inte Turkiet, som hade en smittad från ett plan till Singapore, men inga rapporterade smittor alls.
Erdogan har verkligen koll på läget efter gårdagens möte med Putin.
Citera
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
C-Vitamin kommer inte att hjälpa och kinesiska läkare har på inget sätt tag upp detta vilka har försökt bota sjuka.

C-Vitamin kommer hjälpa dig om du samtidigt lider av skörbjugg!
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
LYSSNA PÅ MIG!

Hur ska vi se till att det skapas mini-utbildningar där vem som helst kan utbilda sig till att sköta om de smittade?

Eskalerar det här medans svenska vården står på knäna så lär vi behöva fler läkare...…………..

Bra plan, erkänn?

Hur gör vi?

Till att börja med öppna nödsjukhus i andra offentliga utrymmen. Kohortvård med många patienter per vårdlag. Kan tänka mig att läkarstudenter och andra kommer få agera personal om universiteten stängs.
Citera
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Vilken skola?

års kurs 4 vill inte gå in djupare och outa mig.
Men en privatskola
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du gillar att bara skriva utan att hänvisa källan. Att prata om ett intervall mellan 10.000 och 50.000 är i sig självt så dumt att man storknar [utan sars-cov-2].

Jag säger att mellan 0 och 100 % av världens befokning kommer att smittas och mellan o och 100 % av dem kommer att dö. Varför ska man knussla med intervallstorlek liksom?

Nåväl, vem är virologen. Är det centerpolitikern Fredrik Elgh du avser?

Det är naturligtvis ett stort spann, eftersom det är så osäkert. Att en faktor 5 i osäkerhet är så "dumt så man storknar" får faktisk stå för dig, det visar bara att du inte förstår vad det handlar om.

De som anger denna typ av dödstal är bland annat Uppsalaprofessorn Björn Olsen, det är dock inte på något sätt kontroversiellt.

Som redan konstaterats i tråden så dog 5 miljoner, respektive 1 miljon i pandemier på 50-60-talen (Asiaten och Hongkong). Denna är kraftigare, så man beräknar ca 30 miljoner. Då ska ca 40.000 dö i Sverige, rent förhållandemässigt.
Citera
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
LYSSNA PÅ MIG!

Bra plan, erkänn?

Hur gör vi?

Läkare finns det ingen akut brist på. Döremot sjuksköterskor och sekreterare är det stor brist på. Det krävs nog mer utbildning än du tror? En mini-utbildning på 4 veckor gör dig inte kvalificerad. Men om situationen eskalerar totalt med tiotusentals kanske hundratusentals smittade SAMTIDIGT så kanske det vore nåt.

Jag tar hellre emot en helt icke kvalificerad hjälp om jag ligger döende i coronavirus än att inte få någon hjälp alls. Ditt förslag kan diskuteras om det blir ett worst case scenario
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Inom Hemvärnet finns CBRN förband, kan verka i CBRN miljö, och det handlar inte om att Hemvärnet vill eller inte, tillhör Försvarsmakten och kan således beordras enligt plikt.

Är det fyra plutoner spridda över landet?... Skulle kunna hjälpa till med att sanera ambulanser, mm
Men då måste de precis som sjukvården tillföras friskluftsdräkter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in