2020-03-06, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Nej det gör det absolut inte
Jag har ju folk jag känner som nyss varit där så jo, jag vet vad det kostade! Bara ett liftkort kostar drygt 3000 kronor för en vecka! Sen hotell direkt till skidbacken är inte billigt och sen skidhyra och resa på det med mat etc så blir det den summan! Sen kan man säkert bo billigare längre från backen etc.
Citera
2020-03-06, 23:48
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Länk till ovanstående https://www.expressen.se/tv/nyheter/har-hostar-anders-tegnell-rakt-i-handerna-foljer-inte-det-egna-radet/

Sverige i ett nötskal och varför smittan sprider sig. Det kan oroa kunder om personal bär skyddsmask på Gekås, alltså viktigare att hålla uppe fasaden än att skydda kunder/personal?

https://www.expressen.se/dinapengar/konsument/forbud-mot-munskydd-pa-gekas-det-okar-oron/

Nu kryper sanningen om vårt "civiliserade samhälle" fram, här ett exempel på girighet framför omtanke.

Helt otrolig läsning från Expressen. Man undrar ju hur de tänker när hela Asien bär munskydd!
Citera
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y-fronten
Tegnell säger nu i Aftonhoran att viruset inte trivs i värme, eller i alla fall sämre, men är det inte ganska varmt i Iran och Italien nu? Kina är väl varmare än här?

Samt Australien där det över 40 grader och viruset sprids som en löpeld. Den där Tegnell kommer lynchas om några månader. Jag menar allvar.
Han är rent ut sagt livsfarlig. Alla förstår att man som officiell statsepidemiolog inte kan stå att säga att jorden skall gå under och vi alla skall dö (vilket vi skall någon gång).
Men att stå att säga att allt när lugnt när Japans stänger ner sina skolor, Singapore inför klara restriktioner. Schweiz förbjuder samlingar på fler 1000 pers.
Då kanske man skulle lyssna på dessa länder.
Citera
Medlem
rimpoas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
För en pandemi funkar inte NKS. Vi får väl se om de bygger ett helt nytt sjukhus på 14 dagar soom man gjorde i Kina.
Kan tänka mig att det finns möjlighet att bedriva sjukvård i de gamla lokalerna, viss vård bedrivs fortfarande i den gamla byggnaden?
Citera
Medlem
Gontars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Varför är det alltid Stockholmare som är orsaken till våra problem?
För att en massa lantisar väljer att flytta hit kanske?
Annars har jag läst att viruset finns lite varstans i Sverige.
Citera
2020-03-06, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av y-fronten
Tegnell säger nu i Aftonhoran att viruset inte trivs i värme, eller i alla fall sämre, men är det inte ganska varmt i Iran och Italien nu? Kina är väl varmare än här?

https://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/ortsprognoser/q/Teheran/112931#tab=0,chart=1
https://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/ortsprognoser/q/Milano/3173435#tab=0,chart=1

Thailand har väl inte haft så många fall.

https://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/ortsprognoser/q/Bangkok/1609350#tab=0,chart=1
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
Jag ser ingen som helst anledning till att tro att rapporteringen av dödsfall skulle ske olika i någon större betydelse mellan de här västerländska länderna. Det är i.s.f. marginellt och har mindre betydelse eftersom de absoluta talen vi jämför är 5-10 gånger högre från ett land till ett annat. Och om dödligheten underrapporterats (vilket är ologiskt med tanke på symptomen) är det snarare de länder som underrapporterat insjuknade som även underrapporterat döda. Vi får väl se hur det går för USA, Frankrike och Spanien jämfört med de andra länderna.
Va’ bra att vi är överens om att dina antaganden bygger på osäkra grunder ...
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
WTF?? Jobbar inte testbilarna under helgen?

Övertidspeng är dyrt
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hm, inte expert, men något insatt, är det en cytokinstorm vi möjligen har att göra med?

I så fall, det drabbar väl inte alla smittade, och sådant kan ju drabba folk vilken smitta de än drar på sig, har det mer med personens kroppsfunktioner att göra än själva viruset?

Som jag sa, intressant läsning iaf för lunch rasten..

Förklarar iaf varför folk som borde ha ett bra immunförsvar total kollapsar med pneumonia, och varför vissa åldringar samt folk med nedsatt immunförsvar, överlevt.

SARS-Cov-19-2, eller vad de nu vill kalla detta (tror Covid-19 är faktiskt sjukdomen, SARS-2-Cov-19-2 heter viruset), verkar trigga en cytokin reaktion, det vill man ju inte ha. Vitamin D verkar i denna situation hämmande på cytokin reaktionen, om jag förstått rätt.

Eller, om man har ett 'dåligt'/nedsatt immunförsvar, kan det faktisk vara till fördel just för detta virus, det sista man vill ha är ju att de cytotoxiska t cellerna går igång, särskilt i lungor / mag-tarm områden, där lämnas ju kroppen sen helt öppen för sekundära infektioner.

Högintressant att läsa om iaf, ska bli intressant att läsa mer när forskarna har klurat ut det, förhoppningsvis överlever man tills dess. :P
Senast redigerad av NordicKnight 2020-03-07 kl. 00:05.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Du har dålig koll på företagande och produktion märker jag.
Vi har inte den ambitionen i vårt företag idag. Men vi följer det noggrant. Vi är beroende av att produktionen går och att de anställda är där.
Att skicka hem en anställd av 45st i två veckor med lön gentemot att riskera t ex 25 sjuka kräver sin eftertänksamhet.

Talade med leverantör idag som hade satt en i karantän. De har över 100 anställda, tjänstemän + produktion. Det fungerar inte så att företag går i konkurs över sådana beslut förstår du.
Riskbedömning. Bekant uttryck?

Vad jobbar du med?

Vi har väldigt olika syn på saken. Jobbar det mestadels äldre och svaga hos er som ligger i riskzonen då eller? För en vanlig arbetare blir detta som en förkylning, inget nytt alltså. Hur brukar ni hantera vanliga förkylningar? Skickar ni hem folk som får ont i halsen? Jag hade förstått om det var en sjukdom som hade hög dödlighet bland i övrigt friska människor. Men det är ju rakt tvärtom med covid19.

Vad jag jobbar med är off topic så det skriker om det.
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Senaste prognosen av de mest erfarna virologerna och professorerna i smittsamma sjukdomar ger vid handen att mellan 10.000 till 50.000 personer i Sverige kommer att dö i Corona.

Detta under 2020. Låter extremt dramatiskt, och är det också. Samtidigt ska man hålla i huvudet att detta innebär att antalet döda under detta år i Sverige kommer att öka med mellan 10% och 50%. Inte mer, eftersom ca 100.000 personer dör varje år i Sverige.

Och Tegnell såg ett "värsta scenario" med 10-14000 smittade. Bra jobbat..
Citera
2020-03-06, 23:50
Medlem
Dbloodss avatar
Kom ihåg detta uttalande sen:

Då skulle det värsta kunna vara över?

– Ja. Har vi lite tur så slipper vi det i fortsättningen. Men vi vet inte, man får nästan ta det en dag i taget, säger Anders Tegnell.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in