Citat:
Ursprungligen postat av
Browser
Då tar du fram lämpligt mål med snarlikt innehåll. Jag inväntar dina mängder du måste besitta i mål där man går på åtal mot en/ flera och där man fortgår sin förundersökning mot andra misstänkta i samma mål efter laga kraft vunnen dom. Ska bli spännande att se detta!
Jag tror en av er pratar om fortsatt utredning av samma brott och en om det går att döma eventuellt ny åtalad i samma målnr. Eller? Lite svårt att tolka vad du menar.
Hittar man en ny misstänkt efter dom fallit mot medkumpanerna så blir det polisanmälan, anhållan, häktning, förundersökningsprotokoll, åtal, stämningsansökan och rättegång igen. Men med nytt målnr då. Rätta mig om jag har fel.
Så blir Billy dömd och man sen hittar nån chaufför eller annan inblandad så får det väl ett nytt målnr så är det bara att tuta på igen.
Vill man hård dra lite kan väl säga att först när preskriptionstiden för brott har gått ut kan/ska polisen släppa ej uppklarade brott. Så kallade cold case som vi vet. Sen läggs många förundersökningar ner pga att åklagaren gör bedömningen att det inte kommer att gå att bevisa nåt mer. Så får man köra igång enligt ovan igen om läget förändras.
Vad jag vill säga är att man går ju inte fri från ett brott bara för att nån medkumpan lyckats bli dömd för det vid ett tidigare tillfälle.
Diskussionen kanske kan fortsätta i nån lämpligare tråd. Läget vad gäller det här fallet är ju rätt solklart. Bara att kika i dagboksbladet.