2020-03-08, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
En intressant detalj är att enligt tidningsuppgifter så var båda anhållna i sin frånvaro och greps (på samma ställe Billys hemadress?) samma tisdagsmorgon.

Kan de ha ”hållit sig undan” tillsammans och det var span på Billys adress och de dök upp där och blev gripna?

Blir intressant i fupen om det framgår där och blir klargjort var Billy höll hus när han blev anhållen. Och kanske också då nån info om varför FS eventuellt var i hans sällskap eller på annat sätt kopplad till Billy.

Jag tror vidare att Billy pratar i förhören. I tidigare förhör har han gjort just det för att försöka förklara bort graverande bevis mot honom. HOL kom rätt lindrigt undan och han vet att polisen inte har bevis särskilt mycket på de andra misstänkta. Ingen risk att gola ner dem. Alltså är det värt att dra nån vals om att han inte hade nåt uppsåt. Nog att han gillar att sitta i finkan men nån taktik måste väl ändå hans försvar ha kan man tänka. Korkat att tiga när han sitter som sannolikt misstänkt med evtl DNA och vad man kan anta HOL:s och eventuellt andra vittnens utpekning/signalement.

Det är bra om Billy fälls för det är ett steg närmare att få medhjälpare och anstiftare dömda. Då är mordförsöket bekräftat så att säga. Men som i så många andra fall så lär anstiftaren gå fri här. Lär saknas telefonsamtal och annan teknisk bevisning för att få fast anstiftaren. Hjälper inte att de känner varandra osv. Det måste till väldigt bra bevis.
Frågan är hur mycket krut polisen kan lägga på det vidare. Sitta och spana med en alkoholfri öl nära KL på kvarterskrogen är ju inte hållbart i förlängningen osv.

Om KL var hemlig tidigare pga dödshot och annat så visar väl hennes skyddade personuppgifter på att hon tagit detta ett steg längre och antagligen går runt med peruk (lånat Billys avlagda?) och solglasögon om man får skoja lite. Vad det nu är för liv att ”hela tiden” ha folks misstankar runt sig... Men folk glömmer. En annan omdebatterad, men avskriven (skyldig tror många), anstiftare vid skotten i Gamla Stan har t o m suttit i SVT Debatt och debatterat och lägger gladeligen ut bilder på bullbak och ungar på Insta. Livet går vidare inför öppen ridå.

KL får fortsätta ducka och köra vidare i tillvaron en vinbox i taget och Billy får fortsätta med att sitta i finkan. Hans korkek där han trivs så bra...
Dum fråga kanske, men tror ni att HOL kommer att vara med på rättegången vid åtalet mot Billy. HOL måste väl vittna om huruvida det var Billy som sköt?
Citera
2020-03-08, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Dum fråga kanske, men tror ni att HOL kommer att vara med på rättegången vid åtalet mot Billy. HOL måste väl vittna om huruvida det var Billy som sköt?

Jo men han är säkert med och berättar vad som hände på platsen och annat. Kommer väl framgå av stämningsansökan där alla bevis och vittnen inför rättegången är listade. Det är bara det som är med under förhandlingen som tingsrätten kan döma efter osv.

Måste vara väldigt speciellt att möta någon i rätten som ville ta livet av en. Senast var det kamp på liv och död osv.
Citera
2020-03-08, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Du är rolig, jag gillar verkligen dina inlägg. Lite humor skadar inte!

Även fast FS är avskriven och den känns fel att rota om honom så undrar man såklart hur han hamnade i den här soppan. Han blev inte avskriven direkt snabbt så jag antar att han gjort något mer än befunnit sig på samma adress som Billy. Lite skrämmande att de greps på Kungsholmen. Var de där för att avsluta jobbet?

Jag tycker inte att det ska spela någon roll att HOL kom lindrigt undan. Avsikten var att döda och varenda ett av skotten hade kunnat döda och det är det jag hoppas att domstolen går efter. När man läser artiklarna så är det sannolikt att tro att dna från Billy fanns på HOL. Det låter på HOL som att han själv gick till angrepp när han blev attackerad. Vi får hoppas på det.

Det är förståeligt att Karin inte vill synas, med eller utan Billys peruk Hon har en hel del på sitt samvete. Själv kan jag inte förstå de människor som glatt lever vidare (om de är skyldiga), jag hade gått under av dåligt samvete. Men saknar man samvete så funkar det säkert.

Det är ju tragikomiskt mycket i detta så man kan ju inte låta bli.

Jag trodde Billy greps i Nacka? Han har dock bott hos en nära anhörig i omgångar tidigare i innerstan vet jag.

Blir intressant att få veta hur avancerad fajten var och hur många skott som avlossades ja.

Vi får säkert lite mer inblick i exakt hur stor risk Billy tog med detta äventyr mitt i Stockholms polistätaste stadsdel. Inne i trapphuset istället för utanför är ju för att minimera antalet vittnen kan man anta men ändå.

Blir också intressant att se eventuella vittnesuppgifter på om det rekats nåt. Männen vid uteserveringen och annat.

Sen kommer väl elefanten i rummet, eller vad man ska säga, avsaknaden av Billys motiv och koppling till HOL prägla rättegången kan man förmoda.
Förundersökningen kan nog inte visa på annat än att detta var en hyrd pistol.

Vidare så har polisen kanske kikat lite på hur Billy har tillbringat sommaren. Det var ju bara två månader drygt mellan att han blev släppt ur häktet, friad från misstankar om planerat inbrott, och skotten på Kungsholmen. Polaren Mårten stod och kissade av sig mitt i skogen bredvid en störsändare som ingen ville kännas vid osv osv.
Och dessförinnan togs han med en laddning kattsand i bakluckan Billy. Han har säkert ett stort hjärta Billy men inte är han smart inte.

Men en sak är säker inbillar jag mig. Han är fullt medveten om vem som är den ursprungliga anstiftaren. Han är inte nån springschas åt nån gängledare.
Senast redigerad av Avel 2020-03-08 kl. 13:33.
Citera
2020-03-08, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexfoley
Det finns många pappersvändare här inne som inte har en aning om hur utredningar och ev åtal fungerar.
Ni läser innantill och drar era slutsatser efter det som är präntat på pappret.
-Karin kommer inte bli åtalad för anstiftan eftersom hon inte är häktad. (Hennes advokat ska givetvis ha betalt för sitt engagemang)
Att hon inte blir åtalad nu betyder bara att den bevisning som finns idag inte är tillräcklig för en fällande dom enligt polis och åklagares resonemang.
(Den räcker inte ens till häktning)
Hon kommer inte bli avskriven eller avförd eftersom viss bevisning pekar på inblandning i brottet.
Hon har gjort så här tidigare även om det inte har skjutits vid dessa tillfällen.
Det innebär att utredarna och åklagaren inte nöjer sig med dagens situation utan de kommer att fortsätta leta efter trådarna som ev kan styrka deras resonemang och så småningom leda till åtal och fällande dom.
De letar efter kopplingen till den misstänkte ökända rånaren som också släpptes i brist på bevis men som fortfarande är misstänkt för medhjälp.
Något har de såklart både på Karin och rånaren men just nu i dagsläget inte tillräckligt för att ta det till åtal.
Bättre att bida sin tid och fortsätta jobba med fallet än att bli bortgjord av advokaterna i en rättssal då det i ett senare skede skulle bli svårare att få till ett nytt åtal efter en friande dom.
Därför så åtalas bara Billy när det nu börjar dra ihop sig för rättegång.

När åklagaren går på åtal är förundersökningen offentlig. När domen ägt laga kraft är förundersökningen avslutad i den delen. Så du sitter och tror att förundersökningen fortgår mot EN person efter laga kraft vunnen dom för att en advokat påstår något utan bevisning. Ingen domstol ser häktning som skälig. Om nu åklagaren fortgår interna eller privata misstankar mot K efter åtal här så är det ingen som bryr sig. Vill han däremot fortgå förundersökningen mot henne efter åtal mot B så kommer han att få det extremt svårt. I sina tankar kan han misstänka vem han vill så sett. Det här var det roligaste jag läst på länge.

Sen skall K ha alla handlingar eftersom hon varit misstänkt och där blir det problem för åklagaren i så fall. Åklagaren har haft ett x antal misstänkta i fallet och har en enda person häktad så det är slutresultatet på denna pinsamma förundersökning.

Citat:
Det var ingen superklippa direkt
Senast redigerad av Browser 2020-03-08 kl. 16:48.
Citera
2020-03-08, 17:54
Medlem
Alexfoleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
När åklagaren går på åtal är förundersökningen offentlig. När domen ägt laga kraft är förundersökningen avslutad i den delen. Så du sitter och tror att förundersökningen fortgår mot EN person efter laga kraft vunnen dom för att en advokat påstår något utan bevisning. Ingen domstol ser häktning som skälig. Om nu åklagaren fortgår interna eller privata misstankar mot K efter åtal här så är det ingen som bryr sig. Vill han däremot fortgå förundersökningen mot henne efter åtal mot B så kommer han att få det extremt svårt. I sina tankar kan han misstänka vem han vill så sett. Det här var det roligaste jag läst på länge.

Sen skall K ha alla handlingar eftersom hon varit misstänkt och där blir det problem för åklagaren i så fall. Åklagaren har haft ett x antal misstänkta i fallet och har en enda person häktad så det är slutresultatet på denna pinsamma förundersökning.

Ser att du inte har någon erfarenhet av polisutredningar överhuvudtaget!
Fortsätt att vända dina papper och teorier så kan andra ta hand om det praktiska efterspelet😉
Citera
2020-03-08, 18:09
Medlem
B.R är ju erfaren rånare och har hanterat vapen flera gånger med rånen dom gjorde 94-95 hur fan kan man misslyckas om man verkligen vill skjuta någon?? Pistolen måste ha fått eldavbrott eller vad det heter.
Citera
2020-03-08, 19:12
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
B.R är ju erfaren rånare och har hanterat vapen flera gånger med rånen dom gjorde 94-95 hur fan kan man misslyckas om man verkligen vill skjuta någon?? Pistolen måste ha fått eldavbrott eller vad det heter.
En erfaren rånare skjuter inte ihjäl folk, då är han en mördare ingen rånare.
Liljas motattack räddade troligtvis hans liv.

Att vädja hade inte lönat sig.
- Vänta skjut inte, jag har barn och en mordgalen, psykopatisk, alkoholiserad exfru!
Senast redigerad av Knut-Anne 2020-03-08 kl. 19:19.
Citera
2020-03-08, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Han klarade alltså inte av det som 18 åringar i förorten klarar galant ha ha ha
Citera
2020-03-08, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser

När ett brott begås kan de inblandade ha olika roller.

En eller flera som bara planerar/anstiftar.
En eller flera som hjälper till.
En eller flera som utför själva dådet.
En eller flera som skyddar brottslingarna.
Osv.

Säg att den person som utför dådet grips och åtalas. I vårt fall Billy.

Men låt oss säga att det är en kille på 18 år för att förstärka bilden lite istället. Så en idiot förstår.

Polisen misstänker att han inte kunnat genomföra detta utan en anstiftare och medhjälpare.

Ska polisen lägga ner utredningen för att de fått fatt på den som sköt när personen/personerna, de verkligen farliga, är fortsatt på fri fot?

Ja det ska de men då ska de också ha utrett brottet så långt det bara är möjligt.
Nu är Billy inte ens åtalad än och överklagar han eventuell dom så dröjer det innan han är dömd. Under tiden kan polisen hitta ett misstag de sammansvurna gjort.
I många fall väntar yrkeskriminella med att prata tills rättegången då de vet vilka bevis som kommer användas mot dem. Den infon kan polisen också invänta. Än är detta inte utrett och klart m a o.
Senast redigerad av Avel 2020-03-08 kl. 19:23.
Citera
2020-03-08, 19:22
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Han klarade alltså inte av det som 18 åringar i förorten klarar galant ha ha ha
Nej, de är ofta erfarna mördare, finns ett skäl att barnsoldater, rekryteras.
Citera
2020-03-08, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne

Att vädja hade inte lönat sig.
- Vänta skjut inte, jag har barn och en mordgalen, psykopatisk, alkoholiserad exfru!

Ja blir det rättegång mot Billy snart så får vi nog reda på anledningen till det misslyckade mordförsöket. Jag tror också mycket på HOL:s motattack som han själv kommenterat i media.
Citera
2020-03-08, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter

Ja han kommer vara närvarande. Han måste det eftersom han är målsägare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in