2020-03-08, 19:46
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkazam
Jag tror att du har en poäng att man kanske inte var så förberedd man kunnat vara.

Men vi har väl ingen okontrollerad smittspridning inom landet. Majoriteten av fallen är väl folk som fått smittan utomlands och kommit hem?

Du nämner andningsmasker. Det är väl Socialstyrelsens ansvar att samordna sjukvården och se till att det finns lager av det som behövs (och regionerna/landstingen som håller utrustningen)? https://www.socialstyrelsen.se/om-socialstyrelsen/

Så det är väl SoS man ska kritisera om det brister i beredskapen?

Det är inte min egen idé och uppfattning att Sverige misslyckats i att snabbt agera men bra mycket mer än en ynka poäng tycker jag att det är.

Sverige testar i princip bara folk direkt från Asien eller just från norra Italien. Människor som inte varit på utsatta platser testas inte, därför ser vi en så tydlig majoritet från Italien.

Sverige har bara testat 3 000 personer totalt (senaste jag sett) och Italien hade redan förra veckan testat över 200 000 personer.

Jag säger inte att vi har en okontrollerad smittspridning men när vi inte testar fler människor så finns det inget som säger att vi INTE skulle ha en okontrollerad smittspridning. Lång inkubationstid och ett långt sjukdomsförlopp gör att vi vet först när vi kommer ikapp Italien, hur långt före oss de nu är. En vecka? Tre veckor? Vi vet inte...

IDAG: 133 döda i coronaviruset i Italien – på en dag
Citera
2020-03-08, 19:56
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilsAT56
Folkhälsomyndigheten är i högsta grad en välfungerande myndighet som på ett vad jag upplever som tillfredställande sätt bistår regioner, smittspårning och andra myndigheter i arbetet mot att förebygga en spridning av viruset i samhället. Det bör tilläggas att de bedömningar som gjorts av Tegnell har visat sig helt korrekta samt att det inte pågår någon spridning i samhället.

Ingen annan i världen kan ju göra korrekta bedömningar för det har inte gått tillräckligt lång tid för tillräckligt många att ha ett fullbordat sjukdomsförlopp.

Det enda Tegnell faktiskt gjort som vi kan se det är att inte rekommendera tidiga åtgärder på det sätt som t ex Shanghai, Sydkorea mfl och det som resten av världen nu menar är det enda rätta.

Så, såvitt vi vet har han misslyckats med 100%.

Om det nu fanns förberedelser, planer etc - vore det då inte all idé att kommunicera något alls av dem till befolkningen, speciellt nu när folket på nytt känner sig förrådda?

Att endast testa människor som varit i Asien, Iran eller norra Italien och så få som TOTALT ENDAST 3000 personer räknas inte som ett bevis på att det inte råder någon spridning.

Italien hade så tidigt som förra veckan redan testat över 200 000 personer.

Tragiskt att du inte kan se logiken och själv fundera över vad som är rimligt men det är inte olagligt. Däremot borde det vara olagligt att på en sådan position som Tegnell har stå och ljuga så brutalt.
Citera
2020-03-08, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Ingen annan i världen kan ju göra korrekta bedömningar för det har inte gått tillräckligt lång tid för tillräckligt många att ha ett fullbordat sjukdomsförlopp.

Det enda Tegnell faktiskt gjort som vi kan se det är att inte rekommendera tidiga åtgärder på det sätt som t ex Shanghai, Sydkorea mfl och det som resten av världen nu menar är det enda rätta.

Så, såvitt vi vet har han misslyckats med 100%.

Om det nu fanns förberedelser, planer etc - vore det då inte all idé att kommunicera något alls av dem till befolkningen, speciellt nu när folket på nytt känner sig förrådda?

Att endast testa människor som varit i Asien, Iran eller norra Italien och så få som TOTALT ENDAST 3000 personer räknas inte som ett bevis på att det inte råder någon spridning.

Italien hade så tidigt som förra veckan redan testat över 200 000 personer.

Tragiskt att du inte kan se logiken och själv fundera över vad som är rimligt men det är inte olagligt. Däremot borde det vara olagligt att på en sådan position som Tegnell har stå och ljuga så brutalt.

Jag håller absolut inte med om det du säger. Ingen av bedömningarna har visat sig vara felaktiga. I vissa fall har vi behövt ändra eller omvärdera bedömningar men det är helt naturligt. Det pågår ingen spridning i samhället och därför testar man inte film hur som helst i samhället.
Citera
2020-03-08, 20:09
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Jag håller absolut inte med om det du säger. Ingen av bedömningarna har visat sig vara felaktiga. I vissa fall har vi behövt ändra eller omvärdera bedömningar men det är helt naturligt. Det pågår ingen spridning i samhället och därför testar man inte film hur som helst i samhället.

Du sa tidigare att hans bedömningar vara korrekta. Nu säger du att de inte varit felaktiga.

Sossetricket - om vi inte tittar på det så finns det inte.

Om vi inte testar personer så kan vi inte få fler bekräftade fall. Människor som dör utan att ha blivit bekräftat smittade härleds inte till Corona.

3 000 personer testade varav 203 personer hittills blivit bekräftat smittade av corona.

Det är möjligt och jag kan tom hålla med om att denna bedrägliga kommunikation troligtvis är den bästa för samhället men funderar du lite så ser du hur det logiskt är galet.
Citera
2020-03-08, 20:10
Medlem
Citat:

Med tanke på hur du skriver och ditt namn. Är du Anders Tegnell?
Citera
2020-03-08, 20:13
Medlem
hejsan07s avatar
[Så här resonerade man för en vecka sedan:
Citat:
]Folkhälsomyndighetens rekommendationer är att alla barnen ska gå i skolan, oavsett vilket område de har varit i under sportlovet.

”Samma sak gäller för personal, och oavsett i vilka områden de har rest. Elever och personal som har rest i områden där coronaviruset sprids behöver alltså inte stanna hemma, men bör vara uppmärksamma på symtom som hosta, andningssvårigheter eller feber.

Det finns givetvis barn som är smittade, framhåller Karin Tegmark Wisell, men det finns inga uppgifter om att de skulle sprida smittan .

– Det måste vara fakta och inte rädsla som styr hanteringen av utbrottet, och vi försöker nå ut med de underbyggda fakta och den kunskap som finns.”
Kälka Rxpessen
Citera
2020-03-08, 20:17
Medlem
28dagar-senares avatar
Citat:

Hur kan du tänka så när du ser hur illa det går, ser du inte vad vi har framför oss för att FHM inte har agerat proaktivt och nu är smittspridningen är utan kontroll.

Eller tror du fortfarande att den är under kontroll även när antalet smittade ökar och man inte längre rapporterar från vilket land den smittade patienten smittades?
Citera
2020-03-08, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Hur fan kan folk sitta och tänka på vad det kommer kosta. Människoliv är det allra viktigaste och att skydda invånarna mot bland annat sjukdomar ska ALLTID vara prio ett.

Coronan måste stoppas helt, kosta vad det kosta vill.

Det är inte heller en jävla influensa, håll seriöst käften om du inte har någon fakta. Det är 300 gånger dödligare än en säsonsinfluensa.

Du kanske ska fundera på VARFÖR den är dödligare än säsongsinfluensan innan du går apeshit och vill stänga ner hela länder.

Till den vanliga säsongsinfluensan så finns det i dagsläget vaccin. Man vaccinerar stora delar av riskgrupperna.
Det får till följd att dödsantalet sjunker kraftigt då dom som dör nu i corona inte dör av den vanliga influensan eftersom dom är vaccinerade.

Om man iaktar helt vanlig hygien, dvs tvätta händerna och undviker att vara för nära människor så är det minimal risk att bli sjuk.

200-300 av 10 miljoner människor. Kanske hälsomyndigheten faktiskt verkar ha koll då vi inte alls har den spridningen som är i andra länder.
Facit talar ju lite för sig själv då Sverige klarar sig rätt bra.
Citera
2020-03-08, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 28dagar-senare
Hur kan du tänka så när du ser hur illa det går, ser du inte vad vi har framför oss för att FHM inte har agerat proaktivt och nu är smittspridningen är utan kontroll.

Eller tror du fortfarande att den är under kontroll även när antalet smittade ökar och man inte längre rapporterar från vilket land den smittade patienten smittades?

Sådan är min bedömning i nuläget.
Citera
2020-03-08, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejsan07
[Så här resonerade man för en vecka sedan:
Alla har inte FHM:s relaxade attityd till det här:
https://youtu.be/dcJDpV-igjs
Citera
2020-03-08, 20:22
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:

Herregud.

I slutet av januari påstod Tegnell att viruset antagligen inte smittade mellan människor öht. För inte så länge sen påstod han att det var onödigt att desinficera ytor eftersom viruset inte överlevde på ytor mer än några minuter. I förra veckan sa han att vi passerat kulmen på epidemin och han påstår fortfarande att det inte föreligger någon smitting i det svenska samhället trots att t.o.m WHO gör bedömningen att det gör det.

Om "bedömningarna inte har visat sig vara felaktiga" måste jag fråga hur fan du klarade en universitetsexamen?
Citera
2020-03-08, 20:23
Medlem
Proras avatar
Föreställningen om en exponentiell spridning av en epidemi är en grov och felaktig förenkling som bygger på en naiv hypotes om att det finns obegränsat med friska människor som varje ny smittad omges av och kan smitta ner. Så är givetvis inte fallet.

Snarast kan man vänta sig att utbrottet på pappret i tid mer liknar en puckel. En puckel som kan se olika ut i höjd och bredd, ändock fortfarande en puckel. Man vill naturligtvis undvika dödsfall och att folk får men för livet, men nog så viktigt är det att sakta ner spridningsförloppet så att sjukvårdsresurserna ska räcka.

Jag har delat denna länk till en populärvetenskaplig artikel av en expert i ämnet tidigare men gör det igen. Man ska inte avskräckas av den matematiska modelleringen som diskuteras. Den kan man hoppa över med fortsatt behållning.

http://arkiv.ncm.gu.se/media/ncm/dokument/301326_britton.pdf
Senast redigerad av Prora 2020-03-08 kl. 20:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in