2020-03-08, 18:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Är problemet att du har svårt att förstå konceptet exponentiell tillväxt?

Använd riktiga argument istället. Det är värdigare.

Det är klart att fler kan bli smittade. Men då krävs ju att man har okontrollerad smitta i befolkningen.
Citera
2020-03-08, 18:51
Medlem
Seppo1337s avatar
Blir förbluffad över clownen Tegnell. Hur länge kan han få vara kvar i sin position? Har några bekanta som jobbat med honom som nu också offentligt ifrågasätter hans beslut/kompetens på Facebook. Sverige måste bli lite mer cut-throat likt Amerika och faktiskt göra sig av med inkompetenta människor som innehar viktiga positioner i samhället.
Citera
2020-03-08, 18:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Alkazam
Använd riktiga argument istället. Det är värdigare.

Det är klart att fler kan bli smittade. Men då krävs ju att man har okontrollerad smitta i befolkningen.

När smittan sprider sig okontrollerat är det redan för sent.
Citera
2020-03-08, 18:57
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AugustusEvola
Jag tror folkhälsomyndigheten tänker ett steg längre i vilka konsekvenser det blir för samhället om man ska stänga ner skolor och flyg. Det blir stor ekonomisk skada av ett sådant beslut. Det handlar om att väga olika utfall mot varandra. Och Tegnell kanske saknar bollar när jobbiga beslut behöver tas.
Generaldirektör Johan Carlsson folkhälsomyndigheten sade nyss i en intervju att de struntar i ekonomin, de gör de åtgärder som behövs , även om det skulle drabba företag, människor och Sverige hårt ekonomiskt.....hälsan går före egendom.... Sedan så vet inte jag hur mycket man kan lita på myndigheter
Citera
2020-03-08, 19:02
Medlem
Folkhälsomyndigheten är i högsta grad en välfungerande myndighet som på ett vad jag upplever som tillfredställande sätt bistår regioner, smittspårning och andra myndigheter i arbetet mot att förebygga en spridning av viruset i samhället. Det bör tilläggas att de bedömningar som gjorts av Tegnell har visat sig helt korrekta samt att det inte pågår någon spridning i samhället.
Citera
2020-03-08, 19:22
Medlem
Rysk-Bots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilsAT56
Folkhälsomyndigheten är i högsta grad en välfungerande myndighet som på ett vad jag upplever som tillfredställande sätt bistår regioner, smittspårning och andra myndigheter i arbetet mot att förebygga en spridning av viruset i samhället. Det bör tilläggas att de bedömningar som gjorts av Tegnell har visat sig helt korrekta samt att det inte pågår någon spridning i samhället.
Läs inläggen i tråden. Han har för fan haft mer fel än rätt. Solklart underkänt. Avgå.
Citera
2020-03-08, 19:24
Medlem
Nu gäller det att tänka till lite här... ...ja det är ingenting att skoja om Vi hade runt 140 smittade för två dagar sedan och igår vill jag minnas runt 180 st. Idag är det 203 st enligt senaste nyheterna. Det verkar som om den här hostande Tegnell ändå har lite rätt i sina prognoser.
Skall jag sitta här och blågissa kanske det går upp till 400 om några veckor och sedan minskar det successivt. Karln är nog inte så fel ute. Men högsta prioritet är nog ändå att stänga ned flygplatser, förbjuda inomhusarrangemang som hockey eller handboll, stänga ned större industrier som Volvo i en månad ungefär.
Ja det får ekonomiska konsekvenser men som Angela Merkell uttryckte sig: "Wir shaffen das" var det inte så kärringen uttryckte sig.
Vissa åtgärder kan tyckas vara symboliska men det lugnar folket. Det viktiga är alltid att i kriser lugna folket annars följer oro och psykiska sjukdomar och gör allting värre.
Citera
2020-03-08, 19:30
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Han är ju för fan helt dum i huvudet. Hur länge ska han tolereras?

Han är bara en poster boy för den absurditet som vi har i myndighetsväsendet. Det yttersta ansvaret vilar hos statsministern då myndigheterna använder de resurser som de har och tar direktiv från regeringen. Detta är precis samma sak som hände under migrationskrisen. Man vägrade att tänka långsiktigt och ta riskkalkylerade och logiska beslut. I detta fallet har man säkerligen helt enkelt inte velat spendera resurser på att minska spridningen innan den visat sig vara ett faktum.
Citera
2020-03-08, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rysk-Bot
Läs inläggen i tråden. Han har för fan haft mer fel än rätt. Solklart underkänt. Avgå.

Jag tänker inte diskutera med dig när du har den tonen. Ingen spridning har skett eller kommer att ske i samhället är den bedömning vi alltid haft och jag står fortfarande vid den bedömningen då läget i stort är oförändrat ur ett epidemiologiskt perspektiv.
Citera
2020-03-08, 19:36
Medlem
Citat:
Jag tänker inte diskutera med dig när du har den tonen. Ingen spridning har skett eller kommer att ske i samhället är den bedömning vi alltid haft och jag står fortfarande vid den bedömningen då läget i stort är oförändrat ur ett epidemiologiskt perspektiv.

Vi har en smittspridning, hur kan du inte förstå det? Vi har säkert minst 5000st som INTE FÅR TESTA SIG! För att testa sig har tills alldeles precis så har man varit tvungen att ha varit i Iran, Kina, Sydkorea eller (Norra) Italien! Täääääääääääääääääääääääääänk med hela hjärnkontoret.
Citera
2020-03-08, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordixs
Vi har en smittspridning, hur kan du inte förstå det? Vi har säkert minst 5000st som INTE FÅR TESTA SIG! För att testa sig har tills alldeles precis så har man varit tvungen att ha varit i Iran, Kina, Sydkorea eller (Norra) Italien! Täääääääääääääääääääääääääänk med hela hjärnkontoret.

Det är du som ska tänka ett varv till. De testas inte därför att vi bedömer att det inte finns någon smittspridning i samhället. Det ligger inget egenvärde i att ha testat många individer. De som misstänks vara smittade, uppvisar symtom och har haft nära kontakt med sedan tidigare kända smittade ska testas och dessa testas också.
Citera
2020-03-08, 19:43
Medlem
Citat:

Varför har han då vid flertalet tillfällen hittills själv medgett att han varit för optimistisk och haft fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in