2020-03-08, 18:35
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotoalbuns
Kan det ledas i bevis att SD och hans fru blev trackasserade av LW, att han inte förmådde avsluta pga hennes hot och hållhakar på honom
så kanske han även får strafflindring om han anses vara mördare.Förmildrande omständigheter.
LW hade hållhakar på honom därför att han ljög för sin fru.
Hade SD varit en ärlig person så hade det inte funnits några hållhakar.
Det var han som skapade dem från början.
Citera
2020-03-08, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Den åsikten har du för att du inte har läst deras chattar.
Läs dem så får du se hur SD pendlar mellan att avvisa LW och mellan att vilja träffa henne igen.
(mja.. han ville ha kontroll på henne.. leka katt o råtta.Det är säkert inte ovanligt.Inte enbart SD som handlar så skulle jag tro
Han tycker hon är en slyna och han gillar att behandla henne som en sån.)

Varför skriver inte Expressen o Aftonbladet om detta?
Det kommer att skrivas en notis om det när domen fallit.
Detta kriminalfall är gammalt nu och nya mord sker dagligen.
Senast redigerad av Fotoalbuns 2020-03-08 kl. 18:48.
Citera
2020-03-08, 18:38
Medlem
Citat:
I hans ögon var hon en slampa.(Jag lägger ingen värdering i det)
Han tände på att han kunde bolla och trixa med henne. Förnedra henne.Hon hade ett kall att förhålla sig till.Hon hade ett förtroende från församlingen att förvalta.Han gick igång på att han kunde få henne på fall totalt.Hon gillade det innerst inne.Till en början var det en kul och spännande lek tyckte de båda.
Hon hade hittat sin överman.Hon kunde aldrig mästra med honom,men hon försökte med näbbar och klor separera paret Davidsson.

Han verkar inte ha drivit med dig?
Du förmedlar i trådens hans åsikt om att han tyckte L var en slampa.
Drev han med dig och du gick på det så du kände dig nödgad att skriva vad han sagt?
Bra om du kan klargöra varför du benämner henne som slampa och när och var S skulle ha sagt det till dig och bett dig framföra detta. Speciellt när du hävdar att han "driver med oss" och gör detsamma i förhör.

Är du också en "slampa"?
Citera
2020-03-08, 18:41
Medlem
Jubberos avatar
Citat:
Vad jag tror hade hänt om SD hade vågat bryta med LW är följande:

Han var rädd för att LW skulle avslöja allt för HD.HD var och är hans livs kärlek.Hans familj.

Han ville inte för sitt liv att LW skulle förstöra det genom att avslöja och inte hålla sig till deras överenskommelse.
Det är det som det hela handlar om.

HD visste ju redan.... Att sen SD i smyg fortsätter sin otrohet igen är ju lite problematiskt, om man nu vill hävda att HD är SDs livskärlek.
I realiteten är det väl kanske ändå så att SD saknar empatisk förmåga, vilket i olika avseenden drabbar de flesta av hans närstående..... De enda behov och önskningar han satsar helhjärtat på att uppfylla är hans egna.
Han saknar totalt förmåga att genuint bry sig om någon annan än sig själv.

Skull han mot förmodan inte kunna dömas, så är han ändå fullständigt rökt i samhället.

JG har chansen i vittnesbåset att ställa tillrätta idiotbesluten han tagit.
Nu har du tillfället, Jerry. Ta det...

Snacket om JGs sexuella läggning borde tråden lägga ner. Det handlar ju bara om trakasserande.
Det räcker med den moraliserande lilla hatande o bittra skara som redan kräks oupphörligt i tråden, kan jag tycka.
Citera
2020-03-08, 18:48
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Det är upp till rätten att tro på eller inte tro på vad SD säger.
Tror ni verkligen att det han säger är sant?
Jag tror inte att SD brukar sova överallt.Som på sitt köksgolv dock
Tja åtminstone verkar de ju inte ha kunnat belägga honom med lögn, vare sig när det gäller det han berättar om händelserna under lördagskvällen 11/5 eller om vad han gjorde under mordkvällen 14/5. Ser alltså ingen direkt anledning att tro att han skulle ha hittat på, åtminstone inte i något som skulle vara relevant för skuldfrågan.

SD:s berättelse om vad som hände de här kvällarna skall sedan ställas mot åklagarens gärningsbeskrivning, och den har vi ju inte fått höra ännu. Kommer vi att få höra den sedan i hennes slutplädering?
Senast redigerad av Draifos 2020-03-08 kl. 18:53.
Citera
2020-03-08, 18:55
Medlem
Om han i chattar pendlar mellan att avvisa och inbjuda:
Han vill leka med henne.Han avvisar och mästrar med henne..Hon böönar och säger nej nej nej och vill inte lägga på..
sen vänder det?och det blir hon som hotar o ställer krav
Jag tolkar det så trots att jag inte har fup.
En katt o råttalek.Härskartekniker.Fram o tillbaka.
Vill hon gå så får han henne att bli varm igen. är hon varm (läs föör varm) blir hon för PÅ och krävande.
Fram och tillbaka.
Det är i så fall så jag kan tänka mig att de håller på.
Han vill ju sexa med henne men inte HA henne som sin fru.LW är hans leksak. Det tror jag LW inser.
LW borde lagt av.Det finns ju fler män.
För övrigt kan även kvinnor ställa till det för män.
Citera
2020-03-08, 18:57
Medlem
Reviewss avatar
Ett högst intressant samtal som inkom kl 00.33 den 15 maj:

158 s.295:

D: Polisen Örebro
M: Hej, Magnus på Assistancekåren.
D: Hej.
M: Hej. Du jag har just åkt förbi Vivalla (ohörbart), vad heter det Eurostopavfarten där, jag kommer från Stockholmshållet. Det är nån mörkklädd snubbe som är ute och går där.
D: Jasså du, på motorvägen eller?
M: Ja precis, jag kom från Arbogahållet.
D. Okej.
M: så han går alltså i södergående riktning eller...
D: Ja precis.
M: Han går norrut.
D: Ja eh ja men du då tar vi och svänger förbi och (ohörbart), men senast Eurostop eller?
M: Ja precis när man svänger av vid Eurostop från Arbogahållet. Precis där var han nu. Det kan vara värt att kolla ifall det (ohörbart).
D: Mörkklädd?
M: Ja mörkklädd och någon vit påse eller nått där i handen.

Eurostop-skylt c:a 100 m nedanför fyndplatsen och på andra sidan motorvägen. Vägskylt 2 vid gångbron: 500 m till avfart Eurostop.

Vittnet är osäker på om det rör sig om en påse eller något annat vitt föremål.
Senast redigerad av Reviews 2020-03-08 kl. 19:00.
Citera
2020-03-08, 18:59
Medlem
Citat:
Det är upp till rätten att tro på eller inte tro på vad SD säger.
Tror ni verkligen att det han säger är sant?
Jag tror inte att SD brukar sova överallt.Som på sitt köksgolv dock
Det finns ju också möjligheten att Stefan ändrar sin historia. Om åklagarens gärningsbeskrivning visar på att han planerat mordet långt i förväg, kanske rentav hade planer på att mörda Lena redan den 11 maj så lär han få lagens strängaste straff. Beskriver han i stället ett annat skeende som inte handlar om lång planering kan han komma billigare undan och också fria andra från kvardröjande misstankar. Särskilt om Lena hotat med att använda sina hållhakar. Men då måste han nog fram med sanningen.
Citera
2020-03-08, 19:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Ja nåt märkligt är det med det där, jag tror ju på någon form av planering så han har nog tänkt på både det ena och de andra för att skapa alibin.

Jag undrade tidigare om det kan ha varit någon annan som han skickat som använt hans kort, jag vet inte riktigt hur det funkar där. På vissa ställen syns ju foto när man passerar genom spärren men vet inte om det är någon som kollar sånt. Ingen kommer ju ihåg att de sett honom där.

Är man hundra på att fotot verkligen är från den utsatta tiden? Kan metadata var manipulerat?

Som det ser ut är fotot från rätt tid och plats:

https://www.flashback.org/sp70582360

Under tiden han är på gymmet finns det dock inga mastuppkopplingar, bara innan (mastuppkoppling centrum) och efter (när han är hos JG ( mastuppkoppling Drakenbergatan).

Han har av okänd anledning nekats inträde vid ytterdörren två gånger med passerkortet och förmodligen släppts in av annan person. Sedan är han inne i gymmet (vändkorset).
Även där dras kortet och han nekas inträde till nästa passage.

Jag funderar på om någon kan se om SD har loggat någon cache vid vattentornet den 14:e?
Han skriver ju till JG "har ej loggat den" när JG undrar varför han inte kommer.

Det verkar som alla som han kommunicerar med på kvällen reagerar på att han är så sen; LW, en vän och JG.
Citera
2020-03-08, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Det är, som du säger, inte alls ovanligt att ett handfast motiv inte framkommer. Likaså att motiv inte är av primär vikt.

MEN: i fall där bevisningen är något svagare blir motivbilden mycket viktigare. Dels därför att det är mer sannolikt att någon med motiv begår grova våldsbrott, vilket gör att alternativa gärningspersoner kan avfärdas om de saknar motiv (sanning med viss modifikation).

Dels därför att motiv kan stötta bevisning/fakta som är på plats: det är sällan ett rån som går överstyr och slutar med mord får liknande tillvägagångssätt som planerade mord (eller för den delen: mord i raseri eller frustration).

Om vi utgår ifrån att Stefan är mördaren och han upplever att LW har förstört hans liv, att han har starka känslor kring henne så blir det grova övervåldet begripligt.

Hypotesen för ett rånmord, däremot, lirar ovanligt dåligt med våldet i det här fallet (utan att gå in på närmre detaljer.)

Jag upplever det som att åklagarna är på det klara med att de behöver få fram motivet i det här fallet för att vara säkra på fällande dom.

Så tolkar jag också saken, i just detta mål. Har du någon uppfattning om Hidings motivbild? Minns inte vad jag läste i stämningsansökan eller var jag har den.
Citera
2020-03-08, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jubbero
HD visste ju redan.... Att sen SD i smyg fortsätter sin otrohet igen är ju lite problematiskt, om man nu vill hävda att HD är SDs livskärlek.
I realiteten är det väl kanske ändå så att SD saknar empatisk förmåga, vilket i olika avseenden drabbar de flesta av hans närstående..... De enda behov och önskningar han satsar helhjärtat på att uppfylla är hans egna.
Han saknar totalt förmåga att genuint bry sig om någon annan än sig själv.

Skull han mot förmodan inte kunna dömas, så är han ändå fullständigt rökt i samhället.

JG har chansen i vittnesbåset att ställa tillrätta idiotbesluten han tagit.
Nu har du tillfället, Jerry. Ta det...

Snacket om JGs sexuella läggning borde tråden lägga ner. Det handlar ju bara om trakasserande.
Det räcker med den moraliserande lilla hatande o bittra skara som redan kräks oupphörligt i tråden, kan jag tycka.
Ja,ett ego så klart.Båda två! kan jag tycka.
HD sa åt honom ånyo att inte ha kontakt ens med LW. Det har de ändå.
Därför är SD rädd för LW.
Håll hög profil i tråden tack!Gäller alla!
Citera
2020-03-08, 19:04
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av songline
Självklart har inge rätt att mörda någon annan. Men rättegången handlar ju också om varför det skedde, var det bara en galen mördare eller fanns det sådant som gör det hela mer begripligt, om än inte ursäktligt eller rättfärdigande. Påföljden om det blir en fällande dom beror mycket på hur detta beskrivs.

Jo det klart.
Så om det skulle beskrivas som att mördaren hade otroligt mycket skäl till gärningen så kan han klara sig ur en fällande dom ?
Låter kusligt...
Senast redigerad av landbandy 2020-03-08 kl. 19:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in