Citat:
Ursprungligen postat av
Refraktor
Ja, det hela är i det stora motsägelsefullt, ologiskt och onödigt. Men vi kan inte sätta oss in i de inblandade personernas känslor som kan ha varit mycket mer intensiva än vad vi kan föreställa oss och läsa oss till på papper.
Det forskaren ändå talar om som är relevant för fallet är förlorad kontroll. Alla inblandade hade förlorat kontrollen över händelseförloppet och sina liv och försökte få tillbaka den, var och en på sitt sätt och efter sin personlighet.
Det som ändå sätter hela myrstacken i rörelse i mitt huvud är att inget tyder på att någon av de potentiella gärningsmännen var berusade vid tillfället. Det normala är ju att GM tappar omdömet pga berusning och slår ihjäl när alla känslorna bara måste ut. Men att mörda på det här sättet nykter och utan någon tidigare våldshistorik....
En hand i en vägg vid ett tillfälle är inte riktigt samma sak, det är inte våld mot person.
Så nog är det märkligt.
Ja, picasso2 nämnde längesedan kontrollförlust, precis som du och forskaren, alla förlorade kontrollen utom möjligen Hanna som hade Sillen? Mest intresserad är jag av händelseförloppet april -17 och framåt då Hanna besöker Lena och ställer frågan till Lena huruvida Lena och Stefan har en affär eller inte? Hur det var -15 anser jag mindre relevant för mordet.
Lena delar exempelvis ingen info om Kilimanjaro med sin bästis Jenny i loggarna dem emellan under sitt sista år i livet. Hanna vill absolut inte att Lena ska delge hela geocaching Sverige information om otroheten. Och SD tycks också vara mån om sitt rykte som trogen och bra pappa och make. Ibland har jag känslan att otroheten inte är värst för Hanna, utan att familjens image dras i smutsen?
Kanske beror motstridiga uppgifter på att vittnen saknar koll på när i tid Lena sagt vad? Kanske har hon också sagt skilda saker till människor? Vilket gör allt så förvirrat. Stefan har ju inte på långa vägar anförtrott sig om saken till någon i jämförelse med Lena.
Håller med om att det är nyktra gänget vi pysslar med här. Anmärkningsvärt. Jenny, Lenas bästis menar att Lena aldrig drack för hon var allergisk mot alkohol och svimmade då.
Nej, alltihop är väl för långt ifrån ens eget liv, som du säger, man förstår liksom inte. Jag saknar erfarenhet av svartsjuka och triangeldraman. Har aldrig varit intresserad av upptagna män. Aldrig haft hållhakar, hotat eller hämnats i någon egentlig mening. På någon enda människa, vad jag vet? Ingen stalking, ingenting. Saknade någon intresse,backade jag bara bort och respekterade detta.
Även om jag inte fattar, stör det mig. Trodde 14000 sidor skulle ge klarhet. Jaja...
Klart jag fått hjärtat krossat, och krossat någon annans hjärta men inte av ovan nämnda skäl.