2020-03-08, 15:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
Fast, SD ville ju inte ha kontaktförbud. Han ville vara gift med HD och "tömma sig" i LW när andan föll på. Fick han vetskap om att hon roade sig med andra var han och smög utanför, fotade/skickade bilder, lämnade presenter, skickade upprörda/sårade mess...mm.

Båda två agerade omoraliskt. Har vi inte slagit fast det nu? Är detta ett så unikt beteende (otrohet) att det bara måste ältas i trådkilometer efter trådkilometer?
Herregud.
Det intressanta - och iögonfallande jävliga - är upplösningen: den otrogne mannen bestämmer sig för att mörda älskarinnan.

SD hade tusen andra, bättre lösningar att välja på. Den som ligger närmast till hands (om han kunnat tänka sig att sluta försöka äta kakan och samtidigt ha den kvar) är:
1) säg till LW att det är slut.
2) lägg korten på bordet för HD
3) acceptera att omgivningen kommer att få vetskap om vad du gjort
4) jobba häcken av dig för att återfå HD:s förtroende och förståelse/förlåtande/upprättelse hos andra som du bryr dig om.

Det är SD som står inför rätta här. LW är mördad, borta. Vi kan läsa hennes chattar, titta på hennes smutsiga trosor, bedöma hennes städning. Sen kan vi kasta oss på tangenterna och lyfta fram allt negativt vi hittar, vrida och vända på det, älta och moralisera. Om vi vill. Frågan vi i s f måste ställa oss är: varför vill vi det?

Det har vi som har hängt i tråden sedan start frågat i minst 1,5 år.
Det finns helt inget svar från de som moraliserar, när motivbilden inte går att finna i hon vare sig slutade som präst, hade ett förhållande med en gift man eller hade sina föräldrar som barnvakt om man inte tror att mördaren står att finna annorstädes än SD. Så länge "alla" LWS fel och brister inte kan kopplas till en motivbild, utan moraliserandet hänger löst för sig själv, handlar det om något annat hos skribenten än att hålla sig till trådens ämne.

Jag skulle vilja lägga till en punkt till, som SD kunde ha gjort om inget a ovanstående hjälpte. Nu gjorde han inte det, vilket i mina ögon kastar en djup skugga över SD. Om han verkligen hade önskat avsluta och L*ena inte släppte taget och inget annat hjälpte, då kunde även han ha anmält henne.

Eftersom detta inte skedde, tolkar jag det som att han inte ville att det skulle uppdagas, men att han inte heller kunde avsluta förhållandet.
Citera
2020-03-08, 15:44
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lekatt
Kan Gustavsvik vara endast alibi för att hämta något i Södra vattentornet, tex tillhygge?
Kom inte in pga för nära stängningsdags (stängdes det kl 22.00?) men togs sig in ändå.
Han kunde i efterhand säga att han var och simma eller gym.
Tar en bild på vattentornet om frågan kommer upp, att någon sett honom nära Södra vattentornet. Då har han Gustavsvik samt foto på vattentornet som alibi.

Ja nåt märkligt är det med det där, jag tror ju på någon form av planering så han har nog tänkt på både det ena och de andra för att skapa alibin.

Jag undrade tidigare om det kan ha varit någon annan som han skickat som använt hans kort, jag vet inte riktigt hur det funkar där. På vissa ställen syns ju foto när man passerar genom spärren men vet inte om det är någon som kollar sånt. Ingen kommer ju ihåg att de sett honom där.

Är man hundra på att fotot verkligen är från den utsatta tiden? Kan metadata var manipulerat?
Citera
2020-03-08, 15:45
Medlem
pittsmurfen2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det har vi som har hängt i tråden sedan start frågat i minst 1,5 år.
Det finns helt inget svar från de som moraliserar, när motivbilden inte går att finna i hon vare sig slutade som präst, hade ett förhållande med en gift man eller hade sina föräldrar som barnvakt om man inte tror att mördaren står att finna annorstädes än SD. Så länge "alla" LWS fel och brister inte kan kopplas till en motivbild, utan moraliserandet hänger löst för sig själv, handlar det om något annat hos skribenten än att hålla sig till trådens ämne.

Jag skulle vilja lägga till en punkt till, som SD kunde ha gjort om inget a ovanstående hjälpte. Nu gjorde han inte det, vilket i mina ögon kastar en djup skugga över SD. Om han verkligen hade önskat avsluta och L*ena inte släppte taget och inget annat hjälpte, då kunde även han ha anmält henne.

Eftersom detta inte skedde, tolkar jag det som att han inte ville att det skulle uppdagas, men att han inte heller kunde avsluta förhållandet.
Ja detta är alldeles glasklart för alla utom möjligtvis de som är närstående SD.
Citera
2020-03-08, 15:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Lite sent svar på ditt inlägg, alla har vi rätt att tycka lika eller olika.

Absolut.
Man kan ju argumentera för sin sak.

I den här historien är det inte många som har haft alla rätt från start, även om vissa påstår sig ha haft det.

Vad är sanningen?

Åklagaren har måst haft nästan två år på sig för att visa har det ligger till.
Men aldrig har det väl funnits ett fall med så många twister som vi kan ha fått följa via den enorma mängd loggar, sms, bilder och annan social media.
Citera
2020-03-08, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Läs FUP; A151, sid 45-50

Har läst detta tidigare, och visst det intressant utifrån mönster. Samtidigt bör man uppmärksamma några faktorer:

1. Denna forskare har aldrig träffat de inblandade utan uttalar sig generellt våld i nära relationer, och sedan om fallet.

2. Detta fall ingår alltså inte i en fallstudie. Utan forskarenn utgår från ca en A4:a sida om fallet, där polisen/åklagaren gjort urvalet angående vilken information hon tilldelas och inte?

Vet åklagaren ens själv vilken motivbild hon väljer att plädera för i slutet av rättegången? Jag anser det finns många tänkbara varianter på motiv som kan framläggas och drivas i ärendet. Eller behöver Hiding forskarens hjälp för att urskilja korrekt motiv till den indiciekedjan hon driver? Viktigt då att hennes utgångspunkt stämmer, så inte Stefans advokat kan motbevisa motivet.

3. Forskaren kommer med förslag på flera eventuella olika scenarion, angående orsak- verkan, men det gör iallafall inte mig klokare angående detta specifika fall. Det kan vara si, eller, så, eller möjligen kan man tänka sig...därför att

Angående nr 2 ovan och motivbild anser jag att det finns flera motstridiga uppgifter i fallet. Vad utlöste mordet, varför skedde det just då? Exempelvis menar Jerry att han var förbi Davidssons just när de ska ha bestämt sig för skilsmässa. I mars 18 skiljer de sig. Jerry menar att Lena då avslöjat affären brevledes, till H, som känner sig otrygg med S, och känner obehag för Lenas beteende.

Alltså hon vet om att affären pågått det senaste året och får inte kännedom om det på planet till USA, som är den andra utsagan och delges i Fup. Jag har läst någonstans i Fup, om uppgifter att L kände till USA- resan innan den blev av, men även det motsatta. Att Lena inte kände till resan innan.

Jerry börjar också prata om geo-gnabb mellan Lena och Hanna på vårkanten 2018 och kanske med start innan?

Tidigare har Jerry bett makarna flytta, hoppa av geo touren, och börja om och bygga upp sitt äktenskap igen, men Hanna vill stanna och slutföra geo-touren.

Handlar inte mordet om otroheten, utan om geo-gnabb? Jenny F. tror att Lena var på väg att lämna S, och jag tolkar henne som att hon tror detta blev Lenas död?

Andra påstår att Lena säger våren 18 att Lena och Stefan ska förlova sig på Kilimanjaro. Parallellt ska S försöka återförenas med H?

Är det ingen annan som märker alla motstridiga uppgifter i Fup? Eller kan man bara säga L dog för att S ville göra slut och återförenas med Hanna, samtidigt som Hanna bråkade med Lena om burkar och samtidigt ville inte Stefan bli lämnad av Lena? Samtidigt som Lena bakade kaka till Stefan, och inte ville att han och Hanna skulle åka på försoningsresa till USA för då skulle Lena avslöja vad? Sedan finns det uppgifter om att Lena dessutom hotar avslöja affären för hela geocaching sfären vilket är ett ytterligare bevis på att det tas inte emot med glädje från Davidssons håll.

Set finns ingen sammanhållen länk och kedja i detta. Ju mer jag läser i Fup, desto mer konfunderad och motsägelsefullt blir det.

Vad tror ni andra?
Senast redigerad av Mirandamirage 2020-03-08 kl. 16:09.
Citera
2020-03-08, 15:50
Medlem
pittsmurfen2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Har läst detta tidigare, och visst det intressant utifrån mönster. Samtidigt bör man uppmärksamma några faktorer:

1. Denna forskare har aldrig träffat de inblandade utan uttalar sig generellt våld i nära relationer, och sedan om fallet.

2. Detta fall ingår alltså inte i en fallstudie. Utan forskarenn utgår från ca en A4:a sida om fallet, där polisen/åklagaren gjort urvalet angående vilken information hon tilldelas och inte?

Vet åklagaren ens själv vilken motivbild hon väljer att plädera för i slutet av rättegången? Jag anser det finns många tänkbara varianter på motiv som kan framläggas och drivas i ärendet. Eller behöver Hiding forskarens hjälp för att urskilja korrekt motiv till den indiciekedjan hon driver? Viktigt då att hennes utgångspunkt stämmer, så inte Stefans advokat kan motbevisa motivet.

3. Forskaren kommer med förslag på flera eventuella olika scenarion, angående orsak- verkan, men det gör iallafall inte mig klokare angående detta specifika fall. Det kan vara si, eller, så, eller möjligen kan man tänka sig...därför att

Angående nr 2 ovan och motivbild anser jag att det finns flera motstridiga uppgifter i fallet. Vad utlöste mordet, varför skedde det just då? Exempelvis menar Jerry att han var förbi Davidssons just när de ska ha bestämt sig för skilsmässa. I mars 18 skiljer de sig. Jerry menar att Lena då avslöjat affären brevledes, till H, som känner sig otrygg med S, och känner obehag för Lenas beteende.

Alltså hon vet om att affären pågått det senaste året och får inte kännedom om det på planet till USA, som är den andra utsagan och delges i Fup. Jag har läst någonstans i Fup, om uppgifter att L kände till USA- resan innan den blev av, men även det motsatta. Att Lena inte kände till resan innan.

Jerry börjar också prata om geo-gnabb mellan Lena och Hanna på vårkanten 2018 och kanske med start innan?

Tidigare har Jerry bett makarna flytta, hoppa av geo touren, och börja om och bygga upp sitt äktenskap igen, men Hanna vill stanna och slutföra geo-touren.

Handlar inte mordet om otroheten, utan om geo-gnabb? Jenny F. tror att Lena var på väg att lämna S, och jag tolkar henne som att hon tror detta blev Lenas död?

Andra påstår att Lena säger våren 18 att Lena och Stefan ska förlova sig på Kilimanjaro. Parallellt ska S försöka återförenas med H?

Är det ingen annan som märker alla motstridiga uppgifter i Fup? Eller kan man bara säga L dog för att S ville göra slut och återförenas med Hanna, samtidigt som Hanna bråkade med Lena om burkar och samtidigt ville inte Stefan bli lämnad av Lena? Samtidigt som Lena bakade kaka till Stefan, och inte ville att han och Hanna skulle åka på försoningsresa till USA för då skulle Lena avslöja vad?

Set finns ingen sammanhållen länk och kedja i detta. Ju mer jag läser i Fup, desto mer konfunderad och motsägelsefullt blir det.

Vad tror ni andra?
Vad snackar du om? Motivet är att SD’s värld höll på att rämna och han försökte lösa det på ett riktigt sinnessjukt sätt, eftersom han är sinnessjuk.
Citera
2020-03-08, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fotoalbuns
Nu går de åtalade noggrant igenom punkt för punkt vad åklagaren antas trycka på.
Det vill säga:
De åtalade kommer inte vara oförbredda på frågorna.Det är deras advokater som visar på svagheter och styrkor i åtalspunkterna.
Jag tror du är inne i fel tråd - det finns bara en åtalad i detta mål. Du kanske skall ta och läsa åtminstone stämningsansökan?
Citera
2020-03-08, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Ja nåt märkligt är det med det där, jag tror ju på någon form av planering så han har nog tänkt på både det ena och de andra för att skapa alibin.

Jag undrade tidigare om det kan ha varit någon annan som han skickat som använt hans kort, jag vet inte riktigt hur det funkar där. På vissa ställen syns ju foto när man passerar genom spärren men vet inte om det är någon som kollar sånt. Ingen kommer ju ihåg att de sett honom där.

Är man hundra på att fotot verkligen är från den utsatta tiden? Kan metadata var manipulerat?

Skumt! Frågan är om någon sett honom vid det tidigare tillfället den 11 maj där det finns passering?
Citera
2020-03-08, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fotoalbuns
LW accepterade aldrig att när han ville ha ett slut på skiten.

Du har i tidigare inlägg använt ordet "slampa" om den mördade kvinnan L.

Du säger att S ville ha ett slut på "skiten".

Du skriver i tidigare inlägg att S är oskyldig och att han hatade henne.

Funderar du aldrig på varför de hade sex MED VARANDRA OCH HUR HAN KUNDE FÅ SIN PILLEVIPP ATT "STÄLLA UPP" SÅ TÄTT INPÅ MORDET?

L borde väl ha varit avtändande på S om man resonerar som du gör?
Citera
2020-03-08, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Nej inte var det av kärlek som MGM dräpte BO men deras förhållande innan den här tragedin började med kärlek och glädje, förbjuden kärlek eftersom båda visste att MGM var gift, BO hade ju till och med vigt honom.

Läser man i FUP om deras förhållande så finner man enligt mig två riktigt extrema människor som verkligen blev extra allt för varandra, tråkigt nog för BO så började MGM tappa intresset, det där glödande intresset som var deras inledning på förhållandet, BO gjorde aldrig det och det ledde till hennes död, hon grävde sin egen grav och det med en stor spade.

MGM slog ihjäl BO därför hon blev för krävande helt enkelt, BO gav sig inte utan skulle ha sin förlovning på Kilimanjaro till varje pris.

Hur någon kan klassificera BO som en "vanlig medelklassmamma" är för mig en gåta, FUP talar bestämt om att vad BO än var så inte fan var det "vanlig".

Ok, glad för dig att du ser motivet klart. Jag blir mer och mer förvirrad angående motiv, ser för många olika motstridiga uppgifter i fupen, ju mer jag fortsätter läsa. Hur ska Hiding få ihop alla möjliga motiv, med den indiciekedja hon ska driva mot ett klargörande motiv, i slutpläderingen? Är det kaninkokerska, eller våldsoffer, eller Är det både och? Eller rinner bägaren över kring burk-bråken och kattfighten som inbegriper brev, hot och hävdelsebehov? Ytterligare alternativa scenarion är att Lena hotade avslöja affären för hela geocaching-sfären i det offentliga?

Jaja, kärlek är en definitionsfråga. Inte i mitt universum dock. Sanning och tillit brukar samexistera när det finns en riktig ömsesidig kärlek. Den brukar tåla visas upp i ljuset.

Sex, spänning, besatthet, åtrå och erotik, kan ju separeras från kärlek. I bästa fall ingår hela paketet i kärleksbegreppet. Lidelser och begär kan göra människor knasiga. Men i övrigt är jag med dig.
Citera
2020-03-08, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Nä jag tror inte han varit med och planerat mordet, tror inte heller att han varit med vid mordet.

Det kan ha varit så lite som att han gjort nåt SD bett honom om för att klara sig undan, det kan vara mer. Tror inte heller att JG skulle göra nåt om han visste innan men jag tror han vet mer än vad som hittills framgått och ev att han insett efter att han faktiskt hjälpt SD.

Allt är inte svart eller vitt, det finns gråskalor och jag tycker det finns frågetecken runt honom och hans beteende.

Du får bråka hur mycket du vill.

Ok. Bra att du backar lite från dina tidigare tvärsäkra antaganden om att JG varit SD medvetet behjälplig avs mordet.
Och det är ju precis detta med gråskalor som saknats i beskyllandet av JG. Ofta.
Att han kan ha blivit lurad till att göra saker som hjälpt SD. Som du själv nu påtalar.
Men det är ju i så fall knappast brottsligt.
Så den som hoppas på ett kommande åtal mot JG lär nog bli lite besviken.
Citera
2020-03-08, 16:07
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
Fast, SD ville ju inte ha kontaktförbud. Han ville vara gift med HD och "tömma sig" i LW när andan föll på. Fick han vetskap om att hon roade sig med andra var han och smög utanför, fotade/skickade bilder, lämnade presenter, skickade upprörda/sårade mess...mm.

Båda två agerade omoraliskt. Har vi inte slagit fast det nu? Är detta ett så unikt beteende (otrohet) att det bara måste ältas i trådkilometer efter trådkilometer?
Herregud.
Det intressanta - och iögonfallande jävliga - är upplösningen: den otrogne mannen bestämmer sig för att mörda älskarinnan.

SD hade tusen andra, bättre lösningar att välja på. Den som ligger närmast till hands (om han kunnat tänka sig att sluta försöka äta kakan och samtidigt ha den kvar) är:
1) säg till LW att det är slut.
2) lägg korten på bordet för HD
3) acceptera att omgivningen kommer att få vetskap om vad du gjort
4) jobba häcken av dig för att återfå HD:s förtroende och förståelse/förlåtande/upprättelse hos andra som du bryr dig om.

Det är SD som står inför rätta här. LW är mördad, borta. Vi kan läsa hennes chattar, titta på hennes smutsiga trosor, bedöma hennes städning. Sen kan vi kasta oss på tangenterna och lyfta fram allt negativt vi hittar, vrida och vända på det, älta och moralisera. Om vi vill. Frågan vi i s f måste ställa oss är: varför vill vi det?

Det jag undrar över är varför vi måste tycka som SD ,om vi inte ville att LW skulle mördas så ville vi ju inte det ...
Om han ville det så är det ju hans ide ,inte våran ..
.
Att det är enklare för folk att se att mordoffret hade saker låg överallt ,att hon kanske var med fler än en man ,att hon var präst och gick förbi prästetiken ,att hon fostrade sina tonårsbarn på sitt egna (kanske genomförbart bra sätt för att få ungdomar att ta ansvar ,eftersom om de var i likhet med henne rätt så envisa ,behövdes kanske en rejäl dos utav strong fostran för att få dem att förstå ,eller hur !?) sätt...osv.osv.

Alla människor som fötts till ett liv på denna jord, har ju rätt till sitt liv !

Verkar som att vi människor behöver hitta ett antal FEL på henne för att tycka att det är "okej" att hon mördades ! ???????Känns det liksom bättre då ,eller ?

Det är det som gör mig så förbannad !!

Hon skall inte mördas ,hur tokig ,galen ,dum i huvudet ,dålig städkvinna ,sexuellt frustrerad med många järn i elden hon än hade ,BLI MÖRDAD!
Nope !!

Så att folk sitter härinne och på något sätt försöker finna "BRA(urrrkkk) MOTIV" till att det fanns anledning till att hon skulle mördas ,är så j-a GALET !

Ingen har rätt att bli mördade!

Ingen har rätt att mörda någon.

Skriver det igen!:
Alla människor som fötts till ett liv på denna jord, har ju rätt till sitt liv !
Senast redigerad av landbandy 2020-03-08 kl. 16:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in