Citat:
Ursprungligen postat av
Crime-boy2
Jo Stasi försökte förstöra sina arkiv. Precis som nazisterna i Tyskland. Hur väl dom lyckades vet jag inte.
Hej !
Kommer verkligen sent detta mitt svar. Försökte hitta svar i tyska sajter men min tyska har rostat en del tyvärr.
Stasi lyckades, som du antyder endast delvis förstöra sina arkiv.Se t ex denna länk
https://arwidson.wordpress.com/2017/12/14/stasis-arkiv/
Man kan i länken se att Stasianställda försökte riva sönder dokument innan arkiven till sist stormades av uppretade folkmassor. Idag pågår ett tidsödande arbete med att pussla samman sönderrivna dokument.
En enskild person har rätt att få uppgift om vad arkiven innehåller om hen, men inte om andra personer.
Det fanns enligt länken 16 000 obearbetade säckar med information, när länken skrevs i december 2017.
Få av de f d Stasianställda har enligt länken velat arbeta med rekonstruktionen av arkiven.
Inte blir man så upplyft av möjligheter att hitta något om Bosse Jansson i albanska säkerhetspolisens arkiv efter att läst länken om Stasis arkiv.
Men försvinnandet har kanske en förklaring i ett svenskt eller amerikanskt arkiv. Men kan man hoppas att något släpps om försvinnandet i närtid, trots att det gått 44 år sedan försvinnandet ?