2020-02-17, 18:50
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Under tiden från lördag eftermiddag (ev. fredag eftermiddag) den 4 april till måndag morgon den 5 april 1976 försvinner 27-årige brevbäraren Bosse Jansson, 490614-003, från sin lägenhet på Folkkungagatan 63 på Södermalm i Stockholm. Från sitt 27:e levnadsår så försvann han utan ett spår. Än idag är detta försvinnande ett lika stort mysterium som då det skedde?
Under lördagen den 4 april deltar han i ett möte i Svensk-Albanska föreningen där han sitter i dess styrelse. Han var en mycket aktiv medlem i denna förening. Bosse Jansson var också medlem i Sveriges Kommunistiska Parti. Detta möte hölls i förorten Kristineberg. Att han återvände hem till bostaden efter mötet vet man genom hans klippkort från dåvarande SL som hittades där.
Då Bosse Jansson inte kom till sitt jobb på den nu nerlagda posten på Folkkungatan på måndag morgon den 5 april hände uppenbarligen inget. Däremot tisdagen den 6 april vände sig en av hans vänner och arbetskamrater till polisen för att försöka göra en anmälan att Jansson var försvunnen. Han ombads dock att återkomma om några dagar. På torsdagen så gick en annan av hans arbetskamrater till polisen och lyckades då att få dem att upprätta en anmälan. Detta görs måndagen den 12 april - alltså en hel vecka (eller mera) efter hans försvinnande. Bosse Jansson bodde ensam i sin lägenhet.
När polisen sent omsider kommer till den lilla lägenheten är den städad och i god ordning. Hans klocka, plånbok (innehållande nästan 375 kr), pass, ID-kort
samt också detta klippkort från SL som visade hans sista resa från Kristineberg till Medborgarplatsen kl. 16.15. Även skall tydligen hans lägenhetsnycklar ha hittats i lägenheten. Det enda som saknades var en fulltecknad anteckningsbok där även ev. adresser till olika människor kan ha funnits. Även hans täckjacka saknades. Hans stora skivsamling som han var mycket mån om fanns helt intakt kvar.
Det enda som "störde" de båda poliskonstaplarna när de kom till lägenheten tillsammans med den senare vännen som hade lyckats få polisen att upprätta en anmälan var att ett par tofflor låg slarvigt kastade upp och ner på hallgolvet innanför ytterdörren.
Vad var det då som hade hänt med Bo Karl Gustav Jansson?
Han talade flytande albanska, kände mycket folk där samt hade även vistas en hel del i detta land. Bl.a. kände han dåvarande premiärministern Mehmet Shehu som var en gammal hårdför f.d. partisan..
Bosse Jansson gjorde även en del "mystiska" resor bl.a. till forna Östtyskland samt till Reykjavik. Dessa resor gjorde han dock ingen hemlighet av.
Ev. kan ett svar på hans försvinnande finnas i något av Albaniens arkiv? Kanske blev han "avvecklad" som agent av något slag? Kanske blev han indragen i politiska intriger och mördad?
Bosse Jansson efterlämnade ca 1 000 000 kr i värdepapper och pengar. Detta var ett orört arv efter hans farföräldrar. Hans föräldrar var döda genom en bilolycka och han hade inga syskon.
Han blev dödförklarad i slutet på 1980-talet och det han lämnade efter sig ärvdes av ett par kusiner i Borås.

Hej! Skaraborg2. Idag såg jag en bok på Akademinbokhandeln. Omslaget visade en bild på Brevbäraren som försvann och titeln på boken var just ”Brevbäraren som försvann.”

Framsidan visade just denna brevbärare. Jag tittade bara väldigt snabbt på boken. Boken borde vara lätt att hitta.

Bara ett litet tips från mig.
Senast redigerad av Pajosv 2020-02-17 kl. 18:54.
Citera
2020-02-17, 22:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Sundelins bok om brevbäraren som försvann 2019.

Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Hej! Skaraborg2. Idag såg jag en bok på Akademinbokhandeln. Omslaget visade en bild på Brevbäraren som försvann och titeln på boken var just ”Brevbäraren som försvann.”

Framsidan visade just denna brevbärare. Jag tittade bara väldigt snabbt på boken. Boken borde vara lätt att hitta.

Bara ett litet tips från mig.

Ja detta är Anders Sundelins bok.

Den första dagen som boken var ute till försäljning, så köpte jag den förstås. Detta var den 20 september 2019.
Citera
2020-02-18, 11:26
Medlem
Skaraborg2
Skulle någon, du eller annan, ha möjlighet att besöka den estniska ambassaden för att få reda på när den betongbunker byggdes som finns på området, enligt uppgift i tråden?

Jag bor inte i Stockholm utan långt ifrån denna stad, annars har jag faktiskt ett skäl som kunde duga som ett "svepskäl" inför en kontakt med dem. Men eftersom det kan dröja lång tid innan jag kommer till Stockholm nästa gång, skulle det spara tid.

Det har ju gått alldeles för lång, hårresande lång tid, p g a polisens numera kända, konstiga ovilja att göra sitt arbete under en rimlig tid efter försvinnandet. Bosse Jansson, en seriös person som trodde på och osjälviskt kämpade för ett bättre samhälle, är ju värd att ingen möda sparas. Du liksom flera andra har gjort ett fantastiskt, enträget arbete under dessa år med tråden, undersökningar och kontakter
m m - det vill jag betona. Jag skulle själv gjort ett besök men som jag nämnt ovan finns det just nu hinder.

Estniska ambassaden har ju ingen som helst anledning att känna sig misstänkliggjorda eller påhoppade eftersom de är relativt nya på den adressen, Tyrgatan 3, där den albanska ambassaden låg tidigare.

Ser fram emot din åsikt om detta förslag.
Citera
2020-02-18, 14:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tyrgatan 3.

Citat:
Ursprungligen postat av Torpartjej
Skaraborg2
Skulle någon, du eller annan, ha möjlighet att besöka den estniska ambassaden för att få reda på när den betongbunker byggdes som finns på området, enligt uppgift i tråden?

Jag bor inte i Stockholm utan långt ifrån denna stad, annars har jag faktiskt ett skäl som kunde duga som ett "svepskäl" inför en kontakt med dem. Men eftersom det kan dröja lång tid innan jag kommer till Stockholm nästa gång, skulle det spara tid.

Det har ju gått alldeles för lång, hårresande lång tid, p g a polisens numera kända, konstiga ovilja att göra sitt arbete under en rimlig tid efter försvinnandet. Bosse Jansson, en seriös person som trodde på och osjälviskt kämpade för ett bättre samhälle, är ju värd att ingen möda sparas. Du liksom flera andra har gjort ett fantastiskt, enträget arbete under dessa år med tråden, undersökningar och kontakter
m m - det vill jag betona. Jag skulle själv gjort ett besök men som jag nämnt ovan finns det just nu hinder.

Estniska ambassaden har ju ingen som helst anledning att känna sig misstänkliggjorda eller påhoppade eftersom de är relativt nya på den adressen, Tyrgatan 3, där den albanska ambassaden låg tidigare.

Ser fram emot din åsikt om detta förslag.

Har många gånger gått förbi Lettlands ambassad och Verdandigatan men har aldrig varit inne på just den gatan.

https://www.google.se/maps/place/Estlands+ambassad+i+Stockholm/@59.3460023,18.0638106,17z/data=!3m1!4b1!4m5!3m4!1s0x465f9d6a353a4de7:0x30c30 73d2a1fd78a!8m2!3d59.3460023!4d18.0659993

Har tittat på foton på Estlands ambassad för att försöka se om den gamla albanska bunkern står kvar men har inte hittat något sådant foto. Förslaget är gott men om man frågar de estniska tjänstemännen där, så vill de nog ha reda på varför man är intresserad av bunkerbyggnaden (om den ens står kvar?) och så får man berätta varför. Ambassaden skulle troligtvis inte känna sig misstänkliggjorda.

Har jag ett ärende uppåt Valhallavägen i detta område, så skall jag ta vägen förbi Tyrgatan 3.
Citera
2020-02-19, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Har många gånger gått förbi Lettlands ambassad och Verdandigatan men har aldrig varit inne på just den gatan.

https://www.google.se/maps/place/Estlands+ambassad+i+Stockholm/@59.3460023,18.0638106,17z/data=!3m1!4b1!4m5!3m4!1s0x465f9d6a353a4de7:0x30c30 73d2a1fd78a!8m2!3d59.3460023!4d18.0659993

Har tittat på foton på Estlands ambassad för att försöka se om den gamla albanska bunkern står kvar men har inte hittat något sådant foto. Förslaget är gott men om man frågar de estniska tjänstemännen där, så vill de nog ha reda på varför man är intresserad av bunkerbyggnaden (om den ens står kvar?) och så får man berätta varför. Ambassaden skulle troligtvis inte känna sig misstänkliggjorda.

Har jag ett ärende uppåt Valhallavägen i detta område, så skall jag ta vägen förbi Tyrgatan 3.
Jodå, bunkern finns där. Som jag skrivit tidigare syns en bäst nere ifrån Verdandigatan. Om den är kvar från den albanska tiden eller om esterna lät bygga den vet vi förstås inte men den ser väldigt malplacerad ut där.
Citera
2020-02-19, 09:17
Medlem
Självmordshypotesen

Jag tillhör dem som varit skeptisk till denna hypotes, men tycker ändå att det finns anledning att formulera några tankar kring den.
1. Ingen lärde känna BJ på ett djupare plan. Det är tydligt från Sundelins bok att BJ ville ha en tydlig distans till sin omgivning. Hans familjerelationer var i det närmaste obefintliga. Mycket av det han kände och tänkte kan ha varit dolt för omgivningen. Det finns deprimerade människor som inte visar något inför andra. Hans uppsluppenhet på fredagen innan han försvann kan tyda på att han bestämt sig. Trots allt som talar mot självmord kan en sådan handling vara starkt irrationell betingad av en besvikelse, ett ”omöjligt” inre drama.
2. Statistiken. Självmord är ca 10 gånger vanligare än död pga dödligt våld i Sverige idag. På BJs tid var självmord statistiskt ännu mer frekventa. Planerade mord med politisk bakgrund i Sverige efter andra världskriget är ytterst ovanliga.
3. Självmord kan skingra mystiken i ärendet. Ingen kropp. Ingen hotbild. En person som bokstavligt går upp i rök. Om BJ hoppade från en finlandsfärja kan kroppen helt försvinna. Att plånbok mm lämnades hemma kan bero på att han inte ville bli identifierad. Hade han bråttom för att inte missa färjan därför låg tofflorna slängda i tamburen?
4. 60-70 talets vänsterrörelser attraherade många slags människor, en del sköra som i den politiska utopin sökte något bättre. En del av dessa sköra klarade inte när utopin svek eller när egna olösta, personliga problem han ifatt dem. Var BJ en av dem? Kanske Haglinds obefintliga utredning orsakats av att han tidigt bestämt sig för att det var självmord pga han utrett eller via poliskollegor fått kännedom om andra ärenden med liknade bakgrund som suiciderat? Man kan avlyssna en fin ballad på Youtube som heter ”Förfalskare Finns” av Fria Proteatern. Kom att tänka på BJ när jag hörde den. Tesen Ockhams rakkniv säger att man skall söka den mest närliggande, rimliga hypotesen. I detta fall kanske det trots att är självmord.
Citera
2020-02-19, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoxha
Jodå, bunkern finns där. Som jag skrivit tidigare syns en bäst nere ifrån Verdandigatan. Om den är kvar från den albanska tiden eller om esterna lät bygga den vet vi förstås inte men den ser väldigt malplacerad ut där.

Kanske går detta att ta reda på? Visserligen räknas ambassaders område som respektive lands territorium men om inte regelrätt bygglov behövdes, kanske ändå någon form av överenskommelse eller dylikt finns dokumenterad på stadsbyggnadskontoret.
Citera
2020-02-19, 12:48
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den mycket malplacerade bunkern.

Citat:

Kommer nu ihåg att du har skrivit om detta tidigare.

Den här malplacerade bunkern skulle mycket väl kunna vara den som den albanska ambassaden en gång lät bygga.
Citera
2020-02-19, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mawett
Självmordshypotesen

Jag tillhör dem som varit skeptisk till denna hypotes, men tycker ändå att det finns anledning att formulera några tankar kring den.
1. Ingen lärde känna BJ på ett djupare plan. Det är tydligt från Sundelins bok att BJ ville ha en tydlig distans till sin omgivning. Hans familjerelationer var i det närmaste obefintliga. Mycket av det han kände och tänkte kan ha varit dolt för omgivningen. Det finns deprimerade människor som inte visar något inför andra. Hans uppsluppenhet på fredagen innan han försvann kan tyda på att han bestämt sig. Trots allt som talar mot självmord kan en sådan handling vara starkt irrationell betingad av en besvikelse, ett ”omöjligt” inre drama.
2. Statistiken. Självmord är ca 10 gånger vanligare än död pga dödligt våld i Sverige idag. På BJs tid var självmord statistiskt ännu mer frekventa. Planerade mord med politisk bakgrund i Sverige efter andra världskriget är ytterst ovanliga.
3. Självmord kan skingra mystiken i ärendet. Ingen kropp. Ingen hotbild. En person som bokstavligt går upp i rök. Om BJ hoppade från en finlandsfärja kan kroppen helt försvinna. Att plånbok mm lämnades hemma kan bero på att han inte ville bli identifierad. Hade han bråttom för att inte missa färjan därför låg tofflorna slängda i tamburen?
4. 60-70 talets vänsterrörelser attraherade många slags människor, en del sköra som i den politiska utopin sökte något bättre. En del av dessa sköra klarade inte när utopin svek eller när egna olösta, personliga problem han ifatt dem. Var BJ en av dem? Kanske Haglinds obefintliga utredning orsakats av att han tidigt bestämt sig för att det var självmord pga han utrett eller via poliskollegor fått kännedom om andra ärenden med liknade bakgrund som suiciderat? Man kan avlyssna en fin ballad på Youtube som heter ”Förfalskare Finns” av Fria Proteatern. Kom att tänka på BJ när jag hörde den. Tesen Ockhams rakkniv säger att man skall söka den mest närliggande, rimliga hypotesen. I detta fall kanske det trots att är självmord.
Jag har nämnt den låten tidigare. Texten skrevs av Carsten Palmer och jag kontaktade honom för att fråga om han kände Bosse. Det gjorde han inte.
Allt är möjligt, som Sundelin säger, så vi ska naturligtvis inte avfärda självmordsteorin heller. Det har argumenterats för och emot i flera år här.
Citera
2020-02-19, 13:48
Medlem
Citat:

Är det den vita byggnaden som är bunkern?

https://goo.gl/maps/XsqKAjubM7ue1zzAA
Citera
2020-02-20, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zamarcand
Är det den vita byggnaden som är bunkern?

https://goo.gl/maps/XsqKAjubM7ue1zzAA
Just det.
Citera
2020-02-20, 14:43
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bunkern.

Citat:
Just det.

Bra.

Då vet vi att det är den här byggnaden som albanska ambassaden lät bygga och att den står fortfarande kvar.

Kommer att kolla in den när jag har vägarna förbi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in