2019-10-07, 18:31
Medlem
Trist för Sundelin att han fick heta Sundin på Kulturnyheterna. Men kul för oss att även Flashbacktråden omnämndes.
Citera
2019-10-07, 19:21
Medlem
Skaraborg2s avatar
Albanien.

Citat:
Ursprungligen postat av eviva
Märkligare än märkligt
Kom att tänka på detta försvinnande när jag första gången besökte Albanien, i den gångna veckan.
Ett vackert land med vänliga människor, som jag gärna återvänder till.
Fick reda på mycket nytt om Albaniens hårdföra diktatur och Enver Hoxha. Denne paranoida diktator drog sig inte för att likvidera motståndare och även vänner och andra som knappast kunde hota honom.
I Albanien byggdes hundratusentals värn som skydd mot ett angrepp, från vem? Men ännu ett exempel på hur paranoid Enver Hoxhas regim var.
Hoxhas regim kan vara ansvarig för bortåt 10-15 000 människors liv, uppgifterna varierar. Mehmet Shehu premiärministern, som Bosse Jansson kände blev plötsligt icke önskvärd december 1981, och dog av Två kulor, troligen inte för egen hand.
Då kommer frågan, vad skulle Bosse Jansson ha känt till som var känsligt för Hoxhas regim?
Möjligen ligger svaret på varför Bosse Jansson försvann i något arkiv i Tirana.
Men uppgifterna kan ha förstörts när kommunismen föll i början av 90-talet, försökte Stasi inte bränna sina arkiv när muren föll?
Ska bli intressant att läsa boken om försvinnandet.

Ja verkligen!

Ett vackert och intressant land med mycket vänliga och hjälpsamma människor. Dessutom pratade många engelska - åtminstone i Saranda. Vet inte om albanska säkerhetstjänsten brände upp en del av sina arkiv.

Helt klart är Sundelins bok mycket intressant att ta del av även om han inte kan ge några svar på vad som hände Bosse Jansson.
Senast redigerad av Skaraborg2 2019-10-07 kl. 19:54.
Citera
2019-10-07, 20:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Brevbärartråden omnämnt på Kulturnyheterna.

Citat:
Ursprungligen postat av hoxha
Trist för Sundelin att han fick heta Sundin på Kulturnyheterna. Men kul för oss att även Flashbacktråden omnämndes.

Mycket bra att Sundelin var med i både SVT morgonnyheter samt i Kulturnyheterna även om han där fick efternamnet Sundin.

Verkligen kul att även den här tråden kom att omnämnas. Flashbacktråden omnämns ju också en hel del i hans bok.
Citera
2019-10-07, 22:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Mycket bra att Sundelin var med i både SVT morgonnyheter samt i Kulturnyheterna även om han där fick efternamnet Sundin.

Verkligen kul att även den här tråden kom att omnämnas. Flashbacktråden omnämns ju också en hel del i hans bok.

Framkommer det om Sundelin kände Bosse? För Sundelin är väl en gammal kommunist?

Tycker han skriver ganska oengagerat och dessutom i ämnen där han inte heller lyckas vaska fram någon ny information. Så jag antar att det är för att dryga ut pensionen...

/Johan
Citera
2019-10-08, 06:11
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eviva
Märkligare än märkligt
Kom att tänka på detta försvinnande när jag första gången besökte Albanien, i den gångna veckan.
Ett vackert land med vänliga människor, som jag gärna återvänder till.
Fick reda på mycket nytt om Albaniens hårdföra diktatur och Enver Hoxha. Denne paranoida diktator drog sig inte för att likvidera motståndare och även vänner och andra som knappast kunde hota honom.
I Albanien byggdes hundratusentals värn som skydd mot ett angrepp, från vem? Men ännu ett exempel på hur paranoid Enver Hoxhas regim var.
Hoxhas regim kan vara ansvarig för bortåt 10-15 000 människors liv, uppgifterna varierar. Mehmet Shehu premiärministern, som Bosse Jansson kände blev plötsligt icke önskvärd december 1981, och dog av Två kulor, troligen inte för egen hand.
Då kommer frågan, vad skulle Bosse Jansson ha känt till som var känsligt för Hoxhas regim?
Möjligen ligger svaret på varför Bosse Jansson försvann i något arkiv i Tirana.
Men uppgifterna kan ha förstörts när kommunismen föll i början av 90-talet, försökte Stasi inte bränna sina arkiv när muren föll?
Ska bli intressant att läsa boken om försvinnandet.

Jo Stasi försökte förstöra sina arkiv. Precis som nazisterna i Tyskland. Hur väl dom lyckades vet jag inte.
Citera
2019-10-08, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Framkommer det om Sundelin kände Bosse? För Sundelin är väl en gammal kommunist?

Tycker han skriver ganska oengagerat och dessutom i ämnen där han inte heller lyckas vaska fram någon ny information. Så jag antar att det är för att dryga ut pensionen...

/Johan
Han kände honom inte, hade aldrig träffat honom.
Citera
2019-10-08, 15:33
Medlem
Idag fick jag också Anders Sundelins bok. Jag har varit en av hans medhjälpare med fakta, kontaktförslag, uppgiftskoll och annat och instämmer i Skaraborg 2:s åsikt om att författaren verkligen vänt på alla synliga stenar. Jag har bara bläddrat och läst avsnittet där jag själv finns med, men jag ser att en hel del nytt finns det för mig också att hämta. Dessutom har Sundelin lyckats ge ett så fullständigt panorama som möjligt över hela denna gåtfulla historia. Mina vänners intresse är stort och jag tror det blir en försäljningssuccé - en gåta kring ett försvinnande, väl så spännande som en kriminalroman. Och hela tiden finns tanken: Är det något vi har missat? Är det någon som ljuger? Sitter någon i skuggan och har hela sanningen?
Citera
2019-10-08, 23:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett olöst försvinnande.

Citat:
Ursprungligen postat av JohNils

/Johan

Precis som skribenten hoxha har skrivit så kom aldrig någonsin Sundelin att träffa den försvunne brevbäraren.

Tyvärr inte så lätt att få fram ytterligare information om ett försvinnande som detta. Finns knappast någonting att gå på efter lördag eftermiddag den den 3 april 1976.
Citera
2019-10-09, 19:16
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett försvinnande som nog aldrig kommer att kunna lösas.

Citat:
Ursprungligen postat av Veriori
Idag fick jag också Anders Sundelins bok. Jag har varit en av hans medhjälpare med fakta, kontaktförslag, uppgiftskoll och annat och instämmer i Skaraborg 2:s åsikt om att författaren verkligen vänt på alla synliga stenar. Jag har bara bläddrat och läst avsnittet där jag själv finns med, men jag ser att en hel del nytt finns det för mig också att hämta. Dessutom har Sundelin lyckats ge ett så fullständigt panorama som möjligt över hela denna gåtfulla historia. Mina vänners intresse är stort och jag tror det blir en försäljningssuccé - en gåta kring ett försvinnande, väl så spännande som en kriminalroman. Och hela tiden finns tanken: Är det något vi har missat? Är det någon som ljuger? Sitter någon i skuggan och har hela sanningen?

Jag misstänkte att du hade varit en av Sundelins medhjälpare.

Tycker också att författaren har vänt på alla stenar som finns att vända på. Han kan inte göra mer än vad han har gjort. Tycker att Sundelin har gjort ett gediget arbete.

Jag kan inte komma på något som vi har missat men vem vet? Det fanns nog personer som har suttit på sanningen om Bosses försvinnande och som aldrig har berättat den. Någon eller några med denna kunskap kan mycket väl än idag vara i livet.

Tyvärr var det knappast någon i Bosses bekantskapskrets som kom att bli hörda.
Senast redigerad av Skaraborg2 2019-10-09 kl. 19:19.
Citera
2019-10-10, 16:43
Medlem
Här en intervju med Sundelin från Fib/Kulturfront
https://drive.google.com/file/d/11e98o-re1zSRvHSg-lrms8TlS2oVtvfm/view?usp=sharing
Citera
2019-10-11, 10:12
Moderator
Unitys avatar
SVT nyheter skriver om boken: https://www.svt.se/kultur/brevbararen-som-forsvann
Citat:
Fallet har dykt upp i tidningsartiklar och i en radiodokumentär, varit förlaga för skönlitteratur och genererat drygt 9 000 inlägg på internetforumet Flashback.

I Brevbäraren som försvann försöker Anders Sundelin att samla allt material om fallet som finns tillgängligt, från intervjuer med Bosse Janssons familj och kollegor till de många teorierna på Flashback.
Citera
2019-10-11, 18:04
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett försvinnande som har rönt mycket uppmärksamhet.

Citat:
Ursprungligen postat av Unity
SVT nyheter skriver om boken: https://www.svt.se/kultur/brevbararen-som-forsvann

Tack för länken.

Ja ett försvinnande som har rönt mycket uppmärksamhet många år efter att Bosse försvann. Förutom de intressanta böckerna av Sundelin och Fränkel har även Eva Kullenberg tagit upp detta fall i sin bok 2015. Hade hans försvinnande rönt lika mycket uppmärksamhet 1976-77 som idag så hade det kanske kunnat lösas?

Även om försvinnandet kommer att förbli olöst så är det mycket bra att Sundelin har skrivit en bok om ett av Sveriges märkligaste försvinnanden.
Senast redigerad av Skaraborg2 2019-10-11 kl. 18:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in