2020-03-08, 14:18
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Du har fel. Jag vet att globmodellen enbart bygger på antaganden. Idag existerar inga bevis för att jorden är en sfärisk planet. Inte ett enda.

Plattjordmodellen då, vad bygger den på? Hur kan du vara så villig att hoppa på den?
Citera
2020-03-08, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerM
Så alla som har seglat jorden runt är lögnare påstår du? Eller skall du svara "jag vet inte" som vanligt?

Tröttsamma människa.
Och igen denna låga nivå. Att segla jorden runt på en platt jord är i praktiskt utförande detsamma som på en rund jord.
Citera
2020-03-08, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Plattjordmodellen då, vad bygger den på? Hur kan du vara så villig att hoppa på den?
Det jag ser av världen så är den platt, att det skulle vara sfäriskt vet jag är en lögn baserad på antaganden. Det är allt. Finns där en kant, ett firmament? Vet ej.
Citera
2020-03-08, 14:42
Medlem
Citat:
Du utgår ifrån att objektet är i viss position. Utgår ifrån, du gör ett antagande.
När du utgår från din platta jord gör du ett antagande om hur det skulle bli om jorden var platt...
Citat:
Om jorden var platt skulle ju samma vinklar resultera i en annan höjd, det vet ju du.

När linjerna enligt dig möts i det pejlade objektet befinner sig objektet i en viss position då?
Citat:
De möts i det pejlade objektet.

Citat:
Utifrån ditt antagande gör du sedan ännu ett antagande om ytan du bestämmer position ifrån är sfärisk.

Du har har ju på förhand bestämt resultatet av ditt exempel, det bevisar ingenting. Så otroligt korkat!
Eh, nej jag skrev inte sfärisk.
Jag konstaterar bara att om man från en tänkt platt yta drar linjer mot den pejlade satelliten enligt de uppmätta vinklarna kommer de inte alls mötas i det pejlade objektet, vilket du påstod, men om man utgår från en välvd yta med radien 637 mil kommer linjerna mötas exakt i en gemansam punkt och avståndet till denna punkt visar att den ligger lång ut i rymden.
Jag är övertygad om att du egentligen är intelligent nog att förstå detta.
Citera
2020-03-08, 14:47
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Det jag ser av världen så är den platt, att det skulle vara sfäriskt vet jag är en lögn baserad på antaganden. Det är allt. Finns där en kant, ett firmament? Vet ej.

Fast vid det här laget vet du att en människa som står på ett klot med en omkrets på 40 000km skulle se marken som platt. Så den observationen är inte värd något.

Och även om det vore antaganden så innebär det ju inte per automatik att det är en lögn. Vilka konkreta lögner finns det som ligger till grund för ditt påstådda antagande?
Citera
2020-03-08, 15:04
Medlem
Citat:
Du har fel. Jag vet att globmodellen enbart bygger på antaganden. Idag existerar inga bevis för att jorden är en sfärisk planet. Inte ett enda.

Jag känner till hundratals evidens för jordens form och eftersom du inte kan falsifiera dessa evidens så får du finna dig i att ingen tar dig på allvar.
Citera
2020-03-08, 16:00
Medlem
Citat:
Och igen denna låga nivå. Att segla jorden runt på en platt jord är i praktiskt utförande detsamma som på en rund jord.

Nej det är verkligen inte samma sak.

När man navigerar på en sfärisk jord så använder man sig av kartor som bygger på en sfär.
På en platt jord så använder man sig av kartor över den platta jorden.

Och idag använder vi oss uteslutande av den sfäriska modellen WGS84 när vi navigerar och det har visat sig att det funkar hur bra som helst. Kartorna stämmer med verkligheten.

Du vill inte förstå det men det faktum att vi hittar på jorden är ett av de enklaste och självklaraste bevisen för jordens form.
Citera
2020-03-08, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Nej det är verkligen inte samma sak.

När man navigerar på en sfärisk jord så använder man sig av kartor som bygger på en sfär.
På en platt jord så använder man sig av kartor över den platta jorden.

Och idag använder vi oss uteslutande av den sfäriska modellen WGS84 när vi navigerar och det har visat sig att det funkar hur bra som helst. Kartorna stämmer med verkligheten.

Du vill inte förstå det men det faktum att vi hittar på jorden är ett av de enklaste och självklaraste bevisen för jordens form.
Jag förstår att globjorden baseras på antagande, hemliga system som WGS84 eller där tex en hel kontinent som Antarktis är avstängd för allmänheten.

Din tillit till makten trots det uppenbara är löjeväckande.
Citera
2020-03-08, 16:20
Medlem
Det finns ju inget på antarktis så vad ska man där och göra bara is och vatten ca 89 grader minus.
Den är inte stängd för allmänheten heller bevis på det tack.
Tror du det finns hemilga saker där som inte syns på satellitfoton boldogg
Senast redigerad av Eagle5555 2020-03-08 kl. 16:43.
Citera
2020-03-08, 16:24
Medlem
Citat:
Jag förstår att globjorden baseras på antagande, hemliga system som WGS84 eller där tex en hel kontinent som Antarktis är avstängd för allmänheten.

Din tillit till makten trots det uppenbara är löjeväckande.

Det finns inget hemligt med WGS84. Det är helt enkelt en modell över jorden inklusive det koordinatsystem du använder när vi navigerar.
https://en.wikipedia.org/wiki/World_Geodetic_System#Defining_Parameters

Och som vanligt duckar du det verkligt intressanta:
Vi hittar på jorden med hjälp av kartor som bygger på en sfärisk jord. Kartorna överensstämmer med verkligheten.
Vi hittar inte på en platt jord eftersom det saknas en karta.

Citat:
.. eller där tex en hel kontinent som Antarktis är avstängd för allmänheten.

Antarktis är inte avstängd för allmänheten.
Senast redigerad av WilleGarvin 2020-03-08 kl. 16:33.
Citera
2020-03-08, 16:30
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Du utgår ifrån att objektet är i viss position. Utgår ifrån, du gör ett antagande. Utifrån ditt antagande gör du sedan ännu ett antagande om ytan du bestämmer position ifrån är sfärisk.

Du har har ju på förhand bestämt resultatet av ditt exempel, det bevisar ingenting. Så otroligt korkat!
Nej man gör inget antagande om vilken position satelliten är på. Man riktar in en parabol tills man hittar den och så gör man samma sak från dom två andra mätpunkterna och får fram var den befinner sig.
Blir inte ett antagande bara för att du inte förstår dig på modellen.
Citera
2020-03-08, 16:57
Medlem
Citat:
Det finns inget hemligt med WGS84. Det är helt enkelt en modell över jorden inklusive det koordinatsystem du använder när vi navigerar.
https://en.wikipedia.org/wiki/World_Geodetic_System#Defining_Parameters

Och som vanligt duckar du det verkligt intressanta:
Vi hittar på jorden med hjälp av kartor som bygger på en sfärisk jord. Kartorna överensstämmer med verkligheten.
Vi hittar inte på en platt jord eftersom det saknas en karta.
Jo, det är det. Det är det som utgör GPS som är ett militärt system som hanteras av amerikanska militärtjänster. Det är hemligt.

Citat:
Antarktis är inte avstängd för allmänheten.

Enligt Antarctic Treaty, däribland Sverige skrivit under, så har allmänheten inte tillstånd att vistas att vistas där.

I vanlig ordning papegojar du lögner åt dina ägare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in