Citat:
Ursprungligen postat av
boldogg
Du ser inget sfäriskt i detta. Du gör ett antagande om att anledningen till att du inte kan se kusten beror på att jorden är rund.
Det du ser bevisar att du inte kan se Bergen, det är allt.
Ok, du säger det.... Ändå kan man se att horisonten inte följer en rak linje på plattformen, t ex en lång horisontal stålbjälke, utan faller av en smula ut mot sidorna.
Varför kan då de i Bergen inte se plattformen jag är på, men om de knatar upp i bergen vid Bergen, så kan de se plattformen om de kommer en bit upp....
Eller, varför kan jag se flera olika plattformar på horisonten norr om Troll A som jag befinner mig på just nu, och plattformar på horisonten söder om Troll A. Men dessa plattformar norr och söder om mig, kan inte se varandra vilket de såklart ska kunna om jorden vore platt. Så vad är det som kommer i vägen för deras syn som klarar att göra en 100-150m hög plattform osynlig i fullt dagsljus, helt klara dagar, och även i kolsvarta natten så man inte kan se den stora gasfacklan i toppen på flamtornet uppemot 150 m över havet. Men de kan se ljuset från deras resp facklor lysa upp molnens undersida. Och jag som står mitt mellan dem kan klart och tydligt se bådas facklor brinna.