Citat:
Ursprungligen postat av
boldogg
Om du kan se att jorden böjer av mot sidorna så gör du ju det. Du ser ju det du ser.
Jag vet inte varför du inte kan se Bergen eller omvänt. Däremot så
tror jag att det beror minskad versus ökad vinkel till objektet.
Om du ser ett fartyg försvinna med botten först nedför horisonten så flyttas ditt perspektiv bort ifrån fartyget och vinkeln minskar. Nedan video på Turning Torso demonstrera detta bra. Välgjord video som stöder mitt och globjordares resonemang.
Turning Torso
https://www.youtube.com/watch?v=MoK2BKj7QYk&t=7s
Samma svar som ovan.
Nej, du svamlar i nattmössan med ditt ”tro” och vinklarna. Det finns absolut inget seriöst om detta inom den etablerade vetenskapen.
Däremot kan vi lätt räkna fram en tämligen exakt siffra på hur mycket av Turning torso och annat som kommer att skymmas av horisonten, med jordens radie med i ekvationen.
Varför kan man inte då zooma in och se något av det jag beskrev, oavsett hur stark zoom/kikare man än har. Det enda man ser är samma horisontlinje som kommer närmare...
Likaså kan vi inte skjuta en rak laserstråle från en plattform till en annan när horisonten är i vägen, vilket man absolut ska kunna om jorden vore platt.
T o m plattjordingsdårarna försökte detta i en Netflixdokumentär, men misslyckades för lasern träffade över deras tänkta mål, precis så högt över som vi kan förvänta oss med jordens kräkning med i beräkningen. Då skyllde de dårarna på att nåt måste vara fel med lasern.... Jojo, laserstråle som går i båge alldeles av sig själv är ju logiskt.... Bevisa det eller erkänn att ni är idioter...