2020-03-07, 20:21
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunel
Den som benämnts i media som:

REVOLVER 1: Smith & Wesson kaliber .38. Licensansökning från november 1955. Avsedd för ”målskjutning”.
Vad för mål undrar man? :-)

Jag har inga siffror på svenska vapeninnehav, men tänker att antalet .38r i Sverige är långt större än de 4000 (?) .357r man har talat om. Således kan det varit orimligt att lasta ner SKL/NFC med alla .38r i stor-Stockholm.
Citera
2020-03-07, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Jasså, jaha; den känner jag inte till.
Vapensamlarens felregistrerade .357:a har tillverkningsnummer 120369, men registrerat som en .38:a:

https://drive.google.com/file/d/1UqNE0gF2d6WaLYYuhIl8GWdxvzIv4BQ0/view

Det såldes 2013 på auktion med beskrivningen:

REVOLVER, Amerikanskt, fabrikat: Smith&Wesson, double action, modell Highway Patrolman, kal. .357Mag, tillvnr. 120369, piplängd 15,2 cm, , ställbart fast sikte, kolvsidor av trä. Mycket gott skick..

https://auktion.walterborg.se/sv/auktion/v13/revolver/2045_7
Citera
2020-03-07, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Vad för mål undrar man? :-)

Jag har inga siffror på svenska vapeninnehav, men tänker att antalet .38r i Sverige är långt större än de 4000 (?) .357r man har talat om. Således kan det varit orimligt att lasta ner SKL/NFC med alla .38r i stor-Stockholm.

Det är den enda av de fem vapnen som inte registrerats med samlingsändamål utan med målskjutning som ändamål:

https://www.expressen.se/nyheter/palmegruppen-har-fatt-svar-om-tva-revolvrar/
https://www.expressen.se/nyheter/vapensamlaren-hade-flera-mojliga-palmevapen/

Men som sagt det är en .357:a, felregistrerad som en 38:a.
Citera
2020-03-07, 21:18
Medlem
Citat:
Det är den enda av de fem vapnen som inte registrerats med samlingsändamål utan med målskjutning som ändamål:

https://www.expressen.se/nyheter/palmegruppen-har-fatt-svar-om-tva-revolvrar/
https://www.expressen.se/nyheter/vapensamlaren-hade-flera-mojliga-palmevapen/

Men som sagt det är en .357:a, felregistrerad som en 38:a.

Intressant med ny info. Ja, han började kanske med målskjutning. 1955 var han ju bara 28 år och ogift. Samlarvurmen kom nog senare. Häftigt att han inte kunde skilja på en .38:a och en .357:a. Är det svårt? - undrar novisen.
Citera
2020-03-07, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Intressant med ny info. Ja, han började kanske med målskjutning. 1955 var han ju bara 28 år och ogift. Samlarvurmen kom nog senare. Häftigt att han inte kunde skilja på en .38:a och en .357:a. Är det svårt? - undrar novisen.

Det har varit uppe i tråden tidigare.

Citat:
Ursprungligen postat av Backihallen
Här är något riktigt intressant!
Läs igenom bifogad länk och läs igenom alla vapen (länken ovan ). Jag fastnar för en viss Smith & wesson.

Kopierar ni det tillverknings numret och googlar på det kommer ni bla få detta svar: https://auktion.walterborg.se/sv/auktion/v13/revolver?all=all

Bläddra ner till nr 65.

Såld på auktion i Sthlm 2013.
Tänk er om detta är rätt vapen!

Jag får gåshud.

Den felregistrerade revolvern som registrerades 1955 var av en modell som tillverkades från 1954 till 1986:

https://en.wikipedia.org/wiki/Smith_%26_Wesson_Model_28

Det var alltså inget museiföremål som registrerades utan förmodligen ett nyinköpt vapen.

Det verkar finnas fler .357:or som felregistrerats:

Citat:
Ursprungligen postat av motherofpearl
Med risk för att kasta in en brandfackla I debatten: kan vi verkligen vara säkra på att polisen provskjutit alla 357 Magnumrevolvrar i Sverige? Jag känner till case där individer övertagit eller ärvt revolvrar av typen 357 Magnum men som varit felregistrerade hos polismyndigheten som 38 special.
En individ ifråga skickade till och med självmant in fotobevis på sin revolver som klart och tydligt visade på en S&W 357 Magnum snarare än en 38 Special. Först då ändrade sig ”licenstanterna” och ändrade uppgifterna i vapenregistret. Någon provskjutning har jag dock inte hört talas om. Just saying….
Senast redigerad av Brunel 2020-03-07 kl. 22:01.
Citera
2020-03-07, 21:58
Medlem
Citat:
Vapensamlarens felregistrerade .357:a har tillverkningsnummer 120369, men registrerat som en .38:a:

https://drive.google.com/file/d/1UqNE0gF2d6WaLYYuhIl8GWdxvzIv4BQ0/view

Det såldes 2013 på auktion med beskrivningen:

REVOLVER, Amerikanskt, fabrikat: Smith&Wesson, double action, modell Highway Patrolman, kal. .357Mag, tillvnr. 120369, piplängd 15,2 cm, , ställbart fast sikte, kolvsidor av trä. Mycket gott skick..

https://auktion.walterborg.se/sv/auktion/v13/revolver/2045_7

Licensvapen som säljs på auktion eller privat är väl registrerade både hos auktionsfirman och polisen
Likaså lämnad dom inte ut efter auktion utan att visar nyregad licens och oftast betalas det med kort eller banköverföring , och det gäller väl både licensvapen och samlarvapen, så spårbara bör dom vara bakåt i tiden, eller har jag fel?

Den ende som sålt licensvapen på gatan är ju CA och denna låter polisen gå fri som en fågel,
Mycket dålig stil faktiskt.!!!!
Citera
2020-03-07, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Licensvapen som säljs på auktion eller privat är väl registrerade både hos auktionsfirman och polisen
Likaså lämnad dom inte ut efter auktion utan att visar nyregad licens och oftast betalas det med kort eller banköverföring , och det gäller väl både licensvapen och samlarvapen, så spårbara bör dom vara bakåt i tiden, eller har jag fel?

Den ende som sålt licensvapen på gatan är ju CA och denna låter polisen gå fri som en fågel,
Mycket dålig stil faktiskt.!!!!

Det går säkert att spåra bakåt i tiden, men innan 2013 så skulle det se ut som detta var en .38:a.

När PU begärde in alla? före mordet privatregistrerade .357r i Stockholms Län för provskjutning så lär de inte ha begärt in detta vapen, då det inte var registrerat som en .357:a då.
Citera
2020-03-07, 23:28
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Mordvapen hit och dit. Om dom jämfört kulor från dåd utförda av RAF, tredje generationen, och fått träff, räcker för hans uttalande.

Det är väl viktigt att de hittar mordvapnet, eller hur?

Om det sedan finns andra sätt att utan minsta tvivel tekniskt bevisa vem som sköt Palme så är det utmärkt.

Varför nämner du RAF?
Citera
2020-03-08, 00:21
Medlem
Grandiosos avatar
Stefan Lindberg, författaren till den uppmärksammade och hyllade romanen om
33-åringen och Palmemordet: "Nätterna på Mon Chéri" i en essä härförleden:

Jag kommer att sakna Palmemordets alla gåtor

Citat:
Vad betyder genombrottet i Palmeutredningen för alla som levt och ägnat sina liv åt gåtan på mordnatten?
Stefan Lindberg skriver med privatspanarens själ om ett land som håller andan i väntan på upplösningen.
Citat:
Personligen har jag aldrig trott på Stig Engström, den reklamare från Södertälje som av allt att döma är den som pekas ut. Det tror jag när jag ser det (som mormor sa). Men om det nu är han, eller han och några till (det är då det börjar bli krångligt) så är jag den förste att försöka ändra mig. Och jag kommer sitta bänkad framför tv:n när lösningen annonseras, för det kommer bli som på 80-talet: experter i överkammad flint, konspirationsteoretiker och Jan Guillou och GW. För uppenbarligen har Krister P lyckats med något som brukar vara privatspanarnas bästa gren.

Att runda Lisbeth Palmes blick. Själv rundade jag den i 28 år, tills molnet upplöstes och Sveavägsnatten tömdes på folk. Men det är ju det som Krister P också verkar ha gjort. Tömt natten. Han har gått tillbaka till mordplatsen och börjat där. Det är bra. Men jag tror ändå på Lisbeth. Förlåt.

Vittnesmålet i tings- och hovrätt är enligt mig (och där tappade jag 90 procent av artikelläsarna) inte avfattat av en slarver eller fjärrstyrd nickedocka. Jag tycker faktiskt att det låter som en helt vanlig människa, som sett något och vill få det här rätt.

Men ändå, Krister P, skit samma. Hjälp oss! Ge oss nu bara inte ännu ett indicium, ännu en cul de sac eller ett outrett missförstånd. Herregud, mordet är ju så gammalt att vi nästan glömt det! Låt solen gå upp över vår barndom och låt den där februarinatten äntligen få vara över.

https://www.expressen.se/kultur/jag-kommer-att-sakna-palmemordets-alla-gator/
Citera
2020-03-08, 04:06
Medlem
soosanys avatar
Jag tror tyvärr att Krister P (torrt och byråkratiskt) kommer lägga fram det såhär:

SE var på platsen kring mordtillfället.
Gärningsman lik SE ses av vissa som GM och längs flyktvägen.
SE säger saker som bara GM borde veta om.
Ett vapen som SE teoretiskt hade tillgång till vid tillfället är mordvapnet.

Hoppas jag har fel. Jag trodde på KP.

Jag vill också gärna veta hur Palmegruppen anser det gått till. Men KP verkar t.ex. helt ointresserad av skottordningen (Se veckans brott) vilket jag tycker är talande.

Men om vapenfrågan är 100% så borde det vara löst.
Citera
2020-03-08, 05:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soosany
Jag tror tyvärr att Krister P (torrt och byråkratiskt) kommer lägga fram det såhär:

Jag vill också gärna veta hur Palmegruppen anser det gått till. Men KP verkar t.ex. helt ointresserad av skottordningen (Se veckans brott) vilket jag tycker är talande.

Kan du räkna upp de saker SE säger som bara GM borde veta om?
Citera
2020-03-08, 06:36
Medlem
Gratis121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soosany

KP borde inte nämna SE som tänkbar GM överhuvudtaget, vilket jag inte heller tror KP kommer att göra såvida man inte har säker teknisk bevisning vilket jag tvivlar på.
Att SE befunnit sig på BP ”kan” ju bero på att hans arbetsplats var alldeles intill.
Att han uppenbarligen ljög eller snarare kanske chansade om saker och ting i vittnesförhören samt intervjuer tror jag beror på att han ville bidra utredningen med mer än han egentligen visste pga att han ville höja upp sin egen betydelse i utredningen.
Han ville synas lite.
Att han inte ville avslöja att han varit ute på stan tidigare under kvällen kan ju bero på att han sket i att stämpla ut och därmed hade fått avdrag från lönen och kanske t.o.m en varning att han fuskat med arbetstiderna, svårare än så är det inte att förklara SE förehavanden under kvällen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in