2020-03-07, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Åklagaren hoppas naturligtvis på JG, han är ju egentligen den enda chansen hon har nu. Visst vittnar många om att SD är en lögnare och en farlig psykopat, men JG verkar alltså vara den som faktiskt känner honom. En fällande dom kan det aldrig bli om inte JG ansluter sig till de som delar åklagarens världsbild.
JG kommer inte att dela åklagarens bild av den anklagade.JG och SD är ju riktigt goda vänner.
Citera
2020-03-07, 17:18
Medlem
[quote=flixa81|70584736]
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage

Medberoende är en känt fenomen, blir lätt så när man lever med en narcissist...

Ja, vem vet. Lena beskrev sig själv som en medberoende hustru till Stefan, de kanske allihopa var medberoende av varandra?
Citera
2020-03-07, 17:20
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenSomSoker
Helt enig med dig, en stalkar är han. Jag skulle inte bli förvånad alls om han stått utanför sovrumsfönstren hos grannar för att lyssna och smygkika (om det haft en glipa i persienner/rullgardin) när det haft intima stunder. Kvinnorna i området har han nog haft koll på, hur är en bra fråga, men antagligen följt efter eller liknande. Lär bli en frid i området, men om han släpps, då tycker jag uppriktigt synd om grannarna och hela området.

Är övertygad om att hon kommer att besöka honom, vem kommer annars göra det? Möjligen hans mamma och pappa.
Snarare hans svärföräldrar.
Citera
2020-03-07, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vgvs
Hoppas JG förstår att hans framtid står på spel. Universitetet är naturligtvis inte intresserade av att ha någon anställd som skyddar en mördare.
Fast ponera att du är pliktig att vittna mot en förmodad mördare.Där inte vittnesskyddet fungerar tillfredställande.
Är då inte ens arbetsplats av underordnad betydelse?
Citera
2020-03-07, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Han vittnar under ed. Anses hans ev lögn som grovt kan han få fängelse, dock högst fyra år. Om man kan beslå honom med den lögnen alltså. Men de flesta normala människor försöker tala sanning under en förhandling. Vi pratar inte om gängmedlemmar, skjutningar, knark etc här. Bara vanliga medborgare som hamnat mitt i ett mardrömsscenario.
Fast hur skall vi/man ställa oss/sig till en möjlig situation där JG i vittnesbåset börjar tveka och säger sig vara osäker? Eller säger sig ha glömt det-eller-det? Förhören med JG har ju börjat få en hel del månader på nacken..

Har för en kort tid sedan här i tråden nämnt just den typen av scenarion, dvs att JG med tanke på risken för åtal för 'mened' han då hellre tvekar/tystnar än att han uttalar sig med tvärsäkerhet. Tiden går. Bilden (minnet) förgår. Också.
Citera
2020-03-07, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Trevligt.
Noterat.

Att jag ställde frågan till landbandy var inte för att jag trodde att h*n skulle vara en dödsstraff-förespråkare, utan för att vi kom till att diskutera hämnd som delkomponent i straffutmätning generellt.

Men med tanke på hur alltmer hätsk och hatisk tråden har blivit, vore det intressant att få veta hur stort "DÖDA SD!-lägret" har blivit.
Dock svårt att få hög reliabilitet i en sån undersökning med tanke på att tråden uppmanas inte bemöta eller replikera vissa användare.
Tråkigt.

Jaja, mobbning är ett välkänt fenomen. S och L höll också på med mobbning, först gemensamt mot H, sedan vände de sig istället mot varandra och började mobba sinsemellan, och kanske var det SDs eventuella motiv bakom mordet, att en gång för alla, mobba ut Lena ur leken?
Citera
2020-03-07, 17:24
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
I Mats Alms fall befann han sig alltså på något oförklarligt sätt invid den döda kroppen, och dessutom ljög han om vad han hade gjort innan. Under samma tid som han påstod sig ha hållits inlåst i bagageutrymmet på en bil i Dalarna hade han alltså i själva verket gått omkring i Stockholm och både tagit egna selfies och fastnat på foto åkande på en buss. Några indicier mot SD som kommer ens i närheten av de som fanns mot Mats Alm har vi väl inte riktigt sett.

Nä här finns bättre än indicier, hennes blod på SD’s skor och på hans tvättmaskin.
Citera
2020-03-07, 17:26
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men är inte det en ganska allvarligt formulerad anklagelse?

Medhjälp till mord är något allvarligt. Och om det är klart som fan hur kan det då komma sig att Hiding et al helt har missat det?

Har inte läst en promille av fup men det får man ju ändå anta att Hiding har gjort.
Kanske inte medhjälp till mord utan snarare hjälp med att dölja brott.
Hiding har nog inte avslutat sitt jobb med det här fallet när SD förhoppningsvis blir dömd.
Det finns inget som säger att alla ska utredas samtidigt.
Det kommer troligen fram saker i rättegången (lögner till exempel) som gör att nya utredningar startar mot HD och JG om de fortsätter att ljuga.
Vi verkar vara många som ser fram emot förhören av dessa två.
Citera
2020-03-07, 17:33
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Radering av saker i telefonen har inget att göra med etnicitet eller nationalitet utan så tänker de flesta människor. "Ta bort skamligt material för det är ändå inget viktigt för utredningen så slipper jag skämmas inför hela världen när FUP kommer ut".

Däremot att han är alldeles för lojal och hjälpsam och inte vänt SD ryggen och blivit mobbad för det här, då har jag försvarat honom p g a att han är från USA. För där är lojalitet och hjälpsamhet vanligt så han ska inte behöva bli mobbad av er p g a kulturskillnader.
Selektiv lojalitet och vänskap.
Tror du att LW tyckte att han var lojal och vänlig?

Eftersom du också är så negativ mot LW så förstår jag att du uppskattar JG:s avoghet mot henne.
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Exakt, det är det jag menar. Har inte en enda gång hört dig misstänka eller ens andats nåt negativt om JG under de 22 månaderna som tråden funnits. Det finner jag anmärkningsvärt med tanke på hur snacket gått i tråden.
JG är falsk och lögnaktig och det kanske är en personlighetstyp som du kan känna samhörighet med?
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Nja, nu var det ju inte direkt snälla saker han skrev här i tråden enligt egen utsago(angett nick i FUP).

Har dessutom hört om honom via PM så nä, håller inte med dig där.
Att vara negativ mot LW räknas inte bland vissa personer.
Citera
2020-03-07, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Snarare hans svärföräldrar.
HD kommer att besöka honom också.
Citera
2020-03-07, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Fast hur skall vi/man ställa oss/sig till en möjlig situation där JG i vittnesbåset börjar tveka och säger sig vara osäker? Eller säger sig ha glömt det-eller-det? Förhören med JG har ju börjat få en hel del månader på nacken..

Har för en kort tid sedan här i tråden nämnt just den typen av scenarion, dvs att JG med tanke på risken för åtal för 'mened' han då hellre tvekar/tystnar än att han uttalar sig med tvärsäkerhet. Tiden går. Bilden (minnet) förgår. Också.
Man får faktiskt vara osäker. Man får tveka. Jag förstår inte vad som bekymrar er härinne. JG är människa som alla andra. Hans bästa vän står åtalad. Tro fan han bär på en massa märkliga känslor. Nu har det dock gått lång tid sedan fadäsen med raderandet. Jag tvivlar starkt att han kommer ljuga. Jag är nämligen säker på att han vänt och vridit på olika scenarion och tankar. Så mycket skit som kastats på oskyldiga har jag sällan sett i nån tråd. Lena och JG har stått i skottlinjen. Inte SD - SD som faktiskt står åtalad för mord.

Märkliga skribenter här.
Citera
2020-03-07, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Jaja, mobbning är ett välkänt fenomen. S och L höll också på med mobbning, först gemensamt mot H, sedan vände de sig istället mot varandra och började mobba sinsemellan, och kanske var det SDs eventuella motiv bakom mordet, att en gång för alla, mobba ut Lena ur leken?
Ja, kanske?

Det skall hursomhelst bli mycket intressant att i april få ta del av domslut och domskäl när det gäller det här brottet.

Tycker att vanlig medias ointresse för denna förhandling är tecken på nåt djupt oroande, men eftersom det blir OffT att ta upp den frågan så avstår jag. Men illavarslande är det när en trebarnsmamma kan dödas i sitt bostadsområde och media överlag visar sig vara helt ointresserade av att rapportera från förhandlingen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in