2020-03-07, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarljum
Det är väl inte säkert att vi få reda på om han är skyldig eller inte? Snarare om det går att bevisa. Skyldig kan han ju vara ändå.
Han skriver "ta ställning till om han är skyldig eller inte". Viss skillnad där.
Citera
2020-03-07, 16:42
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarljum
Det är väl inte säkert att vi få reda på om han är skyldig eller inte? Snarare om det går att bevisa. Skyldig kan han ju vara ändå.

Absolut, jag gillade bara tonen i hans krönika, man kan reflektera lugnt och stilla även över svåra frågor och försöka resonera sig fram till ett svar som duger för en själv och andra.

Vi får se hur rätten dömer och sedan får ju alla vi i tråden dra våra egna slutsatser av domen, lite svårt att kvälja en dom som inte fallit liksom.
Citera
2020-03-07, 16:43
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Exakt, det är det jag menar. Har inte en enda gång hört dig misstänka eller ens andats nåt negativt om JG under de 22 månaderna som tråden funnits. Det finner jag anmärkningsvärt med tanke på hur snacket gått i tråden.

Ja för att jag finner inget misstänkt i hans beteende. Bara vanligt lojalitet och hjälpsamhet. Ni misstänkte honom från början i första hand för att han inte sa upp kontakten med SD efter mordet utan fortsatte hjälpa honom t ex med hämtning från flygplatsen.

Hade han varit mer kall och ja "svensk" av sig och hållit distans till SD hade ingen av er misstänkt honom.

Inte förrän FUP kom och vi fick reda på raderingarna under förhör. DET var korkat gjort av honom men tror som sagt han försökte skydda sitt anseende.
Citera
2020-03-07, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fotoalbuns
Jag tror att JG är rädd för SD numera.Jag skulle tro att JG även under ed inte skulle våga säga sanningen om den är av annorlunda slag än den jag tror.Det finns nämligen inget skydd som fungerar för angivare.

Men hade inte Jerry svart bälte i karate eller någon annan kampsport?
Citera
2020-03-07, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Trams. Man får inte sparken för att man raderar en konversation. Han är definitivt inte dömd för skyddande av brottsling, inte ens misstänkt för det. Vad håller du på med?

Vad jag menar är att han för sitt eget bästa bör tala sanning under rättegången.
Citera
2020-03-07, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
En stilla reflektion av Stefan Hazianastaiou i dagens NA.

https://www.na.se/artikel/stefan-hazianastasiou-knappast-ett-brott-att-inte-visa-nagra-kanslor

Faktiskt skönt med människor som kan reflektera stilla och lugnt även i svåra frågor.

Jamen Reimer, det var ju knappast pga kärlek S eventuellt slog ihjäl L. Så kärleksförhållande får du allt ta med en nypa salt. Kärleksförhållanden bygger ju på sanning och tillit. Det saknas här, istället är de berusade av någon häxdryck, som inte gjorde dem vid sina sinnens fulla bruk. Närmare 10 år långt kärleksförhållande, var väl också en aning överdrivet. 6 och 10 år skiljer sig en aning, eller?

Varför gråta krokodiltårar över någon man varken sörjer eller saknar. Det var väl därför han slog ihjäl henne, just för att han kunde leva utan henne, eller?
Senast redigerad av Mirandamirage 2020-03-07 kl. 16:59.
Citera
2020-03-07, 17:00
Medlem
flixa81s avatar
[quote=Mirandamirage|70584211]
Citat:

Ja, tråkigt värre att Hanna ljuger och försvarar Stefan, det var illa gjort. Kan hänga samman med att de har vuxit ihop under 20 år, och att ensamhet och självständighet är främmande. Lockande å ena sidan, å andra sidan skrämmande?

Medberoende är en känt fenomen, blir lätt så när man lever med en narcissist...
Citera
2020-03-07, 17:05
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Ja, och vid sidan om det så är han uppe halva nätterna och sportar eller ligger, men ändå är han skötsam i vardagen. Men han har ju ett udda socialt beteende, lätt att få intrycket att han saknar en förståelse av hur han uppfattas. Vara mordmisstänkt, och leva loppan som om det regnar, istället för att hålla låg profil, bara en sådan sak? Själv skulle jag stänga ner all social media, tills saken är utredd och avklarad.
Överlag syns mentaliseringsförmågan vara ojämn och v.b den sociala biten, lägre än genomsnittet. Att se som sin uppgift att hålla ordning på och kontrollera grannskapet t ex är för honom självklart och han saknar ett utifrånperspektiv på sig själv här. Det ligger något tvångsmässigt över de oönskade kontrollhandlingarna; hur var det nu - nattens vita riddare?
Att han upplevs störande, knäpp och kränker integriteten på sin omgivning genom att lysa in i fönster, skicka sms och rapportera in allt avvikande är inget som bekommer honom - tvärtom förväntar han sig applåder och tacksamhet. Men är samtidigt tillräckligt manipulativ för att inte uttala det högt.
Citera
2020-03-07, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vgvs
Vad jag menar är att han för sitt eget bästa bör tala sanning under rättegången.
Han vittnar under ed. Anses hans ev lögn som grovt kan han få fängelse, dock högst fyra år. Om man kan beslå honom med den lögnen alltså. Men de flesta normala människor försöker tala sanning under en förhandling. Vi pratar inte om gängmedlemmar, skjutningar, knark etc här. Bara vanliga medborgare som hamnat mitt i ett mardrömsscenario.
Citera
2020-03-07, 17:08
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Jo men i detta fall finns bevis i form av blod, det fanns inte i Mats Alms fall och där kunde man inte heller ange dödsorsak.
I Mats Alms fall befann han sig alltså på något oförklarligt sätt invid den döda kroppen, och dessutom ljög han om vad han hade gjort innan. Under samma tid som han påstod sig ha hållits inlåst i bagageutrymmet på en bil i Dalarna hade han alltså i själva verket gått omkring i Stockholm och både tagit egna selfies och fastnat på foto åkande på en buss. Några indicier mot SD som kommer ens i närheten av de som fanns mot Mats Alm har vi väl inte riktigt sett.
Senast redigerad av Draifos 2020-03-07 kl. 17:17.
Citera
2020-03-07, 17:15
Medlem
[quote=Mirandamirage|70584211]
Citat:

Ja, tråkigt värre att Hanna ljuger och försvarar Stefan, det var illa gjort. Kan hänga samman med att de har vuxit ihop under 20 år, och att ensamhet och självständighet är främmande. Lockande å ena sidan, å andra sidan skrämmande?
Ja,där tror jag också på ekonomiska behov.
Citera
2020-03-07, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Överlag syns mentaliseringsförmågan vara ojämn och v.b den sociala biten, lägre än genomsnittet. Att se som sin uppgift att hålla ordning på och kontrollera grannskapet t ex är för honom självklart och han saknar ett utifrånperspektiv på sig själv här. Det ligger något tvångsmässigt över de oönskade kontrollhandlingarna; hur var det nu - nattens vita riddare?
Att han upplevs störande, knäpp och kränker integriteten på sin omgivning genom att lysa in i fönster, skicka sms och rapportera in allt avvikande är inget som bekommer honom - tvärtom förväntar han sig applåder och tacksamhet. Men är samtidigt tillräckligt manipulativ för att inte uttala det högt.

Visst är det så, han verkar ju leva på förhoppningen att hans insats ska bli uppmärsammad och bekräftad. Finns ofta, en sådan udda typ i olika bostadsområden, som försöker samla populäritets-poäng, genom att notoriskt spela bror, eller fröken duktig. De vill gärna glänsa, och visa sig rediga, medan de oftast bara är udda, nyfikna och lite lagom patetiska.

Nu vill ju Hiding använda en sådan duktighets--incident som ett tecken på att Stefan ska ha planerat brottet. Blir inte helt lätt eftersom han agerade på detta avvikande sociala sätt lång innan han ringde polisen om de här misstänkta männen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in