Citat:
Ursprungligen postat av
Combival
Jag trodde det framgick att jag försökte resonera hur polisen möjligtvis tänker. Man kan inte vara så ordagrann. I deras ögon är det förmodligen suspekt att hon kontrollerar att barnen inte är hemma strax innan skjutningen samt att hon ens dyker upp först på brottsplatsen (efter dom). Som Karin själv sa i intervjun, det bor en massa advokater i området, varför trodde hon att det var just HOL som blivit skjuten? Ger man sig iväg så snabbt, i pyjamas då är man antingen väldigt nyfiken eller väldigt orolig. (Jag tror inte på orolig med tanke på hennes eget beteende och agerande jämte offret.) Det är liksom inte konstigt att hon blir misstänkt och ordentligt utredd. Det inser till och med Karin.
Om KL nås av uppgiften att det skjutits på Norr Mälarstrand borde hon ringa skolan först va? Kolla om barnen är på plats. Att få den infon tar några minuter då ärendet är brådskande för den som svarar på skolan.
Skulle nu barnen vara där men polisen eller annan vän till familjen har hunnit höra av sig till skolan så är de antingen i full färd med att åka hem till vän eller släkting alternativt i sällskap med polis eller annan till sjukhuset.
Om KL nu förvissat sig om att barnen inte var på plats och inte kvar där efter skjutningen, så som det beskrivits i tidningsartikel, så kan man försöka förstå varför hon åker till adressen?
1. Hon åker dit för hon vet att hon kommer bli sökt av polisen. Hon vet att polisen inte vet var hon bor och kan ju vara att det telefonnummer hon har listat på nätet ej var i bruk. Hon verkar ju ha föredragit sina knapptelefoner med ”kort minne”.
2. Som bostadsrättsinnehavare så känner hon ett ansvar rent ”ägarmässigt” att hon borde åka dit. Även om skjutningen faktiskt skett utanför bostaden och inte inne. Alltså har hon ingen egentlig anledning att behöva åka dit och kolla så inte hela lgh är sönderskjuten. Förvisso kan ju informationen hon fått vara knapphändig.
3. Hon åker dit pga sin oro för HOL. Inte oro för barnen. Varför skulle hon det? Hon borde förstå att han var lastad av ambulans för längesedan. Då åker man inte till brottsplatsen. Då åker man väl till akuten för att få koll på läget om man är orolig.
4. KL har viktig information om HOL:s kriminella kontakter. KL hinner inte byta om för hon kastar sig iväg för att inte slösa en minut med detta viktiga. Hon tvekar om hon kanske ska åka till polishuset istället men väljer brottsplatsen.
Hon anmäler sig med leg. ”Nu är jag här med den viktiga informationen som jag har angående min ex-makes kriminella kontakter och klienter. Jag är en resurs förstår ni va? Nu löser vi det här tillsammans”.
Istället blir hon gripen. Vägrar uppge sin adress på ett dygn. Läkare får tillkallas när KL får beskedet att HOL lever. Vad kan det bero på? Att hon kände en sån lättnad och glädje att hon kollapsade med hjärtklappning? Utan att veta vad som faktiskt hänt där kan man ändå tänka sig att reaktionen är mer stressrelaterad. En kraftig stressreaktion med tanke på läkarbehovet.
Sen kör hon på med sina teorier i förhör och sen även i tidningsintervju. Det verkar viktigt för henne med dessa kriminella kontakter. Även i domstolshandlingar har vi kunnat läsa att hon hänvisar till HOL:s koppling till organiserad brottslighet. Det är anledningen till att hon inte kan ha en dussinadvokat i tvisten med HOL. Hon behöver någon med erfarenhet av organiserad brottslighet. HOL är en ”person som fortfarande får kalla sig advokat” menar KL i samma handling.
Sen kommer då häktningsförhandlingen. KL eller hennes ombud pratar vidare om HOL:s klienter i rättssalen? Jag såg denna info i GW:s artikel:
”– Under häktningsförhandlingen presenterar hon en historia som går ut på att han (Henrik Olsson Lilja, reds anm) har vissa klienter som kan vilja komma åt honom. Det räcker för att hon ska komma loss. Det går inte att hålla en person häktad på grund av en historia”
Källa:
https://www.expressen.se/nyheter/krim/leif-gws-teori-darfor-slapptes-toppjuristen/
Så varför pratar KL eller ombudet om alternativa spår/gärningsmän/klienter under häktningsförhandlingen?
Det är ju inget som går att bevisa så det borde ju inte ha någon verkan alls för häktningen annat än att försöka sätta griller i huvudet på rådman. Nu biter ju inte sånt här på rätten och det vet både KL och ombudet.
Jag har min teori varför KL i varje instans här tar upp att HOL skulle ha koppling till organiserad brottslighet. Det är nämligen det spåret hon kört hela tiden under sin konflikt med HOL. Spår av det har vi hittat i domstolshandlingar men finns säkert på fler ställen. Någonstans har det också nämnts i handlingar (förhör?) att KL menar att HOL använt sina ”kriminella kontakter” för att förfölja och övervaka KL. Hon har också menat att HOL:s vänner har förföljt henne.
Så när HOL kort efter skjutningen meddelar att det kan vara KL eller klient som ligger bakom så gasar KL stenhårt på detta. Redan på brottsplatsen antagligen men tidigast i polisförhör. Det är en KLIENT inom organiserad brottslighet som är ansvarig. Inte hon eftersom hon hänvisat till hans kriminella kontakter tidigare. KL jobbar hårt i förhören med att plantera detta alternativa spår, ett av dem som HOL själv initierat, för att få bort fokus från alla de indicier som pekar mot henne. Polisen förstår ganska snart att det inte finns någon kriminell som har någon konflikt och lutar sig mer mot hennes konflikt med HOL såklart och hon förblir den huvudmisstänkta anstiftaren till denna dag.
Edit: Jag menar att allt smygande som KL håller på med, knapptelefoner, postboxar, livvakter, påstådda misshandlar, påstådda dödshot, påstådda förföljelse, hemliga adresser, boende hemma hos polis, besöker vården med ”rött band” anonym patient och liknande beror på hennes inbillning att HOL och hans då kriminella kontakter.