2020-03-07, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Det går att lösa. Alla som jobbar i produktion har inte varit i Norra Italien eller Iran. Jag tvivlar starkt på att du sitter i ledning på ditt företag. Gör du det bör man rapportera in hela er inkompetenta ledning och kanske till och med sätta er i karantän så ni inte utgör fara för allmänheten...

Vadå ”alla” ?
Vad pratar du om?
Vi för en diskussion runt produktionspersonal och hur man tacklar problematiken runt den om någon varit i ett riskområde.
Har du lässvårigheter eller förstår du bara inte?

Vad du anser och tror om mig är irrelevant.
Håll dig till sakfrågan.
Citera
2020-03-07, 01:02
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Ingen mask finns som skyddar den som bär masken - däremot skyddas omgivningen om du använder mask och är smittad. Så folk som gör sig roliga och ifrågasätter varför kineserna använder mask kanske förstår varför nu. För att skydda omgivningen och inte sig själv. Tror själv att detta kan förklara att antalet nya fall minskat i Kina.

Vidare. Ett antal personer hävdar att masker skyddar såtillvida att man inte vidrör mun och näsa som om man varit utan mask. Så ur den aspekten kanske det kan va värt, men då duger ju den billigaste masken eller nåt annat valfritt som skyddar.

Mask med filter skyddar mot sjukdomen, det är därför den används av klinikerna som ansvarar för provtagningen. Munskydd är något helt annst däremot.
Citera
2020-03-07, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
undrar om någon kan bekräfta vilken typ av mask som man bör köpa för att skydda sig från viruset?

köper gärna en resporator mask, dock vet jag inte hur det funkar med filter, och ifall man ständigt behöver byta filter? och i så fall hur mycket skulle det kosta i längden?

Det är ingen idé med mask. Jag har köpt, men efter att ha läst på så tror jag inte det blir aktuellt. För det första måste man vara jättenoga med hur man sätter på den för att den ska ha effekt och än viktigare är det när man tar av sig den. Den blir fuktig invändigt av din andedräkt och sedan drar den åt sig droppvirus som sätter sig utvändigt masken. Dels kan det ligga där och du andas in det och sedan är det uppenbar risk att du får på dig virus när du tar av masken, som måste slängas..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Detta coronavirus dödar inte 2-4 %.

Men håller med om att man inte ska käka fladdermöss som riskerar sprida nya virus. Vi har tillräckligt med virus.

Jo, av alla som diagnostiserats med viruset har närmare 3,5% dött.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattskurk
Min förhoppning är att dödligheten hamnar på typ 0.1-1%. Tyvärr är den hypotesen baserad på möjlig "immunitet" bland nordbor via genetik/blodgrupp.
Fast med Tegnell+sjukvårdskollaps+lång behandlingstid för drabbade kan % dödsfall stiga kraftigt.

Å jo, testiklar/lungor/njurar kan få skador (receptor-mojj)= tar ett år innan man kan bedöma hur attans farligt detta viruset är.

Jo jag har hört det om andra organ med som också tar massor stryk.
Biopsi av lungor från avlidna patienter har ju påvisat fibros som sagt enligt skynews Australia. Fibros antar jag leder till lungcancer också såsom fibros I levern till slut leder till cancer.

Men jag tror inte det går att riktigt förutspå hur siffrorna kommer att bli, kommer nog vara lite smitthärdar överallt i världen till och från och skulle det bli illa så antar jag att det blir en långsam massdöd eftersom det alltid finns smittbärare...

Men jag är ingen expert.

Dock verkar det som att flera faktorer såsom hur snabbt och lätt det smittas, befolkningstäthet, vilken information allmänheten har, och hur mycket resurser det finns då för sjukvård m.m . Framför allt vilka åtgärder man tar i landet spelar säkerligen en stor roll i hur spridningen sker, och hur resurserna i sin tur hanteras som alltsammans kanske påverkar dödligheten väsentligt.

Tegnell orkar jag inte ens bry mig om längre , men det är ju sant som du säger att han kanske förvärrar situationen och skapar mycket onödigt lidande.
Senast redigerad av Horsemackan 2020-03-07 kl. 01:09. Anledning: Omformulering (igen)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stavpolisen
För tusende gången på fb . ENDA inte ÄNDA!
Jag tryckte på E men det blev Ä!

Tangentbordjävel!
Citera
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Underbart vilken "kunskap" du sprider. Total rappakalja.

Okej Tegnell är på min sida iaf (om det är ett bra tecken eller ej..) och det finns massa källor som visar att masker inte skyddar dig från att smittas. Däremot att det skyddar andra. Eller påstår du att detta inte stämmer och att masker skyddar bäraren? Sätt dig in i frågan innan du kommer med din dryga attityd vetja
Citera
2020-03-07, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
Vet inte exakt men de flesta topsas nog i näsan men halsen och saliv ska också fungera vad jag läst. Sen tar testet ca 1½ timme där temperaturen höjs och sänks om vartannat. Exakt vad det är som vi har i begränsad omfattning vet jag inte. Kan kolla på söndag som tidigast då jag har en polare som jobbar med tester...

Ja det vore tacksamt att få reda på. Tänker på Kina där jag ”hörde” om typ 1 miljon prov/dygn. Vet inte om jag riktigt tror på det men oavsett så är det bättre att testa 1 gång för mycket så det inte sprids i onödan... (låter som att jag pratar om std nu) ^^

Är det enkla provet kanske det går att skicka hem något 10-pack till alla i landet.
Citera
2020-03-07, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
Inte ens worst case scenario skulle komma fram till de där siffrorna. Dödligheten är inte i närheten av 3.4%. Det finns väldigt många som är smittade som inte testats och skrivits in i statistiken. Sen vad som sker i framtiden vet ju ingen men inget pekar just nu på att siffrorna kommer över 2% och antagligen hamnar det på 0.5%-1%. Alla kommer ej heller bli sjuka i viruset.

Du spekulerar, jag går på de siffror som finns.
Citera
Medlem
Mokshas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Jo, av alla som diagnostiserats med viruset har närmare 3,5% dött.

Sätter dit en bra källa: https://www.youtube.com/watch?v=7YI2tOoVVpk

Talar för övrigt om hur det muterats.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
1. Hur kan du lova mig att vår ökade medellivslängd gör att vi inte längre är sårbara för virus? Kan du vänligen länka till något material som styrker denna tes?

Orsaken till ökad livslängd är bättre levnadsförhållanden och ett bättre immunförsvar. Dessa sammantaget gör att människan idag är bättre rustad att stå emot virus än för 100 år sedan.

Citat:
2. Är det "bara min" gissning att det dog färre i Hongkonginfluensan (1968) än Spanska sjukan (1918) för att den senare var en mycket mer kraftfull sjukdom? Menar du det på riktigt?

Det är din gissning att detta virus är värre än Hongkong-viruset.
Citera
Medlem
Utan att trigga allt för många konspirationer nu. Kan någon förklara hur Sverige, som TROLIGEN fått sin största spridning via Italien om man ska se till vad smittspårningen säger, kan ha en så ofarlig version av viruset att i stort sett alla kan sitta i hemkarantän utan sjukvård.

Italien som har omkring 10% kritiska fall.
Sverige 0 stycken kritiska fall.

Vad är det som hindrar ett land som bekämpar virusspridning med "Mja jo jaa du kaaanske inte ska åka dit om du inte gärna vill..." avrådan och affischer från att få en vidare ökning likt den i Italien, Frankrike och Tyskland?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in