2020-03-08, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Jag undrar vad svenska myndigheter kommer att göra när sjukvården kollapsar här? Det var kanske inte fel att det var folk från resursstarka områden i Stockholm som blev smittade.

När till och med DN kritiserar Svenska myndigheter. Nu måste folk få upp ögonen för detta.

De tar ut sin insparade semester en efter en åker de iväg. Nej men de förstår nog inte hur pass mycket detta kommer skada samhället, ekonomin, infrastrukturen fören det står utanför dörren. Sen har de nog inte mandat att bara Jahopp nu bommar vi igen hela Stockholm i förebyggande syfte.
De kunde inte ens stoppa flygplan in i landet.. det måste till krigstillstånd innan de får mandat till att upprätta vägspärrar.
:/
Skitsamma egentligen för det är redan försent att stoppa viruset. Det är tyvärr i hela samhället redan nu gäller det bara att försöka bromsa det och överleva.

Krocken kommer frågan är bara hur hårt vi smäller in i bergväggen
Citera
Medlem
Askregns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Hur är det med syrebrist, tål de även de..om man vaccumförpackar?

Virus är ju ingen levande organism, snarare nåt mellanting mellan levande och död materia. Så jag förutsätter att de inte kräver syre. De har liksom inte celler. Celler är vad vi behöver syre för. De använder andras celler och kopierar sig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Får man bara välja mellan två idiotländer. Du hade svaret i första meningen.

Så vad gör vi annorlunda mot Tyskland exempelvis?
Citera
2020-03-08, 23:38
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det jag ser görs är det som jag går efter. Nya lagar, provtagningar, sprida och öka labbkapacitet, samordna smittskydden, smittspårningar, riskbedömningar, stänga ner flyg, avråda från resor, övervaka i sentinelsystem. Vad skiljer det från exempelvis Tyskland?

Framför allt hur det framförs. Inget anant land tonar ner detta, och detta är viktigt, eftersom det nu är upp till varje enskild individ att försöka stämma i bäcken.
Sen har de flesta, t ex Tyskland, långtgångna planer på att förbjuda stora evenemang, frankrike, Danmark, Norge m fl har redan gjort det. De flesta uppmanar också folk från smitthärdar, eller ens resor öht, till självkarantän. Eller beordrad karantän. De flesta har en betydligt högre risknivå än vår "Måttlig".
Hur kan du ha missat allt detta?

EDIT: Dessutom har Tyskland redan ställt in massvis med festivaler, mässor m m.
Senast redigerad av IAmAMisanthropic 2020-03-08 kl. 23:40.
Citera
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemVetEgentligen
Hej alla! Följer såklart utvecklingen av Coronaviruset och Covid-19. Har någon i tråden delat en beräkning på hur viruset statistiskt sett kan breda ut sig i Sverige? Räknat på antalet smittade, antalet sängplatser för intensivvård som krävs, estimerat antalet döda osv?

Ber om ursäkt ifall frågan redan ställts massor av gånger. Varit sängliggande i flunsan en dryg vecka och missat massor i tråden.

Ifall inget beräkning finns så kan jag dela med mig av min högst amatörmässiga beräkning/laboration med siffror.
Finns några som håller på med det. Här har du ett exempel: (FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
Medlem
nikithas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MorT2
En skola där några elever testats för viruset har ännu inte gått ut med att det visar sig att några av de är smittade...
Det enda vårdnadshavare och elever vet är just att prover är tagna...
Locket på...

Kan du hinta
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Normalt sätt så behöver inte alla småbarnsföräldrar vabba samtidigt. Problemet med det som föreslås här är att alla bara ska vara hemma samtidigt.

Du kan dra paralleller till sommarmånaderna när alla förskolor är stängda. Hur ser bemanningen ut på våra sjukhus då?
Du tror inte att varje års återkommande underbemanning på skolorna har något med just ledighet att göra?

Alla jobbar inte inom vården. Alla inom vården har inte småbarn. Alla med småbarn inom vården är inte singlar. Har svårt att se något jätteproblem med det hela. Vad är alternativet? Att vi har hundratusen - 1 miljon smittade personer som är borta allt mellan 6 veckor och 3 månader? Du tror inte det blir ett rätt stort produktionsbortfall det med? För att inte tala om det mänskliga lidandet. Kommer garanterat att rymma en hel del vårdpersonal i den kategorin också. Störningar kommer det att bli oavsett vilken strategi man än väljer. Att försöka begränsa sjukdomen tror jag ändå skulle köpa samhället värdefull tid.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Lite redo är att inte vara redo eller redo i onödan.

Jag kommer inte att göra någonting särskilt för att inte bli smittad, inget annat än det jag alltid gör för att slippa bli förkyld. Det lyckas oftast, men jag har ju inte gått genom livet utan att bli förkyld vid några tillfällen. Två gånger har förkylningen varit riktigt svår och angripit de nedre luftvägarna med lunginflammation som följd. Ena gången tog det tre månader att bli kvitt den och andra gången tog det drygt en månad. Vid ett annat tillfälle fick jag en riktigt svår halsåkomma som nästan innebar att jag skulle behöva trakeotomi.

Blir jag smittad och får covid19 så tar jag det som det är. Jag vet att jag överlever det.

Men du har inte vaccinerat dig mot pneumonia efter dessa otrevliga erfarenheter?

I länken som skickades tidigare i tråden rekommenderades det särskilt att vaccinera sig mot influensa detta år. För att inte belasta sjukvården för det..
Citera
2020-03-08, 23:39
Medlem
MorT2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Läser man finska nyheterna, is.fi, så är det bilder från skolan där läraren hade Corona. Samt namn på skolan och hur många personer läraren varit i kontakt med.

Snacka om skillnad i rapportering grannländer mellan.

Ja, det är så att man skäms över att ha svenskt pass...
Då eleverna och vårdnadshavare fortfarande inte fått information trots att åtgärder är insatta för de smittade är det extra anmärkningsvärt...
Citera
2020-03-08, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Och sådana som du tittade på utan att ingripa när kvinnorna brändes levande.

Det hade jag säkert gjort, med rädslan för att bli lynchad av dig och dina korkade pöblar.
Citera
2020-03-08, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Nej, man är inte proaktiva utan man väntar tills smittan bryter ut innan man agerar.
Övriga säger man att dom ska gå till skola/jobb tills dom får symptom.

Dvs man har valt att inte göra den mindre påverkan på samhället det skulle inneburit att isolera alla för att istället öka risken för en mycket större samhällspåverkan genom stor spridning.
Det är väl belagt att det smittar under inkubationstiden? Och att många får mycket milda symptom.
Men folk ska leva som vanligt och smitta tills de själva får symptom som de anser föranleder sjukskrivning.
Vad är planen? att en gång för alla fixa demografin och allt för många pensionärer? COVID 19 tar hand om Nuders köttberg?
Citera
2020-03-08, 23:41
Medlem
13579111317s avatar
Skulle du vara beredd att bli injicerad med aktiva coronavirus partiklar om det minskade risken att dö från 4% till 0.2% eller från 0.5 till 0.025% (genom ympning)?

Det spekuleras om detta i ett inlägg som jag hittade här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in