2020-03-07, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
På RIKTIGT?

Sådana som du blir jag trött på. Det är personer som dig som inte tar viruset på fullaste allvar som också slarvar med all väsentligt så att smittan sprids.

Det är ingen jävla förkylning. Jag hittade inte ens statistik för folk som dör av förkylning, verkar knappt vara möjligt om man inte redan är galet sjuk. Influensa, som är bra mycket farligare än en vanlig förkylning, har en dödlighet på 0.01%.

Detta virus har en hittills bekräftad dödlighet på cirka 3,4%. Det är TREHUNDRA gånger dödligare än en influensa.

Börjar du nu förstå att detta är farligt. Om hela planeten drabbas dör över 250 miljoner människor. Drabbas hela Sverige dör 350 tusen svenskar.

Jag anser helt klart att detta är klart den värsta globala katastrofen som skett under de 30 år jag levt.

Bara sjukt att folk inte tar det på allvar.
Inte ens worst case scenario skulle komma fram till de där siffrorna. Dödligheten är inte i närheten av 3.4%. Det finns väldigt många som är smittade som inte testats och skrivits in i statistiken. Sen vad som sker i framtiden vet ju ingen men inget pekar just nu på att siffrorna kommer över 2% och antagligen hamnar det på 0.5%-1%. Alla kommer ej heller bli sjuka i viruset.
Citera
2020-03-07, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Jag säger så för att vi skulle bli av med den personen till konkkurenter då. Om jag tvingade någon vara hemma 4 veckor. Är rätt stor konkkurens om arbetskraften inom mitt område. Utan att outa mig. Men som du ser, varje arbetsplats får göra sin egen riskbedömning. Då det skiljer så mycket beroende på var och med vad man jobbar. Väldigt mycket olika faktorer som spelar in.

Men du kan inte tvinga någon att vara hemma utan lön.
Det är ju det som hela diskussionen handlar och varför man gör riskbedömningar. Betala ut lön till någon som är hemma VS. riskera smitta och gigantiskt produktionsbortfall.
Jag har ju svårt att tro att en anställd med lön hemma går till en konkurrent.
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
HerrGickhan, jag måste meddela att det finns liksom ingen koppling mellan medellivslängd och "bättre rustad" mot virus.

Sen att det dog färre i Hongkong-influensan än Spanska sjukan beror bara på att den senare var ett tuffare virus. Ungefär som det vi har nu.

Europas befolkning, och inte minst Sveriges, var 1917-1918 utmärglad. Det var utbredd svält vid den här tiden och de "friska unga vuxna" som dog i Spanska sjukans andra våg mådde inte alls lika bra kroppsligt som de flesta gör i Sverige idag.
Citera
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Varför säger då amerikanska CDC och massa andra att det smittar asymtomatiskt....

Dom kanske inte har uppdaterat sina uppgifter sedan några veckor tillbaka. Denna diskussion uppkommer ju hela tiden i tråden och jag undrar vart alla som hävdar att man smittar under inkubationstiden har fått det ifrån??
Citera
2020-03-07, 01:00
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Ingen mask finns som skyddar den som bär masken - däremot skyddas omgivningen om du använder mask och är smittad. Så folk som gör sig roliga och ifrågasätter varför kineserna använder mask kanske förstår varför nu. För att skydda omgivningen och inte sig själv. Tror själv att detta kan förklara att antalet nya fall minskat i Kina.

Vidare. Ett antal personer hävdar att masker skyddar såtillvida att man inte vidrör mun och näsa som om man varit utan mask. Så ur den aspekten kanske det kan va värt, men då duger ju den billigaste masken eller nåt annat valfritt som skyddar.

Underbart vilken "kunskap" du sprider. Total rappakalja.
Citera
Medlem
Got2GoL8s avatar
Jag/vi tänker oss att bara vara jätte-förkyld max en vecka eller så. För er övriga "orosmoln" så får vi väl hoppas på samma! Klart att det slår mot de svagaste i hälsa och riktigt gamla, men så är det ju alltid med sjukdomar, orättvist! Det slår illa mot de som behöver hjälpen mest och vi som kan lämnar plats till de som behöver det mest.... tummis på den!
Citera
Medlem
"– Vi frågar hur de mår. Men om de inte har symptom och det har varit en närkontakt, får de förhållningsregler. De ska iaktta så kallad skyddsplikt, isolera sig och inte ha sociala kontakter på fjorton dagar. De får också ett nummer att ringa om de skulle få symptom."

https://www.sydsvenskan.se/2020-03-06/sa-sparas-viruset-detektivarbete-mot-klockan

Så lite proaktivt gör vi när friska tvingas isolera sig.
Citera
2020-03-07, 01:01
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
På RIKTIGT?

Sådana som du blir jag trött på. Det är personer som dig som inte tar viruset på fullaste allvar som också slarvar med all väsentligt så att smittan sprids.

Det är ingen jävla förkylning. Jag hittade inte ens statistik för folk som dör av förkylning, verkar knappt vara möjligt om man inte redan är galet sjuk. Influensa, som är bra mycket farligare än en vanlig förkylning, har en dödlighet på 0.01%.

Detta virus har en hittills bekräftad dödlighet på cirka 3,4%. Det är TREHUNDRA gånger dödligare än en influensa.

Börjar du nu förstå att detta är farligt. Om hela planeten drabbas dör över 250 miljoner människor. Drabbas hela Sverige dör 350 tusen svenskar.

Jag anser helt klart att detta är klart den värsta globala katastrofen som skett under de 30 år jag levt.

Bara sjukt att folk inte tar det på allvar.

Beror helt på vilken sorts influensa det är, vissa influensasjukdomar har en mycket högre dödlighet än 3.4%. Bättre att skriva säsongsinfluensa. För övrigt är det i princip omöjligt att hela planeten drabbas så dina dödssiffror är orimliga.
Senast redigerad av TemaSweg 2020-03-07 kl. 01:04.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PurpleGermany
Okej...………

Vi har ungefär 140 rapporterade smittade i Sverige och de ända som får testas är de som befunnit sig eller haft kontakt med någon som befunnit sig i riskområden...

Hur i helvete kan Folkhälsomyndigheten inte anta att någon av de smittade råkat smitta någon på tunnelbanan på sin väg hem från flygplatsen när de vart i tex. Italien? eller att åtminstone EN person är smittad som inte befunnit sig eller vart i kontakt med någon som befunnit sig i något riskområde??!!

ALLA MED SYMPTOM BORDE FÅ TESTAS! HELT SINNESSJUKT!

Sen hoppas jag för fan att Tegnell säger som det är... att baletten klingar av!
För tusende gången på fb . ENDA inte ÄNDA!
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
De flesta blir ju lindrigt sjuka. Det viktiga är att hålla det borta så det inte börjar sprida sig på sjukhus etc. Samt är det äldre och de med andra sjukdomar som är mest utsatta. Så det smidigaste är ju att så längre folk kan andas "bra" så finns det ingen anledning att ta upp platser på sjukhus. De flesta blir ju friska av sig själv och många vet inte ens om att de ens varit sjuka i Corona.

Så enbart ett fåtal behöver sjukhusets resurser av dessa 150? 5, 10, 20? Skulle vara intressant att veta. Då förstår jag inte allt tjat och oro om resursbrist vad gäller vårdplatser och sjukhusmateriel. Man vet inte vad man ska tro snart.
Citera
2020-03-07, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag har aldrig påstått att vi inte längre råkar ut för viruspandemier, så din frågeställning ät korkad.

Sverige är mycket bättre rustat för att kunna hantera pandemier 2020 än vad vi var 1918.

Vi har tillgång till näringsriktig kost.

Vi kan isolera och analysera virus.

Vi har bra sanitära förhållanden.

Vi har rent vatten.

Vi sover inte familjevis i en och samma säng.

Vi har mediciner.

Vi har tillgång till snabb kommunikation.

Vi har ECMO och syrgas att sätta in.

Vi har renare sjukhus.

Vi har inte många andra allvarliga sjukdomar som gracerar.

Vi(alla) har tillgång till information via internet och bibliotek, kunskap är allas egendom.

Vi har 100 års utveckling av medicin och behandlingsmetoder.

Vi har Tegnell.

Vi har samordning och informstionsdelning mellan i stort jordens alla länder.

Det går att fortsätta, men förstår du inte skillnaden på då och nu är du mer än lovligt körd i blocket.

Du listar 20 bra saker och sedan Tegnell, den värsta människan vi har i Sverige och den ända jag faktiskt önskar dör i Corona... var allt en avancerad troll post bara?

Om du faktiskt är seriös, så listar du mycket som totalt irrelevant.

- Vi har näringsrik kost, ja, men det spelar ingen roll. Blir du allvarligt sjuk är det som spelar roll hur bra du mådde innan du blev sjuk. Äter du dåligt eller om du har dåligt immunförsvar spelar det ingen roll i dagsläget om vi har tillgång till näringsrik kost. Det är försent om du smittas imorgon.

- Sanitära förhållanden och rent vatten hjälper bara INNAN man blir smittad.

- Det finns inga mediciner som hjälper mot coronan om du blir smittad.

- Vi kan ha 1000 års erfarenhet av behandling m.m., detta är ett nytt virus och vi har INGET att sätta in mot det utöver respiratorer, som inte ens de alltid hjälper.

- Vi sover inte i samma säng, men det är inte där det smittas. Det smittas på jobbet, i tunnelbanan, på ICA.

- Ingen information i världen kan stoppa ett virus utan vaccin eller mediciner som hjälper. Får man viruset är det ens egen kropp som avgör om man dör eller inte.
Citera
2020-03-07, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
Vi är inte många . Och ja, det kanske är något man får ångra men ju mer jag trackbackar och analyserar vad han faktiskt har sagt (även om han uttrycker sig luddigt ibland) så ökar mitt förtroende.

Ta det här från den 27 jan då han till SVT sa att de inte skulle ändra riktlinjerna gällande Corona och inkubationstiden för det var "bara rykten" och gick emot Kina.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/folkhalsomyndigheten-andrar-inte-rekommendationer

Det blev mycket diskussion efter det där och sedan kom det en tysk studie som visade på att det kunde smitta under inkubationstiden och han vek sig lik förbannat inte. Något som bl.a. påtalades i CNN där FHM omnämns:
https://edition.cnn.com/2020/02/05/health/wuhan-coronavirus-flawed-report/index.html

"Data has circulated that the new coronavirus would be infected throughout the incubation period," The Public Health Agency of Sweden posted on its website. "This information has not been presented in a way that provides scientifically substantiated facts. Rather, it has emerged that the data is unfortunately based on misconceptions. We believe that it is impossible for the new corona virus to infect throughout the incubation period ... This applies, among other things, to an article in the New England Journal of Medicine that has subsequently proven to contain major flaws and errors."

Folk här var tokiga för de tyckte inte han lyssnade på forskning, men det gjorde han. Svensk forskning från Karolinska som visat att ett Coronvirus egenskaper gör det omöjligt att smitta under inkubationstiden. Har han fått upprättelse för det? Nej. Nu rasar alla över den här "peaken" och har han rätt där så kommer han inte få upprättelse för det heller.
Har han rätt så tycker jag att Flashback borde sammanslås och hylla honom med någon resa till Fiji eller nått så mycket som de har svartmålat honom!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in