2020-03-07, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av y-fronten
Någon som vet hur många av de smittade i Sverige som vårdas på sjukhus, respektive sitter i hemkarantän? Är det hemkarantän p.g.a. platsbrist eller frivilligt val?
Frivillig hemkarantän.
Citera
2020-03-07, 00:41
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Vissetligen sant av Tegnell, men han borde inte ha uttalat sig så tvärsäkert så tidigt innan man hunnit konstatera fakta. Nu visade det sig att han hade rätt men det hade kunnat vara fel som så många av hans andra uttalanden! Han ör en högriskperson för Sverige just nu, mäktigare än statsministern och kungen!

Kan säkert smitta men inte alls lika mycket som när symptom träder fram. Under inkubationstiden har viruset inte hunnit replikera sig nog för att kunna orsaka symtom - du går heller inte runt och hostar vilket tordes vara den vanligaste smittvägen. Alltså: mindre SARS-CoV-2 i kroppen samt mindre sannolikhet för droppsmitta innan symtom.
Citera
2020-03-07, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Hur fungerar testen ?
Är det tops i näsan och sedan iväg med provet till?
Tops lär ju vara enkelt att skaffa...
Är det själva proceduren/ämnena vid provet som kostar måntro.
Vet inte exakt men de flesta topsas nog i näsan men halsen och saliv ska också fungera vad jag läst. Sen tar testet ca 1½ timme där temperaturen höjs och sänks om vartannat. Exakt vad det är som vi har i begränsad omfattning vet jag inte. Kan kolla på söndag som tidigast då jag har en polare som jobbar med tester...
Citera
2020-03-07, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
1. Du satte en frisk person i karantän? Låter rättsvidrigt. Hoppas han är med i facket och tar upp det med dom. Vi får inte sätta folk i karantän till höger och vänster hur vi vill.

2. 3.4% av alla konstaterade fall. Lägg på en miljon som trott dom varit förkylda och livet sedan fortsatte som vanligt. Dödligheten hamnar på samma nivå som influensa. Du ska komma ihåg att 300 000 personer dör varje år av vanlig jävla influensa.

Jag har så otroligt många otrevliga meningar att skriva till dig.

Läs på istället.
Detta är 30-40 gånger med dödligt. Ta seriöst en kvart och läs på ordentligt.
Bevara mig sen.

Besvara förövrigt gärna det jag skriver istället. Om dina anhöra som är äldre eller multisjuka får skiten har de stor risk att dö. Känns det bra?
Bjuder dig på allvar till wuhan då. Ta med dom du känner som är äldre eller multisjuka.
Jag bjuder seriöst på allt. PM vid intresse,
Citera
2020-03-07, 00:43
Medlem
Tegnell verkar verkligen ha fått hybris, tror att han kan stoppa en pandemi på enbart smittspårning.
Citera
2020-03-07, 00:44
Avslutad
Om jag blir sjuk kommer jag aldrig ta corona-test för jag såg på tv de kör in en lång plaströr 20 cm in i näsan och in i halsen det klarar jag aldrig så jag kommer fortsätta åka tunnelbana istället.
Citera
Medlem
28dagar-senares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PurpleGermany
Jag tror att jag också håller på att bli ett Tegnell fan....

Självklart ska WHO ljuga, det är det dom har gjort under hela sin tid. Att Tegnell, den högst uppsatta i FHM går emot WHO ger mig en känsla av trygghet i händerna på FHM

Tror genuint på att han är ärlig och vet vad han snackar om, jag kan tveka lite men det lutar mest åt det hållet i alla fall.

Jag är genuint orolig för att det finns folk som slänger en tärning på hur det ska gå, smittar eller inte och smitta innan symptom är inte något som FHM tror på och det ska man lita på bara för en expert säger det, hur lättlurad är man då om det inte stämmer, eller dum?

Tärningen är kastad och resultatet ser vi snart.
Citera
Medlem
undrar om någon kan bekräfta vilken typ av mask som man bör köpa för att skydda sig från viruset?

köper gärna en resporator mask, dock vet jag inte hur det funkar med filter, och ifall man ständigt behöver byta filter? och i så fall hur mycket skulle det kosta i längden?
Citera
2020-03-07, 00:45
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är en väsentlig skillnad nu jämfört med för 100 år sedan och det är att medellivslängden ökat nästan 25 år, vilket indikerar att människan är bättre rustad idag.

Att det »bara« dog en miljon i Hongkonginfluensan jämfört med 50 ggr mer i Spanska sjukan säger också en del om människans bättre förmåga att hantera virus.

HerrGickhan, jag måste meddela att det finns liksom ingen koppling mellan medellivslängd och "bättre rustad" mot virus.

Sen att det dog färre i Hongkong-influensan än Spanska sjukan beror bara på att den senare var ett tuffare virus. Ungefär som det vi har nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
Det vanligaste är en inkubationstid på ~5 dagar enligt Kina. 27 dagars inkubationstid är säkerligen sällsynt (enstaka fall).

Fortfarande enligt mig ett farligt uttryck i ett land där majoriteten är trygghetsnarkomaner som tror att faran är över för att pappa myndighet säger att så är fallet.

Jag vill vara tydlig med att jag inte begränsar mig i mitt liv pga CoV-19 eller hamstrar konserver utan tillför en viss försiktighet vad gäller handhygien framförallt i min vardag. Ska detta sprida sig kommer vi alla förr eller senare ställas inför en potentiell infektion. Dock anser jag att våra myndigheter och främst då med Tegnell i spetsen bidrar till en större spridning genom att gång på gång tona ned allvaret som situationen innebär.

Faktum kvarstår att du KAN sprida viruset via dörrhandtag där det kan överleva LÄNGRE än sagd inkubationstid.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Jag sitter i ledningen lille vän, och nej, vi sätter ingen i fara och har inte satt någon i fara därför att vi inte stött på problematiken än.
Som du säkert har läst. Eller uppenbarligen inte.

Vad arbetar hen med?
Hur agerar din ”ansvarstagande” arbetsplats?
Jag är inte din lilla vän. På mitt företag har vi bestämt att alla som har besökt områden rekommenderas vara i hemkarantän i två veckor efter ankomsten. Uppmanat och tillåtit personalen därefter jobba hemifrån (vad jag vet så har många andra företag agerat likadant). I syfte att tillsammans med hela samhället strypa detta nu. Men vad hjälper det när det finns företag som ni, ni saboterar det de andra gör. Din VD hämtade inte ut tillräckligt med vinstandelar i år?

Bra att vi inte jobbar tillsammans, jag hade uppmanat dig att söka ett annat jobb...
Senast redigerad av starshipp 2020-03-07 kl. 00:54.
Citera
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Vad för underlag finns som påvisar att hans uttalande var korrekt? Jag har letat men ej hittat.

Pratas om att det förekommit ett extremt fåtal fall som är närmast försumbart och det kan dessutom ha funnits mycket milda symptom hos dessa som missats. Istället för det långa svaret så räcker det att svara nej en person smittar inte under inkubationstiden. Första fallet i Sverige kvinnan från jkpg åkte ju buss från Landvetter under sin inkubationstid utan att smitta någon. Finns tusentals andra exempel globalt och endast ens en handfull exempel på spridning från personer som inte har utvecklat symptom ännu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in