2020-03-06, 16:40
  #88021
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Om du vill beskriva en strategi som bröt 12 år av rödgrönt maktmonopol och säkrade 8 sammanhängande år av borgerligt maktinnehav som ett misslyckande, sure.

Ja fel strategi mot globalism och för nationalism. Vill man ha vänsterliberal smörja är det rätt taktik att istället för att ändra folks åsikter och ta strid mot etablissemanget, så anpassar man sig efter dem för att röstmaximera och accelerera förfallet av landet. SD är inte en "strategi", det är en övertygelse. Vilket Reinfeldt kanske hade men svårt att veta vilken, förutom rent Sverigehat.

Resten av ditt svar så tycker vi bara olika helt enkelt. Som tur är har jag inte träffat någon partimedlem som tycker som dig.
2020-03-06, 16:44
  #88022
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Åkesson tydligen gripen i Turkiet.
Saknade tillstånd för flygbladsutdelning.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/jimmie-akesson-deporterad-fran-turkiet-greps-nar-han-delade-ut-flygblad

Kristersson vågade inte ha jaktkläder och Åkesson grips och deporteras av diktator. Så olika det kan vara i det konservativa blocket. Det borde ju på ett par %-enheter moderatväljare att kryssa SD i nästa OU.
2020-03-06, 16:51
  #88023
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Åkesson tydligen gripen i Turkiet.
Saknade tillstånd för flygbladsutdelning.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/jimmie-akesson-deporterad-fran-turkiet-greps-nar-han-delade-ut-flygblad

Det verkar som det först överdrevs lite, han blev utfrågad när han redan skulle flyga därifrån.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7423126
2020-03-06, 16:51
  #88024
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja fel strategi mot globalism och för nationalism. Vill man ha vänsterliberal smörja är det rätt taktik att istället för att ändra folks åsikter och ta strid mot etablissemanget, så anpassar man sig efter dem för att röstmaximera och accelerera förfallet av landet. SD är inte en "strategi", det är en övertygelse. Vilket Reinfeldt kanske hade men svårt att veta vilken, förutom rent Sverigehat.

Resten av ditt svar så tycker vi bara olika helt enkelt. Som tur är har jag inte träffat någon partimedlem som tycker som dig.
Ja, du brukar säga det. Med tanke på att 79% av SD-väljarna har M, KD, L eller C som sitt näst bästa parti är det ju fantastiskt på gränsen till trolleri att du har lyckats undvika SAMTLIGA av dessa och endast träffat borgarhatande radikaler som tycker exakt som du. Låter väldigt troligt.
2020-03-06, 16:58
  #88025
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Ja, du brukar säga det. Med tanke på att 79% av SD-väljarna har M, KD, L eller C som sitt näst bästa parti är det ju fantastiskt på gränsen till trolleri att du har lyckats undvika SAMTLIGA av dessa och endast träffat borgarhatande radikaler som tycker exakt som du. Låter väldigt troligt.

De tycker inte precis som mig men de tycker inte som du i alla fall. Andra parti kanske betyder något i L eller KD med väldigt flyktiga väljare men i SD betyder det mer SD på plats 1-7 sedan M på plats 8.
2020-03-06, 17:12
  #88026
Medlem
I tider av kris borde faktiskt sossarna stiga, vilket som Ni ser inte blir fallet här. Dock tror jag att här förekommer fel och korrigeringar. Man satte S för högt i förra mätningen och troligen är sossarnas förlust nu 1,1% istället för 2,1% om man känner efter riktigt noga. Det verkar också som V har tagit även från MP, men det blir tillfälligt tror jag.
Beträffande SD blir det alltid folk som tvekar mellan KD och SD+M, här verkar några valt ett "anständigt" parti.
Röstmaximeringen har nått sin kulmen och eftersom både M och KD just nu trevar sig fram och vill hålla dörren öppen för både L och C, som jag känner det, blir SD tvungna att återgå till "give ´em Hell-rötterna" men detta är bara en som jag bedömer tillfällig positionering i ett osäkert politiskt landskap. Jag hoppas att SD kan få lite sympatier för Jimmies arbete vid gränsen och att stått öga mot öga med Turkisk Gestapo-polis. Även om nyheterna är lite överdrivna. Just nu inga förutsättningar för ett konservativt block. S behöver falla ännu lite till för att marken skall bli bördig. Oj detta är komplicerat. Sossarna kris kan bli landets räddning.
2020-03-06, 17:19
  #88027
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Antagligen är många SD-väljare mer kompromissvänliga än oss medlemmar, jag hoppas ni inser att ett M som bara lajvar invandringskritiska för att vinna val och få regeringsmakten är lika farliga som JÖK-pakten. Allt beror på vilken del av SDs politik de kan få igenom. KD är ännu mindre pålitliga med sina frikyrkliga världsräddare. Vi i SD måste vara principfastare än M och KD och tvinga på dem vår politik.
Saken är ju att det är ett stort internt tryck på Moderaterna att leverera en annan invandringspolitik. Till skillnad från sossarnas väljare är som sagt en stor majoritet av Moderaternas väljare för minskad invandring. Det innebär att om Moderaterna inte levererar minskad invandring så kommer de tappa många av deras väljare till SD, och döda chansen för de att ta väljare från SD. Så om Moderaterna vill begå självmord genom att föra Reinfeldts politik igen och därmed bryta med deras egna väljare så får de göra det, men inget rationellt politiskt parti skulle ta ett sådant beslut. Det är därför jag tror på Moderaternas kursändring mer än vad du gör, eftersom alla partier är intresserade av makt och väljarnas stöd framför allt annat. Moderaterna bytte invandringspolitik helt enkelt eftersom de flesta Moderata väljare vill ha minskad invandring, och för att Moderaterna skulle tappat enormt många fler väljare till SD om de inte bytte fot. Detta kommer inte ändras i framtiden. Moderaternas förvandling är ett bra exempel på att SD redan har påverkat dessa partier. Jämför du Moderaterna idag med den politik de förde under Reinfeldt så är redan förändringen total.

Även KDs väljare är till stor majoritet för minskad invandring, det gäller att titta på partiernas egna väljares åsikter för att inse att M och KD väljarna överlag ligger klart närmast SD väljarnas åsikter när det kommer till invandring än alla övriga partiers väljare. Anledningen att partier som C och V är helt för massinvandring är för att i stort sett alla deras väljare är det, så väljarna ett parti har påverkar de politiska val partierna sedan genomför. Det interna trycket från väljarna som partier som KD och M har innebär att de måste strama åt invandringen. SDs hot är som sagt att SD alltid kan ta ännu fler väljare från de partierna om de inte följer retoriken med faktiska beslut. Och om det är något M och KD inte vill så är det att fortsätta dränera väljare till SD i framtiden.
2020-03-06, 17:23
  #88028
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
I tider av kris borde faktiskt sossarna stiga, vilket som Ni ser inte blir fallet här. Dock tror jag att här förekommer fel och korrigeringar. Man satte S för högt i förra mätningen och troligen är sossarnas förlust nu 1,1% istället för 2,1% om man känner efter riktigt noga. Det verkar också som V har tagit även från MP, men det blir tillfälligt tror jag.
Beträffande SD blir det alltid folk som tvekar mellan KD och SD+M, här verkar några valt ett "anständigt" parti.
Röstmaximeringen har nått sin kulmen och eftersom både M och KD just nu trevar sig fram och vill hålla dörren öppen för både L och C, som jag känner det, blir SD tvungna att återgå till "give ´em Hell-rötterna" men detta är bara en som jag bedömer tillfällig positionering i ett osäkert politiskt landskap. Jag hoppas att SD kan få lite sympatier för Jimmies arbete vid gränsen och att stått öga mot öga med Turkisk Gestapo-polis. Även om nyheterna är lite överdrivna. Just nu inga förutsättningar för ett konservativt block. S behöver falla ännu lite till för att marken skall bli bördig. Oj detta är komplicerat. Sossarna kris kan bli landets räddning.
Just nu pekar det på att det bästa SD kan räkna med kommande år är att tillsammans med M-KD få en majoritet i riksdagen, och efter det bli ett stödparti som tvingar en M-KD regering att genomföra många SD vänliga reformer som minskad invandring, fler utvisningar mm. Jag vet att det inte är vad de flesta SDare vill, men det är ändå en mycket bättre situation än dagens.

Alliansen är inget alternativ för M-KD, eftersom alliansen inte kommer kunna få 50 % stöd av väljarna, och C och L kommer fortsätta vägra ta makten genom stöd från SD. Det innebär att M-KD kommer tvingas välja SDs stöd om de någonsin vill sitta vid köttgrytorna igen i framtiden.
2020-03-06, 17:27
  #88029
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nergus
Saken är ju att det är ett stort internt tryck på Moderaterna att leverera en annan invandringspolitik. Till skillnad från sossarnas väljare är som sagt en stor majoritet av Moderaternas väljare för minskad invandring. Det innebär att om Moderaterna inte levererar minskad invandring så kommer de tappa många av deras väljare till SD, och döda chansen för de att ta väljare från SD. Så om Moderaterna vill begå självmord genom att föra Reinfeldts politik igen och därmed bryta med deras egna väljare så får de göra det, men inget rationellt politiskt parti skulle ta ett sådant beslut. Det är därför jag tror på Moderaternas kursändring mer än vad du gör, eftersom alla partier är intresserade av makt och väljarnas stöd framför allt annat. Moderaterna bytte invandringspolitik helt enkelt eftersom de flesta Moderata väljare vill ha minskad invandring, och för att Moderaterna skulle tappat enormt många fler väljare till SD om de inte bytte fot. Detta kommer inte ändras i framtiden. Moderaternas förvandling är ett bra exempel på att SD redan har påverkat dessa partier. Jämför du Moderaterna idag med den politik de förde under Reinfeldt så är redan förändringen total.

Även KDs väljare är till stor majoritet för minskad invandring, det gäller att titta på partiernas egna väljares åsikter för att inse att M och KD väljarna överlag ligger klart närmast SD väljarnas åsikter när det kommer till invandring än alla övriga partiers väljare. Anledningen att partier som C och V är helt för massinvandring är för att i stort sett alla deras väljare är det, så väljarna ett parti har påverkar de politiska val partierna sedan genomför. Det interna trycket från väljarna som partier som KD och M har innebär att de måste strama åt invandringen. SDs hot är som sagt att SD alltid kan ta ännu fler väljare från de partierna om de inte följer retoriken med faktiska beslut. Och om det är något M och KD inte vill så är det att fortsätta dränera väljare till SD i framtiden.

Precis, mycket av SDs utspel riktar sig mer till Ms och KDs väljare än till partierna. De vill att väljarna tvingar sina partier åt rätt håll för partiledningarna är mer liberala. De har varit inblandade i Alliansregeringen och för bara ett drygt år sedan jobbade de fortfarande på att bilda en alliansregering. M och KD måste hela tiden känna pressen på sig från sin väljarkår. Och det ser SD till att de gör.
2020-03-06, 17:31
  #88030
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Precis, mycket av SDs utspel riktar sig mer till Ms och KDs väljare än till partierna. De vill att väljarna tvingar sina partier åt rätt håll för partiledningarna är mer liberala. De har varit inblandade i Alliansregeringen och för bara ett drygt år sedan jobbade de fortfarande på att bilda en alliansregering. M och KD måste hela tiden känna pressen på sig från sin väljarkår. Och det ser SD till att de gör.
På sikt tror jag Moderaterna och KD måste ersätta många ur deras partiledning, istället borde Moderaterna ge större plats till sådana som Hanif Bali, Jan Erickson, och från Skånemoderaterna. Många Skånemoderater är så lika SD att de lika gärna kunde vara SD politiker.
2020-03-06, 17:31
  #88031
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
I tider av kris borde faktiskt sossarna stiga, vilket som Ni ser inte blir fallet här. Dock tror jag att här förekommer fel och korrigeringar. Man satte S för högt i förra mätningen och troligen är sossarnas förlust nu 1,1% istället för 2,1% om man känner efter riktigt noga. Det verkar också som V har tagit även från MP, men det blir tillfälligt tror jag.
Beträffande SD blir det alltid folk som tvekar mellan KD och SD+M, här verkar några valt ett "anständigt" parti.
Röstmaximeringen har nått sin kulmen och eftersom både M och KD just nu trevar sig fram och vill hålla dörren öppen för både L och C, som jag känner det, blir SD tvungna att återgå till "give ´em Hell-rötterna" men detta är bara en som jag bedömer tillfällig positionering i ett osäkert politiskt landskap. Jag hoppas att SD kan få lite sympatier för Jimmies arbete vid gränsen och att stått öga mot öga med Turkisk Gestapo-polis. Även om nyheterna är lite överdrivna. Just nu inga förutsättningar för ett konservativt block. S behöver falla ännu lite till för att marken skall bli bördig. Oj detta är komplicerat. Sossarna kris kan bli landets räddning.

Jag tror MP klarar riksdagsspärren oavsett vad OU säger för det finns många från S och V som kan stödrösta på dem (Som du säger vissa har gått från MP till V). Det är värre för L. Vilka vill stödrösta på dem?
2020-03-06, 17:38
  #88032
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nergus
På sikt tror jag Moderaterna och KD måste ersätta många ur deras partiledning, istället borde Moderaterna ge större plats till sådana som Hanif Bali, Jan Erickson, och från Skånemoderaterna. Många Skånemoderater är så lika SD att de lika gärna kunde vara SD politiker.

Ja det är ju det SD hoppas på, en ny generation. KD har ju ett ganska konservativt ungdomsförbund. Moderaternas ungdomsförbund är ju tyvärr fortsatt ganska nyliberala. Ms ledning i Stockholm är helt Reinfeldtska, SD hoppas på en kupp inom M där då de vet att många M-medlemmar vill samarbeta med SD istället för MP/C. Så det kan ske förändringar redan under denna mandatperiod på kommunnivå.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in