2020-03-06, 13:52
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Aftonbladet/Demoskops senaste mätning
V 10,4 (+1,1)
S 22,6 (-2,1)
MP 3,1 (-0,7)
C 9,4 (+0,5)
L 4,1 (+0,9)
SD 22,1 (-1,4)
M 19,5 (+0,6)
KD 7,5 (+1,2)
Övriga 1,3 (+-0)
S+MP+C+L: 39,2 (-1,4)
M+KD+SD: 49,1 (-0,4)
https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/XgAjqE/succe-for-sjostedt-hogsta-stodet-pa-15-ar

Mätningen försvinner ganska fort ur flödet på AB. Utan länken kunde jag knappt hitta den nu. Lite bortkastat med pengar på en mätning som så fort förlorar nyhetsvärde tycker jag. De borde ha den högre i sitt flöde.

Lena Melin skriver om att Blågula blocket skulle bli störst och Åkesson kanske statsminister om det var val idag.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/Vb3z9r/akesson-skulle-bli-statsminister--om-det-vore-val-i-dag
2020-03-06, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag vet! Om SD kopierar S partiprogram så kan de bli jättestora och alla kan samarbeta med dem! Vilken bra idé; Reinfeldtsk röstmaximering från 2006!
Om du vill beskriva en strategi som bröt 12 år av rödgrönt maktmonopol och säkrade 8 sammanhängande år av borgerligt maktinnehav som ett misslyckande, sure.
Citat:
Om SD måste anpassa sig till M och KD för att hjälpa dem att få röster så behövs inte SD.
Helt fel.
Citat:
Det är ingen mening med en ny M-regering i Reinfeldts anda.
Nej, och vem fan har efterfrågat det?
Citat:
En ny regering måste vara mycket mer radikal än dagens M annars kan lika gärna gökboet fortsätta att rekrytera röster till SD och radikalisera folket med sin inkompetens.
Nej, det måste den inte. Om du får välja mellan halverad invandring och oförändrat skyhög invandring, och väljer det sistnämnda av ren tjurighet över att du inte fick nollinvandring, så är du 1) ett barn, och 2) en idiot. Naturligtvis är ALL förändring till det bättre önskvärd och du skulle ta halverad invandring direkt om erbjudandet fanns, så sluta larva dig med allt-eller-inget.
Citat:
Om SD måste acceptera vänsterliberal politik så gör de ingen skillnad. Då blir det diskussioner om skattesatser, karensdagar och om vi skall ha 80 000 eller 100 000 migranter. Då har de vänsterliberala vunnit; det är det de vill, att få in SD i etablissemangsfållan.
Nu handlade ju min analys dock om att M och KD redan vuxit på SD:s bekostnad de två senaste månaderna enligt Demoskop. Det har sammanfallit med att SD har spottat ur sig ett pärlband av saker som fått revolutionsfalangen att applådera förtjust. Bylund och Aronsson har gått full Trump mot SVT/SR, Marttinen och andra SD:are har spritt misshandelsvideon med tjejen och krävt fängelse och utvisning för tjejerna som utförde misshandeln, Åkesson har lyft svenskfientlighet, jude- och liberalhatarnas röda skynke Paula Bieler har hoppat av... facit så här långt: SD tappar så mycket att Powergirl borde vädra morgonluft igen. Jag sa att förnedringsrånen inte kommer att bli den kioskvältare ni tror, men blev nedröstad. Huruvida Åkessons kortlivade flygbladsturné vid gränsen (han blev just deporterad från Turkiet) blir det stora lyftet man letat återstår att se, men tillåt mig tvivla.
Citat:
Man som tur är tycker inte SD det. Vi är immuna mot ditt vänsterliberala virus.
En "vänsterliberal" är nån som röstar på Annie Lööf och tycker att DN och Guardian ligger i rätt fil politiskt. Devalvera inte ord som PK-packet gjorde med "rasism". Om M- och KD-sympatisörer och SD:are med moderat förflutet är "vänsterliberaler" så är det ingen skillnad mellan å ena sidan DN-liberaler och å andra sidan Arpi, Ingerö, Teodorescu, Gudmundson, Bali och andra M/KD-figurer som ägnar dagarna åt att spy över DN och C. Det finns många hållplatser längs de 7000 milen från SD till "vänsterliberalism".
Citat:
Vi får helt enkelt kämpa vidare tills vi vinner över folk med en SD-politik för förändring, inte en moderat politik där vi inte ens vågar ha en bild på vår partiledare i sociala medier om media inte gillar bilden!
Jag vet inte om du känner till detta, men det finns en person som heter Jimmie Åkesson. Han är till vardags (och även på helger tror jag) partiledare för ett parti som heter Sverigedemokraterna. Samma person som yttrade de numera bevingade orden "give them hell", faktiskt. Han anser att SD befinner sig här i förhållande till M och KD. Eftersom du har en fullt utvecklad allergi/fobi mot M och KD är jag osäker på om du hör hemma i Jimmies parti. Att värna om en differentiering gentemot M och KD är förstås nödvändigt för att SD ska ha ett existensberättigande, men att vara direkt fientlig och öppet hatisk mot partier som SD:s egen partiledare anser sig ligga nära och vill samarbeta med flyger ju inte. 50% av SD-väljarna har M som andrahandsval, 22% har KD. Det säger sig självt att SD inte bäst behåller sina väljare genom att maximera klyftan mellan sig själva och M/KD och använda dem som spypåse.
Citat:
Ni allmänt invandringskritiska tycker att vi i "Give them Hell-falangen är för radikala och provocerande men det är vi som är SDs hårda kärna, det är vi som tar diskussionerna med folk och omvänder dem ute i IRL.
Det finns redan en give them hell-falang. Den heter AfS och det är så fiffigt ordnat att alla som tycker att SD är för mesiga har kunnat gå dit i flera år. Har funkat sådär vad jag kan se.
Senast redigerad av CrispyKreem 2020-03-06 kl. 14:39.
2020-03-06, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Om du vill beskriva en strategi som bröt 12 år av rödgrönt maktmonopol och säkrade 8 sammanhängande år av borgerligt maktinnehav som ett misslyckande, sure.

Helt fel.

Nej, och vem fan har efterfrågat det?

Nej, det måste den inte. Om du får välja mellan halverad invandring och oförändrat skyhög invandring, och väljer det sistnämnda av ren tjurighet över att du inte fick nollinvandring, så är du 1) ett barn, och 2) en idiot. Naturligtvis är ALL förändring till det bättre önskvärd och du skulle ta halverad invandring direkt om erbjudandet fanns, så sluta larva dig med allt-eller-inget.

Nu handlade ju min analys dock om att M och KD redan vuxit på SD:s bekostnad de två senaste månaderna enligt Demoskop. Det har sammanfallit med att SD har spottat ur sig ett pärlband av saker som fått revolutionsfalangen att applådera förtjust. Bylund och Aronsson har gått full Trump mot SVT/SR, Marttinen och andra SD:are har spritt misshandelsvideon med tjejen och krävt fängelse och utvisning för tjejerna som utförde misshandeln, Åkesson har lyft svenskfientlighet, jude- och liberalhatarnas röda skynke Paula Bieler har hoppat av... facit så här långt: SD tappar så mycket att Powergirl borde vädra morgonluft igen. Jag sa att förnedringsrånen inte kommer att bli den kioskvältare ni tror, men blev nedröstad. Huruvida Åkessons kortlivade flygbladsturné vid gränsen (han blev just deporterad från Turkiet) blir det stora lyftet man letat återstår att se, men tillåt mig tvivla.

En "vänsterliberal" är nån som röstar på Annie Lööf och tycker att DN och Guardian ligger i rätt fil politiskt. Devalvera inte ord som PK-packet gjorde med "rasism". Om M- och KD-sympatisörer och SD:are med moderat förflutet är "vänsterliberaler" så är det ingen skillnad mellan å ena sidan DN-liberaler och å andra sidan Arpi, Ingerö, Teodorescu, Gudmundson, Bali och andra M/KD-figurer som ägnar dagarna åt att spy över DN och C. Det finns många hållplatser längs de 7000 milen från SD till "vänsterliberalism".

Jag vet inte om du känner till detta, men det finns en person som heter Jimmie Åkesson. Han är till vardags (och även på helger tror jag) partiledare för ett parti som heter Sverigedemokraterna. Samma person som yttrade de numera bevingade orden "give them hell", faktiskt. Han anser att SD befinner sig här i förhållande till M och KD. Eftersom du har en fullt utvecklad allergi/fobi mot M och KD är jag osäker på om du hör hemma i Jimmies parti. Att värna om en differentiering gentemot M och KD är förstås nödvändigt för att SD ska ha ett existensberättigande, men att vara direkt fientlig och öppet hatisk mot partier som SD:s egen partiledare anser sig ligga nära och vill samarbeta med flyger ju inte. 50% av SD-väljarna har M som andrahandsval, 22% har KD. Det säger sig självt att SD inte bäst behåller sina väljare genom att maximera klyftan mellan sig själva och M/KD och använda dem som spypåse.

Det finns redan en give them hell-falang. Den heter AfS och det är så fiffigt ordnat att alla som tycker att SD är för mesiga har kunnat gå dit i flera år. Har funkat sådär vad jag kan se.
Det är hyffsat långt kvar fram till val. Om Jimmie märker att den senaste tidens fokus på förnedringsrån och utspel inte ger utdelning så lär han återgå till att smöra för m och kd. Förhoppningsvis utgår han ifrån opinionsmätningar som SD gjort inhouse istället för dem gjorda av vidriga marxistjudar och annat lögnaktigt skräp.
2020-03-06, 15:11
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Åkesson tydligen gripen i Turkiet.
Saknade tillstånd för flygbladsutdelning.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/jimmie-akesson-deporterad-fran-turkiet-greps-nar-han-delade-ut-flygblad
2020-03-06, 15:14
Medlem
Presentpappers avatar
Jimmie Åkesson är som ovan nämnt gripen och ska dessutom depoeteras ut ur Turkiet vilket är lite smått komiskt.
2020-03-06, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Presentpapper
Jimmie Åkesson är som ovan nämnt gripen och ska dessutom depoeteras ut ur Turkiet vilket är lite smått komiskt.
Fick han med sig golfklubborna på det turkiska planet?
2020-03-06, 15:40
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Undrar om någon turkisk aktivist, med runt huvud utan haka, ställer sig upp & hindrar planet från att lyfta?
2020-03-06, 15:43
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:

Rätt gjort av Turkiet, precis så det ska vara!

Nu ska bara Sverige göra samma sak så blir det snart ordning och reda.
Utvisa alla invandrare som begår fel i vårt vackra land.
2020-03-06, 15:54
Medlem
Hanif Bali om Åkesson.
Har jag förstått detta rätt? Aktoritära Turkiet griper och deporterar en svensk medborgare för att den opinionsbildat mot Turkiets säkerhetspolitiska operation att med våld trycka migranter över EU:s gräns och sossar applåderar detta?
2020-03-06, 16:19
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sang
Per Albin "anpassade sig" till det dåtida etablissemanget, och hans parti anpassade sig gradvis, försiktigt och med fingret i luften - allt närmar kommunisterna.
Jag tycker att Åkessons kvinna har förstått saken rätt i det hon säger i dagens Expressen om att det kommer att ta årtionden att nå fram till det SD vill.

Ett omistligt verktyg är regeringsmakten, vilket även Per Albin visste.

Ja men S kunde bilda egen regering, de hade också visst stöd av liberalerna. Per Albin hade inte släppt fram högern till regeringsmakten om de inte hade varit helt säkra på att de var tillräckligt radikala. Då är det bättre att fortsätta kampen i opposition. Dagens M kommer vilja ha med L och C på så mycket som möjligt om de hamnar i regeringsställning. Man kan inte lita på dem. SD måste, genom dess väljare, tvinga den liberala partiledningen längre i SD-riktning innan nästa val.
2020-03-06, 16:24
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nergus
Jag är SD väljare men håller inte med. Självklart föredrar jag en SD regering där SD kan implementera allt i sitt partiprogram, men detta är inte realistiskt. Då är det näst bästa och enda realistiska alternativet att tillsammans med M-KD få igenom en del av SDs förslag. En sådan regering skulle ändå genomföra saker som minskad invandring, högra krav för att få bidrag för invandrare, språkkrav, fler utvisningar, hårdare straff osv.

Invandringskritiskt vänsterparti är inget som kommer ske, alla undersökningen visar att svenskar som är vänster ser massinvandring och mångkultur som något underbart. Det är i stort sett bara i svensk höger man hittar invandringskritiker utanför SD, en stor majoritet av Moderaternas väljare vill minska invandringen, medan en massiv majoritet i partier som V och MP vill ha kraftigt ökad invandring. Så det kommer inte gå att hitta Sverigevänliga krafter i svensk vänster.

Det är bättre än dagens regering, och alla förbättringar är bättre än dagens situation. Om jag får välja mellan att få igenom en del av Sverigedemokraternas politik tillsammans med M-KD, mot att inte få igenom något under S-V-C-MP-L så väljer jag det första alternativet alla dagar i veckan. Det absolut viktigaste just nu i svensk politik är att få bort galna massinvandringspartier som C, MP och V från inflytande, för så länge dessa partier har makt så kommer inget förändras när det kommer till massinvandring och mångkultur. Sedan är det ingen tvekan om att det kommer ta många, många år för en Sverigevänlig regering att vända skutan, men att vi måste stoppa åka i fel riktning kommande år är verkligen förändring nummer 1 just nu.

Antagligen är många SD-väljare mer kompromissvänliga än oss medlemmar, jag hoppas ni inser att ett M som bara lajvar invandringskritiska för att vinna val och få regeringsmakten är lika farliga som JÖK-pakten. Allt beror på vilken del av SDs politik de kan få igenom. KD är ännu mindre pålitliga med sina frikyrkliga världsräddare. Vi i SD måste vara principfastare än M och KD och tvinga på dem vår politik.
2020-03-06, 16:33
Medlem
HejaFinlands avatar
Jag kanske uttrycker mig lite radikalt men lyssna på Louise på radio: https://sverigesradio.se/avsnitt/1456332
Och tänk samtidigt på min argumentation och läs mellan raderna. Vi har samma inställning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in