Citat:
Ursprungligen postat av
Bongoman
Utan att vara långrandig, 10 utmaningar till plattjordare att utföra. Det är givetvis samma saker vi här har frågat efter men nu finns det lite extra illustrationer med som förtydligar vad som ska göras.
https://www.youtube.com/watch?v=AQl8h7Aa75s
Här är
mina svar.
1. Gör en karta på den platta jorden. Jag tror inte en fullständig karta tillgänglig för allmaänheten existerar nu, då allmänheten inte får vistas fritt över hela jorden. Att länder ingår ett avtal som förhindrar människor att röra sig fritt talar för att något är dolt. Plattjordare är dessutom inte överens om någon karta. Jag ansluter mig inte till någon karta.
2. Eftersom allmänheten inte fritt får vistas på den södra polen/Antarktis blir utmaningen meningslös. Det går inte att undersöka något man inte har tillgång till.
3. Professor Dave menar att ingen har lyckats förutspå himlaobjekts rörelse över himlen, innan jorden ansågs vara en sfär i rymden. Motsägelsefullt påstående då han i samma andetag säger sig vila på vetenskap. Magplask!
4. Ingen kan ju se Las Vegas från Dallas Texas, utmaningen är omöjlig vilket professorn också vet. Han avfärdar direkt de bevis plattjordare fört fram i fråga att se objekt som man egentligen inte borde kunna se på en sfärisk jord med att enligt honom ljuger plattjordare om sina observationer och inte använder matematik korrekt. Bevis för dessa påstående uteblir i vanig ordning. Vidare får vi veta att plattjordare inte begriper något om refraktion och självklart uteblir bevis för detta påstående.
5. Att ett fartyg försvinner ned för horisonten med botten först bevisar endast att fartyget försvinner ned för horisonten med botten först. Att hävda att det beror på att jorden är en sfär är ett antagande. Det är anmärkningsvärt att en professor gör antaganden i vetenskapens namn, det är ju liksom motsatsen till vad vetenskap ska vara.
6. Varför skulle solen på en platt jord bete sig som en sol i heliocentriska modellen? Hur vet professor Dave detta?
Han hävdar att solens beteende beror på att den är långt borta och att jorden är rund, bevis för sina påstående presenterar han i vanlig ordning inte. Vidare så uppmanar han plattjordare att göra nånting, bara nånting och i samma andetag avfärda det som de gjort med att de är idiotiska påståenden. Ridå!
7. Retoriskt frågar han plattjordare vad är en månförmörkelse och går vidare med att påstå vad det är samtidigt som han visar en modell för att förtydliga sitt påstående. Inga bevis, bara en grafisk modell. Han uppmanar plattjordare som hävdar att månen skyms av något annat än jorden, att presentera bevis för detta påstående i direkt anslutning till att han själv påstått saker utan bevis.
8. Att plattjordare ska kunna nå solen med amatörers resurser är löjeväckande, professor Dave som kanske är anställd vid ett universitet borde ju kunna ansöka om medel för detta. Argumentet handlar självklart om att ge en motståndare en omöjlig uppgift så att han kan avfärdas. Bara retorik.
9. Professorn använder återigen ett argumentet som kräver stora resurser och hånar därefter motståndaren brist på resurser. Vidare påstår han helt ovetenskapligt att en navigatör enligt plattjordsmodell ständigt måste gira för att styra exempelvis 270 grader väst. Denna kurskorrigering är väldigt liten och förutsätter att inga andra faktorer som vind och ström påverkar farkosten. Illustrationen med ett flygplan stort som en kontinent är vilseledande och självklart avsett att vara vilseledande.
10. Professor Dave uppmanar här plattjordare att gör något vetenskapligt överhuvudtaget, direkt efter att han presenterat nio punkter av påstående. Makalöst efterblivet.
Jag tror att professor Dave passar alldeles utmärkt som lärare på universitet/högskola, han är kränkt, han är ovetenskaplig, och visar tydligt upp sitt ogillande för oliktänkande. Professor Dave har verkligen tagit till sig av indoktrineringen.
Om du anser att detta var ett bra inlägg från professor Dave så tycker jag du bör tänka om, det var bara fyllt av retorik. Inte enda enda bevis presenterades, om retorik är allt du kräver så är du religiös.