2020-03-05, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerM
Alltså den där människan har gått o blivit en dåre!
Från att börja sin "karriär" inom detta skeva fält rätt så lugnt så ser jag honom nu som en Joakim Lamotte!
Han går runt och skriker på folk, uppviglar till bråk och springer till vakterna när han inser att han är ute på djupt vatten.

Det är väl på något sätt naturligt givet förutsättningarna. Tänk om plattjordarna hade makten i samhället och lärde barnen att jorden är platt fast vi alla kan konstatera att den är sfäriskt genom egna observationer.

Vi skulle väl också vilja gå ut på gatan och skrika hur vansinniga plattjordarna är och försöka hindra dem att lura barnen.

Galenskapen består i att han tror att jorden är platt, inte att han vill basunera ut det till hela världen.
Citera
2020-03-05, 23:54
Medlem
jeranisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlowTheClaymores
Vi skulle väl också vilja gå ut på gatan och skrika hur vansinniga plattjordarna är och försöka hindra dem att lura barnen.

Jag är osäker på detta. (Edit: De flesta) Bokstavstroende kristna låter sina barn gå i skolan utan att komma dit och skrika om att evolutionen är en lögn. De lär helt enkelt sina barn det de vill att de ska tycka.
Senast redigerad av jeranism 2020-03-06 kl. 00:00.
Citera
2020-03-06, 09:10
Medlem
jackflashs avatar
Skall bli kul att se vad plattjordare svarar på detta:

En teori om "gravitation" är ju att jorden är i en ständig rörelse uppåt och därför tvingar objekt att stanna a på den platta jorden.

Då undrar jag följande:
Två stridsplan befinner sig på olika höjd och avfyrar varsin missil mot varandra. Planet på lägre höjd har kortare räckvidd på sina vapen då missilen färdas uppåt och tappar på så sätt fart gentemot missilen som skjutits neråt. Den senare får ju hjälp av gravitationen. Detta är fakta.

Hur kan det komma sig hävdar ni?
Citera
2020-03-06, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jackflash
Skall bli kul att se vad plattjordare svarar på detta:

En teori om "gravitation" är ju att jorden är i en ständig rörelse uppåt och därför tvingar objekt att stanna a på den platta jorden.

Då undrar jag följande:
Två stridsplan befinner sig på olika höjd och avfyrar varsin missil mot varandra. Planet på lägre höjd har kortare räckvidd på sina vapen då missilen färdas uppåt och tappar på så sätt fart gentemot missilen som skjutits neråt. Den senare får ju hjälp av gravitationen. Detta är fakta.

Hur kan det komma sig hävdar ni?
Hej!

Denna teori har du fått genom 'The Flat Earth Society', länk till denna hemsida nedan. Sidan är inom platt jord betraktad som kontrollerad opposition. Om du söker på Flat Earth så är det första som dyker upp och är mest fyllt av nonsens, för att just du ska ställa dig den frågan som du gör ovan. Du ska se det verklighetsfrånvända i det och förhoppningsvis avfärda platt jord som trams och gå vidare och inte tänka mer på det. Men det gjorde inte du utan ställde frågan. Bra, tycker jag.

På din fråga, jag håller med dig helt och hållet. Endast Flat Earth Society hävdar annat.

Men eftersom du är inne på detta så kan du ju fråga dig själv varför liknande inte sker med den snurrande jorden och objekt som flyger med eller emot jordens rotation?

Flat Earth Society.
https://theflatearthsociety.org/home/
Citera
2020-03-06, 11:58
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Hej!

Denna teori har du fått genom 'The Flat Earth Society', länk till denna hemsida nedan. Sidan är inom platt jord betraktad som kontrollerad opposition. Om du söker på Flat Earth så är det första som dyker upp och är mest fyllt av nonsens, för att just du ska ställa dig den frågan som du gör ovan. Du ska se det verklighetsfrånvända i det och förhoppningsvis avfärda platt jord som trams och gå vidare och inte tänka mer på det. Men det gjorde inte du utan ställde frågan. Bra, tycker jag.

På din fråga, jag håller med dig helt och hållet. Endast Flat Earth Society hävdar annat.

Men eftersom du är inne på detta så kan du ju fråga dig själv varför liknande inte sker med den snurrande jorden och objekt som flyger med eller emot jordens rotation?

Flat Earth Society.
https://theflatearthsociety.org/home/
Skulle ju bara bli skillnad mellan objekt som flyger med och emot rotationen om jordens rotation accelererade dvs ökade eller minskade i hastighet. Eftersom jorden inte accelererar så spelar det ingen roll om du kastar en boll mot eller med rotationen precis som det inte blir om du kastar en boll framåt eller bakåt i ett flygplan som flyger i jämn fart. Skulle du däremot kasta en boll inne i planet under starten då det accelererar så skulle det bli skillnad om du kastade bollen framåt eller bakåt.
Citera
2020-03-06, 12:07
Medlem
Citat:
Jag har svarat dig.
Du har svarat att lägre tryck kan existera bredvid högre tryck, men inte på hur du definierar vakuum
Eftersom du ofta hänvisar till rymdens vakuum måste du ju definierar vad du menar med vakuum för att kunna diskutera just det.

Hur definierar du vakuum?
Citera
2020-03-06, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Utan att vara långrandig, 10 utmaningar till plattjordare att utföra. Det är givetvis samma saker vi här har frågat efter men nu finns det lite extra illustrationer med som förtydligar vad som ska göras.

https://www.youtube.com/watch?v=AQl8h7Aa75s

Här är mina svar.

1. Gör en karta på den platta jorden. Jag tror inte en fullständig karta tillgänglig för allmaänheten existerar nu, då allmänheten inte får vistas fritt över hela jorden. Att länder ingår ett avtal som förhindrar människor att röra sig fritt talar för att något är dolt. Plattjordare är dessutom inte överens om någon karta. Jag ansluter mig inte till någon karta.

2. Eftersom allmänheten inte fritt får vistas på den södra polen/Antarktis blir utmaningen meningslös. Det går inte att undersöka något man inte har tillgång till.

3. Professor Dave menar att ingen har lyckats förutspå himlaobjekts rörelse över himlen, innan jorden ansågs vara en sfär i rymden. Motsägelsefullt påstående då han i samma andetag säger sig vila på vetenskap. Magplask!

4. Ingen kan ju se Las Vegas från Dallas Texas, utmaningen är omöjlig vilket professorn också vet. Han avfärdar direkt de bevis plattjordare fört fram i fråga att se objekt som man egentligen inte borde kunna se på en sfärisk jord med att enligt honom ljuger plattjordare om sina observationer och inte använder matematik korrekt. Bevis för dessa påstående uteblir i vanig ordning. Vidare får vi veta att plattjordare inte begriper något om refraktion och självklart uteblir bevis för detta påstående.

5. Att ett fartyg försvinner ned för horisonten med botten först bevisar endast att fartyget försvinner ned för horisonten med botten först. Att hävda att det beror på att jorden är en sfär är ett antagande. Det är anmärkningsvärt att en professor gör antaganden i vetenskapens namn, det är ju liksom motsatsen till vad vetenskap ska vara.

6. Varför skulle solen på en platt jord bete sig som en sol i heliocentriska modellen? Hur vet professor Dave detta?
Han hävdar att solens beteende beror på att den är långt borta och att jorden är rund, bevis för sina påstående presenterar han i vanlig ordning inte. Vidare så uppmanar han plattjordare att göra nånting, bara nånting och i samma andetag avfärda det som de gjort med att de är idiotiska påståenden. Ridå!

7. Retoriskt frågar han plattjordare vad är en månförmörkelse och går vidare med att påstå vad det är samtidigt som han visar en modell för att förtydliga sitt påstående. Inga bevis, bara en grafisk modell. Han uppmanar plattjordare som hävdar att månen skyms av något annat än jorden, att presentera bevis för detta påstående i direkt anslutning till att han själv påstått saker utan bevis.

8. Att plattjordare ska kunna nå solen med amatörers resurser är löjeväckande, professor Dave som kanske är anställd vid ett universitet borde ju kunna ansöka om medel för detta. Argumentet handlar självklart om att ge en motståndare en omöjlig uppgift så att han kan avfärdas. Bara retorik.

9. Professorn använder återigen ett argumentet som kräver stora resurser och hånar därefter motståndaren brist på resurser. Vidare påstår han helt ovetenskapligt att en navigatör enligt plattjordsmodell ständigt måste gira för att styra exempelvis 270 grader väst. Denna kurskorrigering är väldigt liten och förutsätter att inga andra faktorer som vind och ström påverkar farkosten. Illustrationen med ett flygplan stort som en kontinent är vilseledande och självklart avsett att vara vilseledande.

10. Professor Dave uppmanar här plattjordare att gör något vetenskapligt överhuvudtaget, direkt efter att han presenterat nio punkter av påstående. Makalöst efterblivet.

Jag tror att professor Dave passar alldeles utmärkt som lärare på universitet/högskola, han är kränkt, han är ovetenskaplig, och visar tydligt upp sitt ogillande för oliktänkande. Professor Dave har verkligen tagit till sig av indoktrineringen.

Om du anser att detta var ett bra inlägg från professor Dave så tycker jag du bör tänka om, det var bara fyllt av retorik. Inte enda enda bevis presenterades, om retorik är allt du kräver så är du religiös.
Citera
2020-03-06, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Just nu befinner jag mig ute på gasplattformen Troll A.
Den ligger ca 5-6 mil ut från närmaste land, och vi har ca 7-8 mil till Bergen (staden alltså) i sydöst.

Idag är det klart väder och vi ser fjällen bortom havets horisont hela vägen från nordöst ner till öst, sydöst. Men, vi kan inte se själva kustlinjen, eller de samhällen vi vet finns där, inte ens på natten kan vi se ljusen från dem. Därför att de är bortom, och nedanför havets horisont, men vi ser alltså fjällen bakom dem torna upp sig.

Ibland under gynnsamt väder kan man på nätterna se skenet från dessa samhällen som ljusare fläckar på molnens undersida, men vi kan inte se ljusen direkt från samhällena.

Exakt det vi kan förvänta oss, och som stämmer exakt med en rund jord
Du ser inget sfäriskt i detta. Du gör ett antagande om att anledningen till att du inte kan se kusten beror på att jorden är rund.
Det du ser bevisar att du inte kan se Bergen, det är allt.
Citera
2020-03-06, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Skulle ju bara bli skillnad mellan objekt som flyger med och emot rotationen om jordens rotation accelererade dvs ökade eller minskade i hastighet. Eftersom jorden inte accelererar så spelar det ingen roll om du kastar en boll mot eller med rotationen precis som det inte blir om du kastar en boll framåt eller bakåt i ett flygplan som flyger i jämn fart. Skulle du däremot kasta en boll inne i planet under starten då det accelererar så skulle det bli skillnad om du kastade bollen framåt eller bakåt.
Hur vet du att jorden roterar?
Citera
2020-03-06, 13:04
Medlem
Citat:
Du ser inget sfäriskt i detta. Du gör ett antagande om att anledningen till att du inte kan se kusten beror på att jorden är rund.
Det du ser bevisar att du inte kan se Bergen, det är allt.

Jag har ställt frågan till flera plattskallar men ingen vill svara, provar med dig som är så aktiv nu:

Varför finns det inga bilder på kanten och varför har ingen färdats över/förbi den?
Citera
2020-03-06, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Du har svarat att lägre tryck kan existera bredvid högre tryck, men inte på hur du definierar vakuum
Eftersom du ofta hänvisar till rymdens vakuum måste du ju definierar vad du menar med vakuum för att kunna diskutera just det.

Hur definierar du vakuum?
Här har du en illustration på min definition av vakuum, en tank som imploderar.

Jag har själv arbetat med vakuum och håller mig till definitionen jag har erfarit. Avsaknad av tryck, dock inte helt då ett sådant aldrig har återskapats.

https://www.youtube.com/watch?v=Zz95_VvTxZM
Citera
2020-03-06, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deliciousdelux
Jag har ställt frågan till flera plattskallar men ingen vill svara, provar med dig som är så aktiv nu:

Varför finns det inga bilder på kanten och varför har ingen färdats över/förbi den?
Vilken kant?

Varför finns inga bilder på universums slut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in