2019-10-10, 20:44
Medlem
Fortfarande väldigt intresserad av hur dessa fenomen kan förklaras:

Låt oss säga att det är den 1 augusti och att solen är på väg upp.

I Kiruna går solen upp 02:59
I Ystad går solen upp 05:12

Hur kan detta komma sig?

Låt oss säga att klockan är mitt på dan här och jag bestämmer mig för att ringa några vänner runtom i världen.
Bill i San Francisco blir lack på mig för att jag väcker honom för att det är morgon.
Anurak i Bangkok hör jag knappt vad han säger för han är ute och partajar för det är kväll.
Mick på Nya Zealand svarar inte... antagligen för att han ligger och sover.
Melokuhle i Kapstaden sa det var varmt som tusan och att han precis hade käkat en sen lunch.

Alla 4 platser ligger långt ifrån mig. 3 av platserna verkar ha helt annan tid. 1 av platserna har samma tid som mig själv.

Hur kan detta komma sig?
Citera
2019-10-10, 20:47
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Hur vet du att det är så då. Har du varit på varsin sida jorden under en 12-timmars period?

Det bor ju en hel del människor i varje tidszon på jorden. Själv har jag facetimeat med folk som har haft dag samtidigt som det varit natt där jag var. Den grejen är jag verkligen inte ensam om.

Men det är kanske fejk? Alla som upplevt detta är betalda av eliten?
Citera
2019-10-10, 21:17
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Det bor ju en hel del människor i varje tidszon på jorden. Själv har jag facetimeat med folk som har haft dag samtidigt som det varit natt där jag var. Den grejen är jag verkligen inte ensam om.

Men det är kanske fejk? Alla som upplevt detta är betalda av eliten?

Är det därför det olika tider på direktsända sportsändningar från andra världsdelar?
Tex Singapore Gp gick mitt i natten där, men mitt på dagen här.

Det skulle vara intressant att höra plattjordarna utveckla det här med tidszoner..
Citera
2019-10-10, 21:21
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torrenttobbe
Hej Studenten (hoppas det går bra i skolan och att du inte läser typ fysik)
Här är en bild på månförmörkelser i olika faser.
Vad ser du när du ser den?

https://pbs.twimg.com/media/EGg26SOX0AEbhFd?format=jpg&name=900x900

Fantastisk bild.
Citera
2019-10-10, 21:30
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Hur vet du att det är så då. Har du varit på varsin sida jorden under en 12-timmars period?

Stackars, arma fattiglapp som aldrig fått resa... En vacker dag kanske du får ihop några hundralappar och kan hoppa på en finlandsbåt. Där är klockan 13 när klockan är 12 här. Knasigt va? Vad händer om man fortsätter åka österut tror du? Ja, tillslut kommer man till en plats där klockan är 24 när klockan är 12 här. Midnatt och mitt på dagen samtidigt. Hawaii är nära den platsen. Nya Zeeland och Alaska också. Du kan googla fram random telefonnummer till alla de platserna. 7 miljoner att välja på. Men de kanske ljuger. De kanske alla är betalda att ljuga för just dig. Om du nånsin får en chans att resa. Då kan du ringa hem till mamsen och fråga henne var solen är om du ringer vid midnatt från Honolulu. Men mamsen kanske också är betald att ljuga för dig...
Citera
2019-10-10, 21:39
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Ja eller en punkt.
Men det förklarar ju såklart inte att halva föremål försvinner ned under horisonten medan vi tydligt kan se den övre delen.

Nej det är ju uppenbarligen inte perspektiv eftersom vi kan se övre delen av föremålet.
Och refraktion är det inte heller frågan om eftersom kan se horisonten och den övre delen av föremålet utan problem.

Dessutom känner vi till luftens brytningsindex: 1.0003 vilket i sammanhanget är helt försumbart.

*Brytningsindex förändras pga luftfuktighet
*Värme ökar luftfuktighet

Hur svårt är detta att inkludera som faktor?
Citera
2019-10-10, 21:42
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torrenttobbe
Hej Studenten (hoppas det går bra i skolan och att du inte läser typ fysik)
Här är en bild på månförmörkelser i olika faser.
Vad ser du när du ser den?

https://pbs.twimg.com/media/EGg26SOX0AEbhFd?format=jpg&name=900x900
Solen och månen rör sig i fixerade spiraliska mönster, precis vad bilden förstärker. Fin bild
Citera
2019-10-10, 21:43
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyGW
Fortfarande väldigt intresserad av hur dessa fenomen kan förklaras:

Låt oss säga att det är den 1 augusti och att solen är på väg upp.

I Kiruna går solen upp 02:59
I Ystad går solen upp 05:12

Hur kan detta komma sig?

Låt oss säga att klockan är mitt på dan här och jag bestämmer mig för att ringa några vänner runtom i världen.
Bill i San Francisco blir lack på mig för att jag väcker honom för att det är morgon.
Anurak i Bangkok hör jag knappt vad han säger för han är ute och partajar för det är kväll.
Mick på Nya Zealand svarar inte... antagligen för att han ligger och sover.
Melokuhle i Kapstaden sa det var varmt som tusan och att han precis hade käkat en sen lunch.

Alla 4 platser ligger långt ifrån mig. 3 av platserna verkar ha helt annan tid. 1 av platserna har samma tid som mig själv.

Hur kan detta komma sig?

Sverige ligger vinklat medsols i relation till "longituden". Där lyser solen först på de norra delarna

https://www.amazon.com/Flat-Earth-Map-Astronomy-Rowbotham/dp/B018EQ71T4#immersive-view_1570736397418
Citera
2019-10-10, 21:49
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
Har även påvisat filmbevis där
solen krymper (filmat med solfilter)

Alltså går den inte ner

Vad hade du bevisat sa du? Här är bara några få solnedgångar genom solfilter:

https://youtu.be/pxWY7Tiy-UU
https://youtu.be/ngSQngfOjmY
https://youtu.be/uKVHrgMMX6g
Citera
2019-10-10, 22:00
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Stackars, arma fattiglapp som aldrig fått resa... En vacker dag kanske du får ihop några hundralappar och kan hoppa på en finlandsbåt. Där är klockan 13 när klockan är 12 här. Knasigt va? Vad händer om man fortsätter åka österut tror du? Ja, tillslut kommer man till en plats där klockan är 24 när klockan är 12 här. Midnatt och mitt på dagen samtidigt. Hawaii är nära den platsen. Nya Zeeland och Alaska också. Du kan googla fram random telefonnummer till alla de platserna. 7 miljoner att välja på. Men de kanske ljuger. De kanske alla är betalda att ljuga för just dig. Om du nånsin får en chans att resa. Då kan du ringa hem till mamsen och fråga henne var solen är om du ringer vid midnatt från Honolulu. Men mamsen kanske också är betald att ljuga för dig...

Fantastiskt hur funkar det på en platt jord?
Citera
2019-10-10, 22:06
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Sverige ligger vinklat medsols i relation till "longituden". Där lyser solen först på de norra delarna

https://www.amazon.com/Flat-Earth-Map-Astronomy-Rowbotham/dp/B018EQ71T4#immersive-view_1570736397418

Du menar alltså att solen liknas vid en spotlight som bara lyser upp delar av en platt jord. Vart är linserna? Jag ser bara ett glödande klot.
Senast redigerad av trickydick 2019-10-10 kl. 22:11.
Citera
2019-10-10, 22:09
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Solen och månen rör sig i fixerade spiraliska mönster, precis vad bilden förstärker. Fin bild

Fast detta är inte vad man ser vid en månförmörkelse. Har du nånsin tittat på månen? Det du ser är en konsekvens av månens rörelse i sin bana tillsammans med jordens rotation. I själva verket är det här vad man ser.
https://www.flickr.com/photos/stephenmudge/42779060415/

Men du får gärna förklara vad det är för skugga man ser på månen. Var är månen i relation till solen? För det är dag på halva jorden. Ändå kan vi se jordens skugga på månen så solen måste vara under den platta jorden. Förklaring?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in