2020-03-06, 10:56
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
Bra nu e en på MSB smittad med. Bra myndighet påminner om mullorna i iran som mumlar att allt e underkontroll vipps e de själva smittade

Bästa hade ju varit om Corona-Bob själv fick smaka på en Corona ;-) Det är den enda person som jag inte hade tyckt synd om
Citera
2020-03-06, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Norrland verkar förskonat än så länge...?

En tänkbar orsak är ju att det är gott om snö och fjäll i norra Sverige, så man behöver inte åka till alperna för att åka skidor.
Citera
2020-03-06, 10:57
Medlem
SuraStinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Toppenjobb du gör! Tips, omslut alla tidigare datums fall i spoilertaggar, så som jag gjort nu i min reply till dig. Det finns en gräns på hur långa inlägg Flashback tillåter, så slipper du dela upp det i flera inlägg som det kommer hamna massa andra inlägg emellan. Går även att göra separata spoiler per dag eller vecka om man orkar. Tänker bara så det blir lätt överskådligt
Grymt!

Tack för tipset! Ska se om jag kan/orkar göra det. Även en sån enkel sak som fetning måste jag göra för varenda fall (vilket jag nu slutat med). Tyvärr funkar inte copy-paste från Word med redan fetat så jag måste alltså redigera varje fall. Men jag skulle möjligen kunna lägga en spoiler på alla tidigare fall. Tack för heads-up om längden- hade jag ingen aning om!
Citera
Medlem
erikp121s avatar
Är det direktiv från högsta ort i Sverige att rubricera dödsfall av COVID-19 som "mord"?
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Är det sant att man får magsmärtor av viruset?

Man kan få ja, även diarréer och kräkningar.
Citera
Medlem
Ett riktigt Praktarsle på jobbet hemkommen från norra Italien har varit på jobbet hela veckan! När folk inte tar sitt samhällsansvar kommer detta få onödigt stora följder. Visar det sig att han spridit smitta på arbetsplatsen tror jag inte han bör komma åter efter ev. tillfrisknande. Folk kommer slå ihjäl honom gissar jag.
Citera
Medlem
Gällande nedstängning av skolor:

Citat:
The *earlier* that schools were closed (ideally even in *advance* of outbreaks) the lower the number of excess deaths in 43 US cities during the 1918 Influenza pandemic.
https://twitter.com/NAChristakis/status/1235204448101830656
Citera
2020-03-06, 10:58
Medlem
fernebos avatar
Och där passerade vi 100 fall:

Citat:
Fem nya fall har konstaterats i Skåne, enligt regionen.

Samtliga har varit på resa i norra Italien och hålls nu isolerade i sina hem för att undvika vidare smittspridning. Ingen av dem är allvarligt sjuk, det meddelar Region Skåne. Fem nya fall i Skåne alltså. 101 personer har nu smittats av covid-19 i Sverige.

https://www.expressen.se/kvallsposten/just-nu-sju-nya-coronafall-i-skane/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marcen
Ja, varför använder vården maskerna om de inte fungerar?

Använder man dem som vårdpersonalen fungerar dem sannolikt. Dock är folk slarviga, kladdar runt i ansiktet utan rena händer/handskar, vilket vårdpersonal har. De bör även kastas efter varje användande, det blir dyrt för en vanlig nisse.

Men funktionen finns ju.

Munskydd som används av sjukhuspersonal är inte för att de inte ska bli sjuka. Det används främst för att inte få blod och andra vätskor i deras munnar. Eller att de ska sprida sina vätskor med dina.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Hm. så om ett par dagar kommer beskedet att vår statsminister har fått viruset och att några andra i regeringen kan vara smittade, hmm, var känner jag igen detta från, jo just det Iran.
Iran är ett intressant exempel där man ignorerat riskerna och tror på högre makter istället.
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Det är rätt konstigt, om en privat person använder en mask så skyddar det inte, men om samma person sedan går till sitt arbete som t.ex sjuksköterska så fungerar masken helt plötsligt, magiskt!

Tänker du dig att sjuksköterskan använder en mask med korrekt klassning vid vårda av en verifierat coron-sjuk person? Om ja, då har sköterskan även ett visir samt övrig skyddstäckning på kroppen.

Sedan efter vårdtillfället kasseras den materiel som inte kan återanvändas.

Sköterskan har ett system uppbyggt av utrustning och rutiner.
Privatpersonen har en mask.

Ser du skillnaden?
Citera
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
Med största sannolikhet. Nästa steg är community transmission, som är det riktigt oroande. Ännu inte här...

Den kategorin finns inte tabellen från WHO.
Inte ens i China.
https://forumbilder.com/i/rokp

Om det inte finns någon annan tabell som jag missade.

Länka gärna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in