Citat:
Ursprungligen postat av
OY
Vad är det för skador på lungorna det ältas om i tråden stup i kvarten, är de irreparabla?
Jag förmodar att det är sviter eftet en lunginflammation, till exempel i samband med Covid-19.
Dömd att släpa på en ECMO resten av livet, eller handlar det om folk som mest vill känna sig märkvärdiga för att doktorn har hittat mikroskopiska spår efter en inflammation som inte har någon praktisk märkbar påverkan på lungfunktionen?
I mitt fall så har jag vissa problem med andningen och hostar mycket fortfarande två veckor efteråt. Detta kommer att läka, men det blir naturligtvis små ärr efteråt vilket kommer att försämra funktionen en liten aning. Har man större skador så får man större ärr. Normalt sett så innebär små ärr inte någon större påverkan, hur vältränad man är påverkar så mycket mer.
Elitidrottare tar dock i princip alltid influensasprutorna, orsakerna är två:
- de vill inte vara hemma i två-tre veckor och att de då inte träna
- risken för bestående skador
(denna information läste jag för ett par år sedan i en artikel om SHL och att nästan alla spelare där tar influensavaccinerna varje år).
Har också läst att skidåkare drabbas väldigt hårt efter sjukdom pga de extrema påfrestningar deras lungor utsätts för.