2020-03-06, 10:53
Medlem
fernebos avatar
Helt obegripligt att läkare efter läkare och expert efter expert ska behöva ifrågasätta vilka råd FHM och Tegnell går ut med. Varför kan idioterna inte göra rätt och gå ut med råd som minskar risken för smittspridning?

Anders Jansson, överläkare:

Citat:
Livsfarliga råd till vården och samhället om risker med coronaviruset

Jag ifrågasätter Folkhälsomyndighetens råd att människor som är direkt hemkomna från extrema högriskområden som Iran eller norra Italien ska återgå direkt till arbetet och i övrigt vanliga aktiviteter, i synnerhet om de arbetar med människor som har hög risk att dö i en eventuell infektion.

Citat:
Även om det nya coronaviruset (mot förmodan) inte är smittsamt förrän individen får symtom verkar Folkhälsomyndigheten och vården tro att symtom på covid-19 på något mirakulöst sätt alltid debuterar utanför arbetstid och att de smittade därmed har möjlighet att i hemmet bestämma sig för att inte åka till jobbet.

Vad händer när de i stället får symtom under arbetsdagen?

Citat:
Folkhälsomyndighetens råd är fullständigt felaktiga. När det potentiella utfallet är katastrofalt måste man som myndighet undvika att ens ta mycket små risker. Kostnaden för att hålla det lilla antal vård- och omsorgspersonal som varit i riskområden hemma i två veckor är en extremt billig försäkring. Vi måste ändra detta. Senast i dag.

http://lakartidningen.se/Opinion/Debatt/2020/03/Fullstandigt-felaktiga-rad-till-varden-om-risker-med-coronaviruset/
Citera
Medlem
Dramalamadingdongs avatar
Norge har fått sitt första dödsfall
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
i dag kl 10:31av Nivette Dawod
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset?pinnedEntry=258400
En anställd på Postnord i Skövde har smittats av coronaviruset, skriver Skaraborgs allehanda.

"Vi är måna om både kundernas och medarbetarnas hälsa och håller därför stängt centret idag, planen är att öppna på måndag igen" säger Anna Kjellander, pressansvarig på Postnord.

Det innebär att 98 personer är smittade i Sverige.

Snart 100 som jag förutspådde, till helgen. Jag undrar mer om man ser till att testa dem han lämnat ut brev och paket till. Viruset ser ju ut att överleva på död materia.

Mer i Skaraborgs Allehanda men Postnord mörkar hur smittan uppkommit.

https://www.sla.se/2020/03/06/cornasmitta-i-skovde-foretagscenter-haller-stangt/
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kemiske-Allan
Ja men om du INTE hade haft masken så hade du andats in alla virus (som finns på masken) ÄNDÅ!

Fattar doo?

Eller menar du att det fäster massa virus på masken, som du INTE skulle andas in ifall du skippade mask? Förklara den fysiken/logiken isf.
Ja, det tror jag. Jag tror man tar med händerna på ytor som är kontaminerade, fingrar på masken, håller på och fipplar i ansiktet 100 ggr mer än annars=du får in betydligt mer virus i mun, ögon och näsa. Tror du det är bra?

Jag är så gammal att jag gjort lumpen och vi hade en hel del träning med riktig skyddmask och de ska anpassas rätt, man får inte ha skägg för att de ska fungera perfekt (dags att raka av sig skägget!) och de är otroligt jobbiga att ha på sig en längre tid. Vi hade bland annat en löprunda med masken på och det var inte kul...

Nu pratar vi ju inte om så proffsiga skyddmasker, utan om enklare skydd, i många fall allt för enkla för att stoppa virus och då faller ju vitsen helt. Du ökar bara risken att bli smittad om du har en sådan enkel mask, mht till resonemanget ovan.
Citera
2020-03-06, 10:54
Medlem
Klappasäftens avatar
Är det sant att man får magsmärtor av viruset?
Citera
2020-03-06, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vad är det för skador på lungorna det ältas om i tråden stup i kvarten, är de irreparabla?

Jag förmodar att det är sviter eftet en lunginflammation, till exempel i samband med Covid-19.

Dömd att släpa på en ECMO resten av livet, eller handlar det om folk som mest vill känna sig märkvärdiga för att doktorn har hittat mikroskopiska spår efter en inflammation som inte har någon praktisk märkbar påverkan på lungfunktionen?

I mitt fall så har jag vissa problem med andningen och hostar mycket fortfarande två veckor efteråt. Detta kommer att läka, men det blir naturligtvis små ärr efteråt vilket kommer att försämra funktionen en liten aning. Har man större skador så får man större ärr. Normalt sett så innebär små ärr inte någon större påverkan, hur vältränad man är påverkar så mycket mer.

Elitidrottare tar dock i princip alltid influensasprutorna, orsakerna är två:
- de vill inte vara hemma i två-tre veckor och att de då inte träna
- risken för bestående skador
(denna information läste jag för ett par år sedan i en artikel om SHL och att nästan alla spelare där tar influensavaccinerna varje år).

Har också läst att skidåkare drabbas väldigt hårt efter sjukdom pga de extrema påfrestningar deras lungor utsätts för.
Citera
2020-03-06, 10:55
Medlem
Uteliggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Just det jag tänkte posta. Dr Tedros G/ högste chef på WHO, har rätt
Men även WHO var senfärdiga i början, tog dem lång tid att sätta "höjd" risk och lång tid att prata om pandemi.
Han skrev det där igår kväll.

THIS IS NOT A DRILL

THIS IS NOT A TIME FOR EXCUSES

Bob Tegnell: – Jag förstår inte detta. Jag var på möte med alla kommunchefer i går kväll och vi var överens om att det inte fanns någon anledning att hålla skolor stängda.

Men de stängde i alla fall. Vad han vägrar förstå är att förtroendet för honom är noll.
Citera
Medlem
Zlatan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Självklart är det så men jag tror inte du förstår min poäng.

Om en smittad person skulle ta sig till ett evenemang såsom melodifestivalen har den redan idag exponerats för hundratals och kanske t.o.m. tusentals människor.

Ska du ställa in evenemang pga covid-19 måste du stänga ner hela samhället. Det gäller även om en smittad skulle gå på en intimteater i Borås eller kollektivtrafiken för den delen.

Så är det absolut, men du handlar det också om att försöka förhindra och fördröja smittspridningen så gått det går därför finner jag det idiotiskt att låta så många människor gå till Friends och mötas imorn.
Citera
Medlem
Marcens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Det är rätt konstigt, om en privat person använder en mask så skyddar det inte, men om samma person sedan går till sitt arbete som t.ex sjuksköterska så fungerar masken helt plötsligt, magiskt!

Ja, varför använder vården maskerna om de inte fungerar?

Använder man dem som vårdpersonalen fungerar dem sannolikt. Dock är folk slarviga, kladdar runt i ansiktet utan rena händer/handskar, vilket vårdpersonal har. De bör även kastas efter varje användande, det blir dyrt för en vanlig nisse.

Men funktionen finns ju.
Citera
Medlem
Kulturmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Citat från artikeln
https://www.di.se/nyheter/overlakaren-sagar-folkhalsomyndigheten-raden-ar-fullstandigt-felaktiga/

Även om det nya coronaviruset (mot förmodan) inte är smittsamt förrän individen får symtom verkar Folkhälsomyndigheten och vården tro att symtom på covid-19 på något mirakulöst sätt alltid debuterar utanför arbetstid och att de smittade därmed har möjlighet att i hemmet bestämma sig för att inte åka till jobbet”, skriver överläkaren.

Har också haft väldigt svårt att tro att det krävs symtom för att smitta, har man viruset så har man väl oavsett om symtom debuterat?
Det är också svårt att få ihop den snabba spridningen med den hypotes om smittvägar som presenterats, dvs enbart droppsmitta.

För övrigt kan konstateras att igår korsade två viktiga kurvor varandra.
Kurvan för antal nya smittade skar, underifrån, kurvan för nya tillfrisknade. Så epidemin ökar.
Källa:
Newly Infected vs. Newly Recovered
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Det är rätt konstigt, om en privat person använder en mask så skyddar det inte, men om samma person sedan går till sitt arbete som t.ex sjuksköterska så fungerar masken helt plötsligt, magiskt!

Inom vården arbetar man metodiskt, ska göra det i alla fall, särskilda procedurer när man klär av sig, och man använder skydd under vissa arbetsmoment, begränsad tid, går inte att jämföra med att bära mask i det vardagliga livet 24/7.
Citera
2020-03-06, 10:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av shinker
Fast har inte coronaviruset existerat långt långt tidigare? Den här episoden av sjuka människor är väll knappast de första som fått det genom tiderna? DE borde ha koll sedan tidigare?

Nej, det är ju just det som är grejen. Det är ett nytt coronavirus man aldrig sett förr och därför vet vi fortfarande väldigt lite om det hela.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in