2020-03-06, 14:16
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbertEnben
Ja det var inte något kritik mot dig. Mer en fundration hur de som skrev artikeln tänkte. Det låter sött med det hela, men annars var det ju inte mycket med det egentligen.
Nej det tycker inte jag heller. Men samtidigt är det kanske lite lugnande för många att han i artikeln som ändå ser ut att vara över medelåldern ändå inte vara svårt sjuk.
Citera
2020-03-06, 14:16
Medlem
tjallepetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du är en nyttig idiot för att sprida skit.

Hmm skit?
Så vad Kinas befolkning har för generell samsyn på saken är skit?

Är du Tegnells knähund eller vem fan är du?
Åt helvete med dig och din attityd.
Citera
2020-03-06, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Inte en (1) undersökning, väldigt många undersökningar under väldigt många år.

Historiskt. Inte i dagsläget. Numera kan du utföra en (1) opinionsundersökning veckan innan valet och med rätt kommunrepresentativitet få en nära exakt bild hur folk kommer att rösta (förutsatt att folk inte ljuger och är PK). Vi gör opinionsundersökningar kontinuerligt för att följa förändringar i åsikter, inte för att säkerställa det vi mätte 1 månad tidigare var giltigt. Detta vet vi, som jag nämnde, genom trender och socioekonomisk tillhörighet etc.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Helt vansinnigt att köra Mellon med publik.

Det är många människor som ska till Globen även på genrepen i kväll och imorgon eftermiddag.
Men jag hoppas att åtminstone hälften av dom som köpt biljetter är kloka och stannar hemma eller att de ansvariga tar fram förnuftet och evenemanget körs utan publik.

Förutom lördagens tv-sända show, som brukar locka en publik på runt 35 000, är även två genrep öppna för allmänheten inplanerade, ett på fredagskvällen och ett på lördagseftermiddagen, som brukar locka mellan 20 000 och 30 000 besökare.
Ja verkligen sjukt, vi klarar oss gott utan mello också..iallafall från att vara på plats!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrodynamik
Jag förstår absolut tanken och jag bryr mig. Men vad gör vi om det aldrig dyker upp något vaccin eller de kanske blir klara med ett vaccin om 10år (kan ta så lång tid), hur ska vi fortsätta leva? Ska vi vänta i ett år tills vi tappar hoppet? 70% Kommer högst sannolikt smittas småningom.
I en sådan situation så är min personliga åsikt att man får "gilla läget" och göra så gott man kan. Man kan ju fortfarande vidta nödvändiga åtgärder, men man behöver ju inte sluta leva. I slutändan så händer det som händer.
Men sköta hygienen, tvätta och städa ofta, undvika större evenemang, följa utvecklingen via läkare/forskare och se vad den senaste informationen är hela tiden. Inta en daglig dos av D-Vitamin(vilket ska vara bra för att motverka viruset, dock ej helt konfirmerat än).

Kort sagt: göra så gott man kan.
Men att bara gå runt naivt och säga "Äh, hur farligt kan det vara" är onödigt farligt för en själv, sina nära och samhället i stort.
Citera
Moderator
OYs avatar
För lite perspektiv kan man göra en enkel uppskattning.

101 bekräftat smittade av 3000 testade i Sverige.

Vi antager att de som har testats har varit i ett riskområde eller varit i kontakt med en bekräftat smittad och har symptom.

Vi kallar de 3000 för en riskgrupp.

Ingen i Sverige såvitt vi känner till som inte är i riskgruppen har konstaterats vara smittad.

I riskgruppen är 3-4% smittade.

Om vi överför det här på befolkningen i stort, som då inte är i riskgruppen så lär få vara smittade, och de allra flesta smittade har smittats i ett familjekluster, det smittar företrädesvis vid nära kontakt.

Det är bara att titta på hur det ser ut, risken för att stöta på en smittad i Sverige är försumbar i nuläget.

Kan finnas smittade utanför riskgruppen, men det lär vara ytterst få just nu.
Citera
2020-03-06, 14:18
Medlem
Långa väntetider på 1177? Runt 40 minuter känns långt ifrån ovanligt som väntetid när man ringer myndighetslinjerna. Precis som alla andra arbetsplatser är det en lätt underbemanning som gäller.

Ärligt talat är det väl också så att de inte vill prata med hypokondriker som får en spontan ångestattack. Folk behöver inte ringa dit för sin hösnuva heller. Viss väntetid får man väl tåla av det skälet.
Citera
2020-03-06, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Sant. Samtidigt är väl socioekonomiska faktorer, vilken region du bor i, stad/land, ålder osv hyggliga faktorer även här, i varierande utsträckning.
.

Nej, de tenderar att vara stabila över tid om ingen revolution ägt rum. Det är precis därför endast några tusen räcker, om ens det, trots att miljoner kommer rösta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Jag har resa till medelhavet bokad.. skall jag åka tycker ni? UD ger ingen avrådan men jag vet att det existerar smitta dit jag skall semestra!

Jag förlorar väl säkert 10.000 om jag avbokar den för ”oro för smitta”

Fan att inte Utrikesdepartementet säger nej till alla smittade länder... då slipper jag bestämma själv mellan kvalet att förlora massa pengar ... eller chansa på att det går bra.

Inte värre procentuell spridning kring medelhavet än i Sverige vad det verkar. Åk
Senast redigerad av Kassmachin 2020-03-06 kl. 14:21.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
400000 i UK o 60000 i SE slår de flesta influensor. Lite mer klarspråk i UK
https://www.standard.co.uk/news/health/coronavirus-britain-uk-deaths-a4362866.html

Inte klarspråk, gratistidning, rysk ägare. Lever på click-baites.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Promeneramera
Herregud, ni är ju galna på riktigt.
Snart börjar ni väl prata om att uppföra interneringsläger dit man för alla som misstänks vara smittbärare.

Det är ju exakt det de gjort i Kina. Samt att de har kremerat smittade eller misstänkt smittad, de flesta döda.
Citera
2020-03-06, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Långa väntetider på 1177? Runt 40 minuter känns långt ifrån ovanligt som väntetid när man ringer myndighetslinjerna. Precis som alla andra arbetsplatser är det en lätt underbemanning som gäller.

Ärligt talat är det väl också så att de inte vill prata med hypokondriker som får en spontan ångestattack. Folk behöver inte ringa dit för sin hösnuva heller. Viss väntetid får man väl tåla av det skälet.

Jaha, så 40 min är normalt. Det visste jag inte, använder inte telefonen i princip.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in