2020-03-04, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chloemm
Men med vad? Kan ju inte ta tvål och vatten.
blanda ut klorin i en sprayflaska..inte så starkt..spraya antingen på bomullstuss eller direkt på t ex nycklarna. eller köp ytdesin. på apoteket.
Citera
2020-03-04, 16:08
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScroogeDog
Såklart har det med resurssättning också, de flesta andra länder satsar mer på sjukvård INNAN en pandemi uppstår. Bra att tanke på nästa gång man vill rösta på ett parti som vill sänka skatter till varje pris som helst.

Exakt! Se bara på Tories Storbritannien. Någon i tråden hävdade de bara hade 15 respiratorplatser där. De har rydligen sparat pengar till skattesänkningar genom ha skitit i alla äldre som dör i den vanliga säsongsinfluensan. Så nu står de där med brallorna nere!
Citera
2020-03-04, 16:09
Medlem
Pethuglins avatar
I Frankrike har det börjat stjälas andningsskydd och handsprit från sjukhus.
Vilket vidrigt beteende!

https://www.expressen.se/nyheter/italien-planerar-att-stanga-alla-universitet-och-skolor/
Citera
2020-03-04, 16:11
Bannlyst
Hörde att första fallet i spanien som dog, Dog för flera veckor sen. Men infon släpptes för 2 dagar sen.

Kan det vara samma med Sverige? Jag tror inte att om någon dog igår så kommer vi få veta det på lång tid. För då börjar nog svenskarna vakna upp. För då händer det ju här. Dom flesta som är sjuka är väl hemskickade?
Citera
2020-03-04, 16:11
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Nu är ju tälten till för de som de ber komma dit. Och då har man kontakt med patienten och ordnar transport. Ur smittsynpunkt är det bäst att göra det hemma hos folk. Masstestning får de vara försiktiga med. Jag är ganska säker på när Wuhan gick i karantän och fick varenda kines att springa till sjukhuset även om de bara hade en sticka i tån spred sig sjukdomen som f-n.
Nu verkar man ha fått fart på provtagningen i Stockholm något jag länge efterlyst:

https://www.dn.se/sthlm/stockholm-rustar-for-fler-coronapatienter-med-provtalt/, igår

Åker folk dit i egna bilar eller transporteras de till provtagningstältet?
Citera
2020-03-04, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men försök att fatta att det inte går att förhindra att en läkare på ett sjukhus klarar av att ta reda på hur många personer som kommer in smittade per dag och jämför det med sina kollegor på andra sjukhus. Jag fattar att Kina försöker att förhindra att sån information sprids men man kan ju knappast förbjuda läkare att prata med varandra på fritiden.

Visst, du är väldigt övertygande (not) och verkar inte intresserad av att väga in övriga faktorer som gör den här tesen lite osannolik så ha det så fint så länge med den föreställningen...
Citera
2020-03-04, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
I Frankrike har det börjat stjälas andningsskydd och handsprit från sjukhus.
Vilket vidrigt beteende!

https://www.expressen.se/nyheter/italien-planerar-att-stanga-alla-universitet-och-skolor/

Sjukhus i Marseille. Då är det nog inte Jean-Pierre och grabbarna som varit i farten. Är väl dessutom bekräftat att munskydden inte hjälper? Klyftiga människor det där.
Citera
2020-03-04, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chloemm
Hörde att första fallet i spanien som dog, Dog för flera veckor sen. Men infon släpptes för 2 dagar sen.

Kan det vara samma med Sverige? Jag tror inte att om någon dog igår så kommer vi få veta det på lång tid. För då börjar nog svenskarna vakna upp. För då händer det ju här. Dom flesta som är sjuka är väl hemskickade?

Du tror att Sverige skulle mörka ett dödsfall? Ta av dig foliehatten.

Snarare skulle media mörka antal tillfrisknande.
Citera
2020-03-04, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Ni som tänkt bunkra konserver, ris osv bör göra det i dagarna. Jag är verksam inom livsmedelshandeln och jag försöke idag beställa in extra konserveroch ris osv till på fredag men i stort sett alla produkter jag var ute efter stod som restnoterade närmaste två veckorna. Fabrikerna hinner inte producera tillräckligt för att täcka den ökade efterfrågan.

Lyckligtvis hade jag beställt ett jättelass med dessa produkter till idag iallafall och dessa fick jag.

Alltid nån som tjänar pengar på detta spektakel. Har du märkt ökad eller minskad försäljning senaste dagarna?
Citera
2020-03-04, 16:16
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
"Epidemic is 'highly likely"

Enligt experter just nu i Storbritannien. Det som talar för att det kan gå riktigt illa i Storbritannien är ju att det är väldigt trångbott.

Och brist på respiratorplatser, samt att de fortsätter att importera fall direkt ifrån Teheran. Ärligt talat så verkar de inte bry sig, då 500 000 dödsfall ses som helt realistiskt. Förmodligen kommer inga äldre britter att kunna få repiratorvård, då de fåtal platser man har kommer att reserveras för de fåtal unga som blir allvarligt sjuka.
Citera
Medlem
Intressant att CDC is USA nu har slutat rapportera detaljerade siffror, de har istället reducerat informationen till följande; https://i.imgur.com/vbPfS2M.png
Citera
Medlem
HerrFlygmyras avatar
Tegnell står på en presskonferens och säger att de ska sluta redovisa fall löpande och bara komma med en uppdatering per dag. De anser enligt honom att det ”är för mycket jobb”.

Är det bara jag som tycker att det är en väldigt märklig grej att göra i en land som själv anser sig vara öppet och demokratiskt?

Jag menar, även om vi bortser från det märkliga i att personer som har som jobb att delge information till befolkningen helt plötsligt anser att det tar för mycket tid av dem, är det inte en sällsynt dålig idé att göra så här och kasta ut tiotals fall i klump varje morgon, när myndigheternas och regeringens största fokus är att undvika panik bland befolkningen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in