2020-03-06, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Med "poliskonspiration" kan han mycket väl ha syftat på det som brukar kallas polisspåret. Andra varianter med ett fåtal poliser inblandade behöver inte vara inräknat där.
Sant, men om det är en liten grupp poliser hade han nog utelämnat "poliskonspiration" helt. Att han säger "poliskonspiration" men menar en "större poliskonspiration" och inte en mindre känns som en något långsökt tolkning, även om vi såklart inte kan veta säkert vad han menade.
Citera
2020-03-06, 02:11
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Kanske något ganska flummigt om Sydafrika som inte riktigt går att greppa.

Hur det ska framläggas har jag ingen aning om, men ”någon har sagt att någon, och vem någon är kan de inte säga”...Men PU vet.
Apartheidregimen är död sedan länge, och ingen riskerar att få något straff.
Palme dog för sin kamp för den goda saken.
Utredningen läggs ner med motiveringen att de vet, vilka som ligger bakom, men kommer inte längre, och vi slipper bråka om huruvida SE stämplade ut 23.19 eller 23.20.
Jag bara gissar.

Ja, man vet ju inte förstås. Jag reagerade bara på sättet att uttrycka sig. Borde han inte säga "jag kommer att kunna berätta vem som var gärningsman" eller "vem som sköt Palme" eller nåt i den stilen?

Ansvarig för mig låter som någon överordnad person, som i "chef" för ett företag eller nåt. Ledaren för operationen? Anstiftaren? Ja, du förstår.
Citera
2020-03-06, 02:21
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Haha, ja, känner personligen ett par Fredinare, men vet inte hur vanligt namnet är.
Dessa går jag dock i god för 😀

Har ett svagt minne av att diskussionen varit uppe för länge sedan. Letat i söket efter ett inlägg där det stod något om att han höll på med flygplan, men det har jag kanske drömt.

Det fanns ju en Tore F också. (EAP)

Javisst, ibland måste man tänka fritt. Leif Fredin (festprisse vid mordplatsen), DF (utpekad i bok), Tore F (EAP).

Det finns, som du säger, många Fredin. Jag har nog också känt nån Fredin någon gång. Men det vore ju kul att få veta om dessa tre eller två av dem var släkt på något sätt. Det kanske saknar betydelse, men jag tror på att vända på alla tänkbara och otänkbara stenar.

Jag läste i alla fall om förhören med Leif Fredin igen. Det var längesen jag läste dem.

Även jag tycker att storyn är lite konstig. Den känns tillrättalagd. Folket i bilen var okända för honom, de stannade inte till vid Björkman när de körde förbi, den våldtagna flickan var i ett förhör inte berusad och i ett annat förhör påverkad av alkohol eller narkotika...

LF säger också att han tittat på flickans id-kort? Är det första tanken när man ska hjälpa någon stackars kvinna som blivit våldtagen? Första och enda tanken är väl att ringa polisen? Men visst, han kanske ville ringa hem till hennes föräldrar.

Det här med att kvinnan sömndrucken ska ha sagt "ja då lyckades pelle till sist..." är också väldigt underligt. Och på polisens fråga om vem denne pelle kunde vara svarar han så där lite försåtligt att han tror att pelle kan ha varit flickans pojkvän.

Det är den här pelle som är misstänkt tydligen.

Den berusade LF var naturligtvis inte konkret inblandad i Palmemordet. Det skulle jag inte alls tro. Men han drar en historia som tyder på att han vill dölja något. Frågan är bara vad.
Citera
2020-03-06, 02:26
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
En ansvarig skulle då vara en anstiftare. Eller flera anstiftare i samråd? En medhjälpare är väl också ansvarig. Ja detta kan vara vad som helst.

Ja det kan förstås vara KP:s sätt att beskriva gärningsmannen. GM var ju ansvarig för att Palme dog.

Men samtidigt är KP en erfaren, välutbildad och klok åklagare som i alla år vägt sina ord på guldvåg för att få misstänkta i brottmål fällda.

Varför använder han ordet "ansvarig" ? Vilken annan människa som helst skulle väl endast fokusera på Palmes mördare och säga att "vi är nära att kunna avslöja Palmes mördare"?

Vi får snart veta vad han menar.
Citera
2020-03-06, 02:35
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Den som mördar någon är ansvarig för mordet. Men en ansvarig kan också vara anstiftare. Allt sammantaget tolkar jag det som att GM är avliden och att någon eller möjligen några kommer att åtalas. Åtalsunderlåtelse kanske är ett alternativ också.

Ansvarig kan alltså ha olika betydelse i det här sammanhanget. Antingen GM eller anstiftare.

Ja, mycket svårt att veta. För mig är det naturliga språkbruket "berätta vem som mördade Palme".

Istället säger han ungefär "berätta vad som hände på mordplatsen och vem som är ansvarig".

Även uttrycktet "vad som hände på mordplatsen" väcker frågor. Vad som hände vet alla, Palme mördades. Vad syftar han på? Olika personer som befann sig på och vid mordplatsen som hade med mordet att göra?

Eller ska han i detalj skildra exakt hur GM tog sig till platsen, vilket slags vapen GM använde, om det förekom ett samtal mellan GM o paret Palme, vilka vittnen som uppfattade situationen rätt, om det var GM eller någon annan som sprang in på Tunnelgatan, bilar på Sveavägen som kan länkas till mordet etc.

KP behöver kalla till presskonferens snart. Tråden skälver av förväntan.
Citera
2020-03-06, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Javisst, ibland måste man tänka fritt. Leif Fredin (festprisse vid mordplatsen), DF (utpekad i bok), Tore F (EAP).

Det finns, som du säger, många Fredin. Jag har nog också känt nån Fredin någon gång. Men det vore ju kul att få veta om dessa tre eller två av dem var släkt på något sätt. Det kanske saknar betydelse, men jag tror på att vända på alla tänkbara och otänkbara stenar.

Jag läste i alla fall om förhören med Leif Fredin igen. Det var längesen jag läste dem.

Även jag tycker att storyn är lite konstig. Den känns tillrättalagd. Folket i bilen var okända för honom, de stannade inte till vid Björkman när de körde förbi, den våldtagna flickan var i ett förhör inte berusad och i ett annat förhör påverkad av alkohol eller narkotika...

LF säger också att han tittat på flickans id-kort? Är det första tanken när man ska hjälpa någon stackars kvinna som blivit våldtagen? Första och enda tanken är väl att ringa polisen? Men visst, han kanske ville ringa hem till hennes föräldrar.

Det här med att kvinnan sömndrucken ska ha sagt "ja då lyckades pelle till sist..." är också väldigt underligt. Och på polisens fråga om vem denne pelle kunde vara svarar han så där lite försåtligt att han tror att pelle kan ha varit flickans pojkvän.

Det är den här pelle som är misstänkt tydligen.

Den berusade LF var naturligtvis inte konkret inblandad i Palmemordet. Det skulle jag inte alls tro. Men han drar en historia som tyder på att han vill dölja något. Frågan är bara vad.
Ja, och lägg märke till att de första två förhören mindre än en vecka efter mordet inte alls handlar om palmemordet och hans närvaro vid brottsplatsen på Sveavägen, utan om den våldtagna flickan.
Han hade varit på fest, och sen plötsligt på Karlbergsvägen.
Vem tog initiativet till dessa förhör, och varför?
Palmemordsförhöret kom ett år senare !?
Citera
2020-03-06, 02:38
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ja, och lägg märke till att de första två förhören mindre än en vecka efter mordet inte alls handlar om palmemordet och hans närvaro vid brottsplatsen på Sveavägen, utan om den våldtagna flickan.
Han hade varit på fest, och sen plötsligt på Karlbergsvägen.
Vem tog initiativet till dessa förhör, och varför?
Palmemordsförhöret kom ett år senare !?

Ja, det har du rätt i. Anders B berättade väl vilka polare han väntade på? Men en av dessa polare avslöjar inte med ett ord att han befann sig nära mordplatsen minuterna kring mordet.

Sen har vi då Bankomat-polarna som varken hört eller sett någonting. Märkligt, sa Bull.
Citera
2020-03-06, 02:46
Medlem
Citat:
Vet ej, i TP:s bok står att företaget sålde skogsprodukter. Kanske man kan googla?

Here is a serious question:
And you can answer in Swedish.

Do you think it's a coincidence: This "managing director" of a "forestry product company" - who also happens to be a "weapons collector" might have loaned a handgun (maybe a S&W) to SE - that's a big maybe...

While at the same time - a managing director of a "lift gate company" that is wholly owned by a "FORESTRY PRODUCT COMPANY" - ACTUALLY has a S&W that is "paperless" - AND Olof Palme ACTUALLY stood in his factory a few days prior. AND the managing director hated him...

Need I go on? Heck of a coincidence huh.

I guess these managing directors of "forestry products company" guys are really in to their large caliber handguns...LOL

Would be interesting if they went to the same place to shoot...

Corrigan made a comment that PU had found the handguns in Vaxholm. Any update on that information?
Citera
2020-03-06, 03:02
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 86spanare
Here is a serious question:
And you can answer in Swedish.

Do you think it's a coincidence: This "managing director" of a "forestry product company" - who also happens to be a "weapons collector" might have loaned a handgun (maybe a S&W) to SE - that's a big maybe...

While at the same time - a managing director of a "lift gate company" that is wholly owned by a "FORESTRY PRODUCT COMPANY" - ACTUALLY has a S&W that is "paperless" - AND Olof Palme ACTUALLY stood in his factory a few days prior. AND the managing director hated him...

Need I go on? Heck of a coincidence huh.

I guess these managing directors of "forestry products company" guys are really in to their large caliber handguns...LOL

Would be interesting if they went to the same place to shoot...

Corrigan made a comment that PU had found the handguns in Vaxholm. Any update on that information?

Det fanns/finns ett trävaruexportföretag som heter/hette Glaser med säte i Århus i Danmark.

Willy G och hans familj finns även med i detta amerikanska "Federal Register" från 1950. Kan inte riktigt utröna vad det handlar om så här på rak arm.

https://books.google.se/books?id=GJvkGK6YU94C&pg=PA8879&lpg=PA8879&dq=will y+glaser&source=bl&ots=4T7G-YZKCE&sig=ACfU3U0RxIPyBsT6dkk6rMqqcxi7mwhnGA&hl=sv &sa=X&ved=2ahUKEwiwk5eG34ToAhXJs4sKHVbLDB4Q6AEwEno ECAoQAQ#v=onepage&q=willy%20glaser&f=false

Nej, vet inget mer om Vaxholm.
Citera
2020-03-06, 03:18
Medlem
Citat:
Det fanns/finns ett trävaruexportföretag som heter/hette Glaser med säte i Århus i Danmark.

Willy G och hans familj finns även med i detta amerikanska "Federal Register" från 1950. Kan inte riktigt utröna vad det handlar om så här på rak arm.

https://books.google.se/books?id=GJvkGK6YU94C&pg=PA8879&lpg=PA8879&dq=will y+glaser&source=bl&ots=4T7G-YZKCE&sig=ACfU3U0RxIPyBsT6dkk6rMqqcxi7mwhnGA&hl=sv &sa=X&ved=2ahUKEwiwk5eG34ToAhXJs4sKHVbLDB4Q6AEwEno ECAoQAQ#v=onepage&q=willy%20glaser&f=false

Nej, vet inget mer om Vaxholm.

I was just thinking it's a heck of a coincidence!
Something I do not believe in...
Citera
2020-03-06, 05:10
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ja, man vet ju inte förstås. Jag reagerade bara på sättet att uttrycka sig. Borde han inte säga "jag kommer att kunna berätta vem som var gärningsman" eller "vem som sköt Palme" eller nåt i den stilen?

Ansvarig för mig låter som någon överordnad person, som i "chef" för ett företag eller nåt. Ledaren för operationen? Anstiftaren? Ja, du förstår.

Jag reagerade dessutom på följande sätt att uttrycka sig:

''Det känns bävande men samtidigt motiverande att vi kan presentera en vettig lösning på detta.''

Säger man verkligen så om man sitter på bevis utan tvivel?

Hoppas verkligen att vi slipper höra en ''resonemangslösning.'' Hur ''vettig'' den än är. För då har man ju inte löst mordet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/b5bj5k/nya-uppgifterna-kan-losa-palmemordet
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-03-06 kl. 05:13.
Citera
2020-03-06, 05:58
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Jag reagerade dessutom på följande sätt att uttrycka sig:

''Det känns bävande men samtidigt motiverande att vi kan presentera en vettig lösning på detta.''

Säger man verkligen så om man sitter på bevis utan tvivel?

Hoppas verkligen att vi slipper höra en ''resonemangslösning.'' Hur ''vettig'' den än är. För då har man ju inte löst mordet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/b5bj5k/nya-uppgifterna-kan-losa-palmemordet
Från samma artikel,

KP: "Jag hoppas att vi ska kunna ge vår bild av vad vi menar har hänt. Om det räcker till ett åtal får vi återkomma till. Jag kan dock inte svara för hur alla kommer att uppfatta det beslut vi meddelar, men vi kan stå för det och jag hoppas att folk ska begripa vad vi menar."

"Under åren som jag har varit förundersökningsledare har vi gått igenom och analyserat det material som funnits i utredningen, och när man kommer in med nya ögon så ser man saker på ett annat sätt, man gör andra bedömningar och egna förundersökningar och förhör. Så det är en blandning av många olika saker som leder fram till mitt positiva uttalande."

Lösningen är nog ett komplicerat mångfacetterat resonemang.
Senast redigerad av 299792458 2020-03-06 kl. 06:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in