2020-03-06, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Olof Palmes överklagande till Länsrätten. Inget kontroversiellt och offentligt sedan OP vunnit målet. Harvardaffären var mer en moralisk än en juridisk affär. OP konfronterades med gråzonerna i dåvarande skattesystemet . Sedan agerade han inte proffsigt utan känslomässigt när han konfronterades med journalister, bl a Jan Guillou . Synd att han inte kontrade med den sistnämndes KGB-kontakter.

Ändå märkligt att dokument kan förvanskas lättvindigt?
Guillou borde ha skandiamannens epitet i denna sörja.
Citera
2020-03-06, 01:28
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Det verkar som Fredin själv har uppsökt polisen veckan efter mordet, och att syftet var att lämna tips om den påverkade tjejen som säger ”Jasså, Pelle lyckades i alla fall...”
I dessa båda förhör finns ingen antydan till att han ingick i Bofors-sällskapet och befann sig vid mordplatsen minuten innan mordet.

När kopplingarna till AB och gänget framkommer tydlig i förhör över ett år senare, säger han att de stod alldeles intill mordplatsen någon minut och blev upphämtade av en bil med två eller tre för honom okända personer...

A shot in the dark:

Leif Fredin? David Fredin?
Citera
2020-03-06, 01:30
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 86spanare
Han var VD för vilket företag?

Vet ej, i TP:s bok står att företaget sålde skogsprodukter. Kanske man kan googla?
Citera
2020-03-06, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jag har fäst mig vid att KP säger att han ska kunna berätta "vem som är ansvarig" för Palmemordet.

För mig är det ett underligt sätt att uttrycka sig på. Varför säger han inte endast att han ska berätta "vem som mördade" Palme.

Vem som är ansvarig? Betyder det att en person sköt Palme men att en annan person är ansvarig för mordet?

Vad tror ni vänner?
Kanske något ganska flummigt om Sydafrika som inte riktigt går att greppa.

Hur det ska framläggas har jag ingen aning om, men ”någon har sagt att någon, och vem någon är kan de inte säga”...Men PU vet.
Apartheidregimen är död sedan länge, och ingen riskerar att få något straff.
Palme dog för sin kamp för den goda saken.
Utredningen läggs ner med motiveringen att de vet, vilka som ligger bakom, men kommer inte längre, och vi slipper bråka om huruvida SE stämplade ut 23.19 eller 23.20.
Jag bara gissar.
Citera
2020-03-06, 01:34
Medlem
Citat:
Jag har fäst mig vid att KP säger att han ska kunna berätta "vem som är ansvarig" för Palmemordet.

För mig är det ett underligt sätt att uttrycka sig på. Varför säger han inte endast att han ska berätta "vem som mördade" Palme.

Vem som är ansvarig? Betyder det att en person sköt Palme men att en annan person är ansvarig för mordet?

Vad tror ni vänner?

En ansvarig skulle då vara en anstiftare. Eller flera anstiftare i samråd? En medhjälpare är väl också ansvarig. Ja detta kan vara vad som helst.
Citera
2020-03-06, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Att säga att man lutar mot en GM/en hypotes på flashback är vågat, enklast är ju att inte torgföra någon hypotes alls, och bara vara negativ mot alla uppslag som finns.

Så, vad säger ni som klagar på alternativen? Väntar ni på den "perfekta mördaren" med rykande pistol innan ni tar ställning för, och inte bara mot, något?

Eller är det så illa att alla teorier är helt omöjliga, så att ni inte kan ta ställning?

Seriös fråga.

3-4a% av utredningen är för klent. Att ta ställning går inte. CP skadat. PU kommer med en bra förklaringsmodell.
Citera
2020-03-06, 01:46
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Kanske något ganska flummigt om Sydafrika som inte riktigt går att greppa.

Hur det ska framläggas har jag ingen aning om, men ”någon har sagt att någon, och vem någon är kan de inte säga”...Men PU vet.
Apartheidregimen är död sedan länge, och ingen riskerar att få något straff.
Palme dog för sin kamp för den goda saken.
Utredningen läggs ner med motiveringen att de vet, vilka som ligger bakom, men kommer inte längre, och vi slipper bråka om huruvida SE stämplade ut 23.19 eller 23.20.
Jag bara gissar.
Sydafrikaspåret avfärdar han nog när han i Veckans brott räknar upp några spår (eller rättare sagt avsnitt) som blir "mer spekulativa ju närmare brottsplatsen man kommer".
Senast redigerad av Sobrilbil 2020-03-06 kl. 01:53.
Citera
2020-03-06, 01:46
Medlem
Citat:
A shot in the dark:

Leif Fredin? David Fredin?
Haha, ja, känner personligen ett par Fredinare, men vet inte hur vanligt namnet är.
Dessa går jag dock i god för 😀

Har ett svagt minne av att diskussionen varit uppe för länge sedan. Letat i söket efter ett inlägg där det stod något om att han höll på med flygplan, men det har jag kanske drömt.

Det fanns ju en Tore F också. (EAP)
Citera
2020-03-06, 01:52
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:

Vad tror ni vänner?
Den som mördar någon är ansvarig för mordet. Men en ansvarig kan också vara anstiftare. Allt sammantaget tolkar jag det som att GM är avliden och att någon eller möjligen några kommer att åtalas. Åtalsunderlåtelse kanske är ett alternativ också.

Ansvarig kan alltså ha olika betydelse i det här sammanhanget. Antingen GM eller anstiftare.
Senast redigerad av Sobrilbil 2020-03-06 kl. 02:06.
Citera
2020-03-06, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Sydafrikaspåret avfärdar han nog när han i Veckans brott räknar upp några spår (eller rättare sagt avsnitt) som blir "mer spekulativa ju närmare brottsplatsen man kommer".
Ja, han sa:
"Runt utredningen finns det en massa spännande och intressanta uppslag och spår. Sydafrika, Iran och Irak, poliskonspiration, Säpo och alla möjliga tankar kring Olof Palmes internationella engagemang. Dessa teorier är intressanta. Men ju närmare brottsplatsen man kommer desto mer spekulativa blir de."

Även en "poliskonspiration" tycktes han avfärda där (men kanske inte nödvändigtvis alla tänkbara konspirationer).
Citera
2020-03-06, 02:03
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soulflash
Ja, han sa:
"Runt utredningen finns det en massa spännande och intressanta uppslag och spår. Sydafrika, Iran och Irak, poliskonspiration, Säpo och alla möjliga tankar kring Olof Palmes internationella engagemang. Dessa teorier är intressanta. Men ju närmare brottsplatsen man kommer desto mer spekulativa blir de."

Även en "poliskonspiration" tycktes han avfärda där (men kanske inte nödvändigtvis alla tänkbara konspirationer).
Med "poliskonspiration" kan han mycket väl ha syftat på det som brukar kallas polisspåret. Andra varianter med ett fåtal poliser inblandade behöver inte vara inräknat där.
Citera
2020-03-06, 02:06
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shabrak
Och vittnet Anna Hage säger personen hade litet huvud i förhållande till kroppen...

Ja, det är klart att det inte är SE hon har sett av två skäl: han såg inte ut som hon beskrev och han skall inte ha sprungit från mordplatsen utan tvärtom stannat och varit beskäftig vilket han sedan vittnade om.

Hela Skandiamannahypotesen är en sentida hype utan spaningsmässigt värde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in